Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Val av axeldimension och lagring till hjul på släpvagn

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 21:50:22, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag en släpkärra ute i skärgården som jag använder till att bland annat drar packning och vatten från bryggplats till stugan. Är en sådan enkel tippbar i tunnplåt som säljs på Jula och Biltema som lastar runt 300kg, dock tveksam att den klarar det i nuvarande skick :D

Smider nu planer på att smida ihop en ny stabilare vagn som även är lite lägre byggd.

Vägen upp till stugan är cirka 150 meter skogsstig som är lagom bred för den Stiga Park som vi använder för att dra med.

Med den bakgrunden given så har jag tagit tillvara på lite rejälare fälgar och däck från bakaxlar från nedskrotade trädgårdstraktorer som ska få tjäna som släpvagnshjul.
Dessa har axeluttag på ca 19mm men är dock inte lagrade i hjulet utan min tanke är att svarva två lagerhus med antingen kullager eller glidlager som svetsas i den nya släpvagnen.

Axeln monterats i lagerhuset och fälgarna monteras på axeln.

Jag räknar med att utsticket från lager till fälgsida blir ca 40-50mm

Jag vill kunna lasta på vagnen ordentligt utan att behöva oroa mig för hjulaxlarna minst 300kg iaf.

Räcker 20mm kompaxel eller ska jag gå upp i grövre dimensioner 25?

Ska man satsa på boogie eller blir svängförmågan mycket påverkad vs stabilitet på skogsstigen det skumpar en del idag med enkelaxel, kommer man ifrån detta med boogie?



Bild
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



Hansborg

#2 » 00:04:35, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boggi alla gånger i skogen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

magloman

#3 » 09:29:18, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjuk stor skillnad med boogie när det är lite ojämt!
Den bara flyter fram.

Sen om du gör boogiebalken osymmetrisk i både längd o höjd så kan du få den ännu mjukare i ena riktningen(förslagsvis framåt).

/TILLÄGG:

Här ser du vad jag menar. Desto längre främre delen är desto lättare får främre hjulet att klättra. Det blir hävstångseffekten, det främre hjulet vinner lättare över det bakre.

Samma med avståndet Y, det gör den också lättare att klättra.

Nu kan man ju fundera över vad dessa mått ska vara, men det är nog ingen lätt ekvation. Men man kan ju sträva efter att göra det som går inom det material man ska använda osv. Bra att tänka på det iaf.


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 22:52:07, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man ritat och skaffat lite material, se hur bra detta blir då :)
Ska försöka jaga tag i en M20x1,5 mutter imorgon att tolka emot då jag måste slå gängan i svarven.
Tillkommer även ett rör mellan lagrens innerbanor som gör att när man drar åt muttern på axeln så blir axeln fixerad i lagerhuset.

Blir en del utstick på varje sida om om den tänkta profilen då jag inte vill att lagersätet ska ändra på sig för mycket vid svetsning.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#5 » 22:25:30, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikväll kördes första axeln fram.
Gick bra på sånär att drivremmen som man väljer varvtal med såklart gav upp. Som tur var hade jag en bit reservrem som jag skarvade i. Är en del var rem bestående av massa segment med nitar som är ihopkopplade, se var man hittar en sådan nu när remmen är 50 procent ny och 50 procent gammal :D

Bild
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 17:29:30, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detaljerna som utgör lagerenhet
Bild

Ihopmonterat med distansrör
Bild

Kan nog bli bra det här, svarvade bara YD i första uppsättningen för att få en rund yta att spänna på i andra tempot där det andra lagerläget svarades. Idealt ska ju detta göras i en uppsättning men min lilla myford super7 är inte stadig nog. Skulle nog behövas nått i klass med Storebro gk195.

Saknas fortfarande gänga då det var lönlöst att hitta någon mutter m20x1,5 en fredag eftermiddag. Se om min lokala handelsstålsbutik har på lager annars blir det att beställa på nätet.
Bild
Christoffer

6 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#7 » 14:41:54, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gärna sett yttre lagret lite grövre på axeln, om det vore möjligt?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 15:40:27, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Jag skulle gärna sett yttre lagret lite grövre på axeln, om det vore möjligt?


Dessa ska klara statisk belastning på ca 500kg styck, så provar. Håller det så håller det, annars får man jaga andra lager men då sticker priserna iväg.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#9 » 17:59:33, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:
Hansborg skrev:Jag skulle gärna sett yttre lagret lite grövre på axeln, om det vore möjligt?


Dessa ska klara statisk belastning på ca 500kg styck, så provar. Håller det så håller det, annars får man jaga andra lager men då sticker priserna iväg.

Nu tänkte jag mer på axelns dimension och dess utstick till ytterhjul kanten..

Ser ingen uträkning på det.. magkänslan säger bruten axel vid ytterlagret?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

nimrod_pro (trådstartaren)

#10 » 15:47:02, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln är gjord i 2172 sträckgräns 310N/mm2

Maximal böjspänning bör ges av följande

Bild

Rätt eller fel uträknat. Men har en förmåga att överdimensionera i vanliga fall.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#11 » 23:34:29, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förstår jag mig icke så bra på formler o dylikt, men menas det att det är en 8-faldig överdimensionering?
Där du har 60mm skulle jag tänka 120mm. Därför att det kan ligga en sten i ytterkant på hjul...
Dessutom blir det en brytning på fälgen vid kurvtagning..??

Kom nu ihåg att jag inte skriver för att peka finger, utan för att själv lära mig nåt! :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

nimrod_pro (trådstartaren)

#12 » 00:06:22, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Nu förstår jag mig icke så bra på formler o dylikt, men menas det att det är en 8-faldig överdimensionering?
Där du har 60mm skulle jag tänka 120mm. Därför att det kan ligga en sten i ytterkant på hjul...
Dessutom blir det en brytning på fälgen vid kurvtagning..??

Kom nu ihåg att jag inte skriver för att peka finger, utan för att själv lära mig nåt! :razz:


Ja, det var ju ett par år sedan man räknade hållfastighetslära. Blir ju som du säger andra moment som inverkar dels vid kurvtagning men även om man bestämmer sig för att dra över stock och sten men det får tiden utvisa om ingen vänlig själ vill ha lite kvällsräkning :mrgreen:
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

MN

#13 » 08:32:49, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

axlar på gräsklippare tror jag är 3/4" om det är viktigt med passning.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 08:35:36, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:axlar på gräsklippare tror jag är 3/4" om det är viktigt med passning.
M


Stämmer, men detta blir nog när nog för min applikation.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

raut

#15 » 06:07:46, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Great post.Thanks for sharing this post.Helpful :smile:
raut
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:18, 21-02-2019
Island
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se