Föräldrarna har en stuga med "ängstomt" och orkar inte hålla efter den. Så jag gav mig ut på jakt efter en åkklippare för att rationalisera verksamheten lite. Av en trevlig person i byn kunde jag köpa loss Stigan nedan till en för mig rimlig penning - fick maskinen utkörd vilket sparade tid och släphyra. Den såldes i befintligt skick - säljaren hade fixat en ny maskin och den jag nu köpte hade stått i två år inne på logen. Problemet med den var att den inte startade.
Tänkte först höra om någon med visshet kan säga vilken Stiga Park det rör sig om? Maskinen har:
- vajerstyrning,
- en 11 hp BS-motor,
- klippaggregat med tre knivar i V-formering (ingen kuggad rem),
- ingen säkerhetsswitch i sätet, men om man reser sig från sätet så kopplas drivningen till klippaggregatet bort,
- två gammaldags bilelsäkringar i en liten låda intill startrelät.
Nåja, så till första problemet - att få den att starta.
Så idag hade jag med mig multimeter och krokodilklämmesladdar för att felsöka. Säljaren hade som sagt varit öppen med att den var död, trots fulladdat batteri. Jag stod med honom på logen och försökte felsöka elsystemet, men det var helt dött. Då jag väl fått klipparen till stugan så började jag gå igenom hygienen i elsystemet - oxidrengöring och vaselinspray.
På vägen ut från batteriet hittade jag en liten vippströmbrytare. Säljaren hade berättat att säkerhetsbrytaren i kopplingslådan hade slutat fungera och att ledningarna till den istället hade kopplats på den lilla vippströmbrytaren. Så den var ju ett lämpligt offer att kolla av. Och mycket riktigt, den ledde inte ström vare sig vippad åt ena eller det andra hållet. Jag knäckte kapslingen och inuti var, helt otroligt, smått, smått gräsludd. Ryckte ett av blecken från brytaren och körde in det mellan spadkontakterna, för att helt bygla ihop ledningarna.
Fortfarande ingen reaktion - inget klick. Då gick jag på batteriet ...och mätte upp 1 volt. Det hade dragit ur under veckan som gått från inspektion till leverand - jag mätte det själv hos säljaren veckan innan och då låg det på 13,5 v cirka. Men med hjälp av startkablar och bilen så fick jag så igång klipparen. Tänkte att det väl gäller att ha den igång under en timme för att ladda batteriet så jag passade på att klippa allt jag kunde inför midsommar. Sonen han få köra lite också. Totalt 1,5 h körning.
Sedan, efter parkering, så provade jag starta - helt dött. Nu mätte batteriet 0 volt. Satte det på laddning i en C-TEK laddare jag hade liggande.
Så det blir nog att göra en felsökning på laddningsdelen under veckan. Jag tänkte göra den felsökningen ungefär som man kan läsa sig till:
- lyser strålkastarna vid gång (och släcks då motorn slås av)
- ökar spänningen över batteriet då man går från avslaget läge till då klipparen är på (=laddar)
- (beroende på design av motorns "alternator" - är det jämna volt AC mellan tre ledningarna som går till laddningsregulatorn (om det finns en sådan))
- leder dioden (om det finns sådan) ström i rätt riktning.
Tänkte dokumentera det jobbet och lägga upp bilder. Men nu är det som sagt modellen av Parken som är viktig - jag vill försöka få tag på en manual till maskinen och motorn (och givetvis lägga upp dem på maskinisten - är tidigare stolt uppläggare av manualen till en Steinel-fräs)