Har idag en släpkärra ute i skärgården som jag använder till att bland annat drar packning och vatten från bryggplats till stugan. Är en sådan enkel tippbar i tunnplåt som säljs på Jula och Biltema som lastar runt 300kg, dock tveksam att den klarar det i nuvarande skick
Smider nu planer på att smida ihop en ny stabilare vagn som även är lite lägre byggd.
Vägen upp till stugan är cirka 150 meter skogsstig som är lagom bred för den Stiga Park som vi använder för att dra med.
Med den bakgrunden given så har jag tagit tillvara på lite rejälare fälgar och däck från bakaxlar från nedskrotade trädgårdstraktorer som ska få tjäna som släpvagnshjul.
Dessa har axeluttag på ca 19mm men är dock inte lagrade i hjulet utan min tanke är att svarva två lagerhus med antingen kullager eller glidlager som svetsas i den nya släpvagnen.
Axeln monterats i lagerhuset och fälgarna monteras på axeln.
Jag räknar med att utsticket från lager till fälgsida blir ca 40-50mm
Jag vill kunna lasta på vagnen ordentligt utan att behöva oroa mig för hjulaxlarna minst 300kg iaf.
Räcker 20mm kompaxel eller ska jag gå upp i grövre dimensioner 25?
Ska man satsa på boogie eller blir svängförmågan mycket påverkad vs stabilitet på skogsstigen det skumpar en del idag med enkelaxel, kommer man ifrån detta med boogie?