Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilken Stiga Park har jag köpt? + Lurigt elsystem

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Sinusvåg (trådstartaren)

#1 » 20:27:52, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föräldrarna har en stuga med "ängstomt" och orkar inte hålla efter den. Så jag gav mig ut på jakt efter en åkklippare för att rationalisera verksamheten lite. Av en trevlig person i byn kunde jag köpa loss Stigan nedan till en för mig rimlig penning - fick maskinen utkörd vilket sparade tid och släphyra. Den såldes i befintligt skick - säljaren hade fixat en ny maskin och den jag nu köpte hade stått i två år inne på logen. Problemet med den var att den inte startade.

Tänkte först höra om någon med visshet kan säga vilken Stiga Park det rör sig om? Maskinen har:

- vajerstyrning,
- en 11 hp BS-motor,
- klippaggregat med tre knivar i V-formering (ingen kuggad rem),
- ingen säkerhetsswitch i sätet, men om man reser sig från sätet så kopplas drivningen till klippaggregatet bort,
- två gammaldags bilelsäkringar i en liten låda intill startrelät.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nåja, så till första problemet - att få den att starta.

Så idag hade jag med mig multimeter och krokodilklämmesladdar för att felsöka. Säljaren hade som sagt varit öppen med att den var död, trots fulladdat batteri. Jag stod med honom på logen och försökte felsöka elsystemet, men det var helt dött. Då jag väl fått klipparen till stugan så började jag gå igenom hygienen i elsystemet - oxidrengöring och vaselinspray.

På vägen ut från batteriet hittade jag en liten vippströmbrytare. Säljaren hade berättat att säkerhetsbrytaren i kopplingslådan hade slutat fungera och att ledningarna till den istället hade kopplats på den lilla vippströmbrytaren. Så den var ju ett lämpligt offer att kolla av. Och mycket riktigt, den ledde inte ström vare sig vippad åt ena eller det andra hållet. Jag knäckte kapslingen och inuti var, helt otroligt, smått, smått gräsludd. Ryckte ett av blecken från brytaren och körde in det mellan spadkontakterna, för att helt bygla ihop ledningarna.

Bild


Fortfarande ingen reaktion - inget klick. Då gick jag på batteriet ...och mätte upp 1 volt. Det hade dragit ur under veckan som gått från inspektion till leverand - jag mätte det själv hos säljaren veckan innan och då låg det på 13,5 v cirka. Men med hjälp av startkablar och bilen så fick jag så igång klipparen. Tänkte att det väl gäller att ha den igång under en timme för att ladda batteriet så jag passade på att klippa allt jag kunde inför midsommar. Sonen han få köra lite också. Totalt 1,5 h körning.

Sedan, efter parkering, så provade jag starta - helt dött. Nu mätte batteriet 0 volt. Satte det på laddning i en C-TEK laddare jag hade liggande.

Så det blir nog att göra en felsökning på laddningsdelen under veckan. Jag tänkte göra den felsökningen ungefär som man kan läsa sig till:

- lyser strålkastarna vid gång (och släcks då motorn slås av)
- ökar spänningen över batteriet då man går från avslaget läge till då klipparen är på (=laddar)
- (beroende på design av motorns "alternator" - är det jämna volt AC mellan tre ledningarna som går till laddningsregulatorn (om det finns en sådan))
- leder dioden (om det finns sådan) ström i rätt riktning.

Tänkte dokumentera det jobbet och lägga upp bilder. Men nu är det som sagt modellen av Parken som är viktig - jag vill försöka få tag på en manual till maskinen och motorn (och givetvis lägga upp dem på maskinisten - är tidigare stolt uppläggare av manualen till en Steinel-fräs)
Senast redigerad av Sinusvåg 19:41:34, 24-06-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Sinusvåg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:33, 20-09-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 20:48:09, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta på typskylten (förmodligen på höger sida av stolfästet), på den bör det finnas ett produktnummer som talar om exakt vilken slags maskin det är.

Motorn är förmodligen inte original, fabriksmonterade motorer på Stiga brukar vara svartmålade.
Troligen finns det ingen laddningsregulator, utan batteriladdningen sker på enklast möjliga sätt med en diod i serie med laddspolen - alltså halvvågslikriktning. Det är inte säkert att dioden är synlig någonstans, den kan vara inlindad i spolen eller inbyggd i någon kabelhärva.
Lyset brukar matas med växelström direkt från spolen.

Tänk på att om motorn har brytarlöst tändsystem ("Magnetron" på Briggs & Stratton-språk), så är ett mycket effektivt sätt att förstöra tändspolen inklusive elektronik att råka koppla fel eller få överledning i tändningslåset, så man får in batterispänning på "dödarkabeln".

Ctek och andra "intelligenta" laddare brukar inte slå till överhuvudtaget om man försöker ladda ett helt spänningslöst batteri. Bättre att använda en helt ointelligent batteriladdare (typ transformator + likriktarbrygga) eller ett nätaggregat som lämnar fast spänning runt 14-15 V. Koppla ett motstånd, t ex 12 V 5 W glödlampa, i serie för att begränsa laddströmmen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 20:48:57, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2002 heter väl modellen
Brytare som är bortkopplad gör att det bara går och starta när växeln är i friläge

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

63an

#4 » 20:52:33, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska synas om Cteken börjar ladda! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM425

#5 » 21:19:12, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Stiga Park 12 hk HST den har svart motorkåpa och bensintank av plast årsmodell 1998. Din har mekanisk växellåda annars nästan samma, bör således vara några år äldre.

Det sitter ett startrelä bredvid batteriet, kolla det. Där kan du också tjuvstarta den. Tändsystem och startsystem går på olika helt separata system.

Kolla baksidan av klippdäcket där brukar sitta typskylt för det.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Sinusvåg (trådstartaren)

#6 » 21:56:49, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! :thummar: Googlade Stiga Park 2002 och det ser ju onekligen ut att vara samma maskin!

Om det är en Stiga park 2002 så tror jag bestämt att det saknas dokumentation på nätet. Hittade tidigare en inscannad manual till Stiga 2000 här på maskinisten, och en del saker förefaller snarlika, däremot inte allt. Hittade en person som säljer en Stiga Park 2002 på Blocket och frågade faktiskt nyss om hen var intresserad av att fota manualsidorna...

Jag ska ge mig i kast med den mer till helgen, och då får jag spana efter skyltarna ni tipsar om! Och dioden.

(C TEK-en har små LED:s som visar var i laddningscykeln den befinner sig, och som jag nu såg så hade den identifierat batteriet som (korrekt) helt urladdat. Det får stå och ladda under veckan. Laddaren går över på underhållsladdning då batteriet är fullt. Men om den skulle strula blir det att hitta "dum" laddare och göra som tipset! )

Återkommer till helgen. :wink:

1 person gillar det här inlägget.
Sinusvåg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:33, 20-09-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet

PappaNille

#7 » 11:10:34, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Park från 88 hade röd motor så den kan vara original. Kolla serie numret på motor så ser du tillverkningsdatum.

https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... -date.html

Park 2002 är en riktigt bra maskin!



Skickat från min iPad med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Toost

#8 » 14:50:08, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sätt dit en huvudbrytare så slipper du fenomenet med att batteriet laddar ur.
typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016429/

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#9 » 17:22:37, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har din ctek en supply-mode kan man köra det ett tag. Den ger spänning oavsett om batteri finns eller ej. Står i manualen att man kan använda den vid helt urladdade batterier. Efter ett tag byter man till standard-mode.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sinusvåg (trådstartaren)

#10 » 18:36:30, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förslag! Ska se då jag hinner ut och kan felsöka mer.

Huvudströmbrytare var intressant! Den var ju inte så dyr heller och det finns utrymme invid batteriet att skruva fast den. Egentligen ska man väl se till att det är noll läckströmmar (kortisar) vid avslagen maskin, och det är ju inte så värst mycket ledningar att tala om. Men om jag nu inte lyckas så drar jag på en sådan brytare.

Bild

CTEK:en: Batteriet har ju stått ett dygn nu och jag lär inte hinna ut förrän senare i veckan. Får se om laddaren "tog tag" i batteriet eller om det behöver coachas lite.

Serienummer: Ah, där har vi det. Naturligtvis. Jag har en minnesbild av att BS har ute en hel mängd material om äldre motorer.
Sinusvåg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:33, 20-09-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet

RuneStone

#11 » 18:51:03, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en stiga park 2002 med ett 100b klippaggregat. Har lika maskin själv

Sent from my STF-L09 using Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

torbjorn_forsman

#12 » 21:00:31, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har batteriet stått djupurladdat länge och kanske blivit djupurladdat flera gånger, så är det mycket möjligt att det är så dåligt att det självurladdar fort hur man än gör med det.
Om kortsidorna är uppsvällda och hårda, eller om någon av polerna sitter snett eller har tryckts upp, så är det säkra tecken på att batteriet är så svårt sulfaterat att det inte går att rädda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sinusvåg (trådstartaren)

#13 » 19:39:27, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ok, historien fortsätter:

Jag har ett fulladdat batteri. Startrelät slår inte till, inte ens om jag ger det spänning direkt från pluspolen på batteriet.

Alltså måste det ju vara fel på startrelät. Varpå jag tar isär det, och där inne ser tiden ut att ha stått still sedan 1985 eller så.
Bild

Men jag har en intermittens i ledningen genom lindningen. Skrubbar spolens jordförbindelse ren med lite sandpapper. Löder om infästningen av spolen till "chassit" i relät. Fortfarande intermittens i ledningen.

Bild

Någonstans här börjar jag ana oråd. För att göra en lång historia kort: Multimetern var ett "B-instrument" jag haft liggande. Det visade sig att proben bara ibland verkligen funkade. Banankontakten bottnade inte ordentligt i honan på multimetern. OCH: när jag sedan provar att helt enkelt kortsluta det fint uppladdade batteriet så händer ingenting. Ingen gnista, ingen varm kabel. Dött.

Lärdom: använd inte skit-mätinstrument och lita aldrig på ett batteri utan att testa det med någon form av last. :ohnej:

Fortsättning följer.

1 person gillar det här inlägget.
Sinusvåg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:37:33, 20-09-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se