Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

En ny gammal Agria 1700

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Lateralus (trådstartaren)

#16 » 22:37:25, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost: Har du någon aning om vad som ska vara speciellt med oljan till snäckväxlar?

Min erfarenhet är att brons och övriga gulmetaller inte trivs med EP-tillsatser vilket jag fått bekräftat på detta forum. Maskinen är ju från 1960, hur speciella oljor kan de ha hunnit hitta på vid den tiden?

Tomas S: Bra att veta att det finns dylik olja på 1 liter flaska! Jag har dock "råkat" köpa en lika din maskin till, och då varje maskin säkert vill ha 5 liter transmissionsolja totalt så känns det inte helt orimligt att köpa 20 liter, så man har till nästa byte också :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

mr belos

#17 » 07:06:47, 15-06-2018

Har du kontaktat "vi i agria"
Norsk hemsida
mr belos
Fler än 100 inlägg

Maskin: belos ,gravely

#18 » 09:48:54, 21-06-2018

Tack för tips Mr Belos, har sneglat lite på deras hemsida. Jag kommer dock inte åt forumet? Jag såg att man kan bli medlem i deras klubb för 100 kr / år, men som jag förstår det så är det bara för att komma åt allt innehåll, inte för att få se forumet. Är det något här som har erfarenhet av deras forum?
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

agvg

#19 » 19:17:46, 21-06-2018

Har muligens blitt til ei Facebook gruppe

https://m.facebook.com/groups/256007697 ... __tn__=C-R

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg

Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

#20 » 19:24:08, 22-06-2018

Tack för tipset! Ansökan om medlemskap är skickat!
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

#21 » 22:27:31, 19-08-2018

Saker och ting som man inte lägger ner någon tid på har en tendens att gå väldigt långsamt. Men ibland får man lite hjälp av goda vänner, och då kan saker ta ett hopp i rätt riktning. Här kommer en liten uppdatering.

Vad det gäller förgasaren så har jag fått ett nytt munstycke tillverkat ur en bit mässing, dock utan "hålet" som gör det till ett munstycke. Vi har tolkat stämplingen på det hela munstycket och det verkar som att siffrorna som står stansad på munstyckena är munstyckesdiametern i hundradels milimeter. Detta skulle alltså innebära att munstycket som jag fått tillverkat ska borras med 0,4 mm, på en cylindrisk yta, och dessutom inte vinkelrätt mot cylinderns axel... :svettas: Jag har hittat en som kan tänka sig att ta sig an utmaningen och borr är beställda, men det lär dröja några veckor innan det tar fart igen.

Jag var och skruvade lite på maskinen för att kolla skicket på cylindern, vilket innebar att jag var tvungen att lyfta toppen, vilket innebar att jag var tvungen att jag var tvungen att få av kylluftsguiden, vilket innebar att jag var tvungen att få av starthjulet längst fram på maskinen. Detta satt som berget och trots stor försiktighet, en hel del värmande och ringa våld så stod jag där lite senare och hade delat hjulet mitt itu :sad: Det var ganska uppenbart att någon hade försökt att få av det förut, men gett upp och sågat sönder kylluftsguiden för att kunna fullfölja sin reparation :uupps:

Nedan ser ni det trasiga hjulet framifrån:

Bild

Och från insidan:

Bild

Som ni ser så är det någon som har limmat ihop hjulet... Hur kan detta komma sig? Oroa er inte, jag tänker inte montera det i tron om att limmet ska hålla i 3000 rpm :mrgreen:

Hjulet användes för att göra en gjutform till ett nytt hjul i aluminium:

Bild

Insidan, efter lite justering i svarven.

Bild

Det är tur att man har kompisar som inte är rädda för att ge sig på nya saker, att gjuta aluminium var inget undantag :buga:

PS. Skicket på cylindern var bra! Jag har inte sett kolven än, men jag hoppas på att den också ska vara i bra skick.

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

#22 » 17:00:30, 25-12-2018

Ber om ursäkt för att det går långsamt i denna tråden, men tiden tycks inte räcka till. Något måste man ju dock hinna med att fixa, så jag har bestämt mig för att fixa punkteringen, så kommer både däcken att må bättre, men även jag när jag försöker flytta på maskinen. :uupps:

Däcken är märkta med 4.50 - 14. Någon som vet var man kan få tag i sådana slangar?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

dc_lindberg

#23 » 20:14:17, 25-12-2018

...säkert brons i lådan...
GL1-3 mao...som Tomas S föreslår :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

#24 » 17:42:47, 10-02-2019

Lyckades få tag i transmissionsolja utan EP-tillsatser till sist, Agrol transmission, från granngården. Snacka om jobbigt företag att handla av :myzsko:

Jag ska inte säga att jag gjort några framsteg med maskinen, för jag har inte hunnit jobba något på den direkt. Jag har lyft av motorn och konstaterat att veven är kass i både stor- och lilländan. Lilländan hade väl varit möjlig att fixa till med en ny bussning, men storändan blir ju lite knepigare. Den har dock en lite annorlunda konstruktion än vad jag är van vid: storändans lager består av ett rullager med vevtappen som innerbana och en lös ytterbana som är pressad in i vevstaken :insomnia: Så brukar man väl inte göra? Nåja, kanske förenklar eventuell renovering något :thumme:

Hur som helst så har jag varit och shoppat lite i helgen! :mrgreen: Jag fick tag i lite redskap och tillbehör till maskinen, och när jag ändå var i farten så åkte ett par Berning-motorer med! Den ena är icke komplett och dessutom sopslut i veven, glappar säkert 5 mm. Men den kanske kan bidra med någon användbar del. Den andra är något mer komplett, går runt, men saknar kompression helt och hållet. Dock känns veven inte helt slut, jag vågar dock inte vara säker innan jag demonterat motorn!

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

BengtC

#25 » 21:18:52, 15-04-2019

Just köpt en Agria 1700 från 1956 med vad jag tror är Ilo-motorn (enligt instruktionsboken)
1. Vet någon om det finns olja som motsvarar Agrol transmision (utan EP-tillsatser) men i lite mindre förpackning än 20 liter?
https://webshop.agrol.se/transmission/category/40542029420
Någon föreslår tidigare här i träden att motorolja ska fungera?

2. Trasig ljuddämpare. Ser inte ut att finnas någon på Ebay till Ilo motorn.
Någon som vet om någon Hirth-motorn eller annan modell har samma fäste?
Någon liknande konstruktion som kan byggas om?
BengtC
Fler än 1 inlägg

Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Agria 1700 1957, IH Scout II 1977, Zundapp Bella 150 1955.

#26 » 21:34:18, 17-04-2019

Välkommen till 1700-ägandet! :grin:

Jag har slagit denna olja i två av mina maskiner, men det är för tidigt för att kunna ge några garantier. Växellådorna fungerar i alla fall bra och är lättväxlade! Synd att du inte bor närmare, för då hade du kunnat få köpa en skvätt av mig.

Jag betvivlar att en ljuddämpare från en Hirth passar rakt av, det finns flera olika modeller av Hirth som inte är kompatibla. Men alla fästen går ju att bygga om... Ta gärna lite bilder på maskinen, ljuddämparen och fästet så ska vi nog kunna hjälpa dig!
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

BengtC

#27 » 09:49:42, 19-04-2019

Transmissionsolja
Måste erkänna att jag har noll kunskap om oljor.
GL1 växellådsolja inte innehåller några EP-tillsatser
API GL-1, GL-3

Jag hittar en artikel från Classic Motor http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180502/ersattningsolja-till-sae-80w-90-gl1/. Den hävdar att OKs SAE 80W-90 GL1 är på väg ut och kan ersättas med motorolja:
SAE 30 motorolja är den oljan som du kan använda istället för OKQ8:as SAE 80W-90 olja som verkar vara på väg ut. SAE 30-olja säljs som gräsklipparolja och finns då på massor av försäljningsställen som bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker för att nämna några.

Classic motor känns ju som en rätt pålitlig källa, men sedan finns det en kommentar till artikeln
Det enda transmisionsoljan som inte innehåller några som helst EP tillsatser är GL1 eftersom den är en motorolja GL 2,3,4,5 innehåller alla EP tillsatser i ökad grad. Den här sidan förklarar läget utförligt
Kommentaren har en länk till en omfattande sida som ligger högt över min nivå : http://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA&setlang=l2
Still confused and not on an higher level :huh:

Ljuddämpare
Jag har hittat en ljuddämpare till ILO L252 i en tysk webshop som förefaller inriktad på märket Hako. https://www.einachser-ersatzteile.de/epages/78084257.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78084257/Products/154504
Mha minnesfragment av skoltyskan och translate har jag lyckats kommunicera och de svarar att den borde passa även för ILO L251. Utblåset är placerat 90 grader mot inblåset, jag trodde det skulle vara placerat i 180 grader. Kanske borde jag se om jag kan få exakta mått för att bedömma att den går fri från övriga delar(?).

Utöver Brexit och billigare priser på Amazon och Ebay ger Agrian ytterligare en anledning till att försöka damma av tyskan :grin:
BengtC
Fler än 1 inlägg

Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Agria 1700 1957, IH Scout II 1977, Zundapp Bella 150 1955.

#28 » 21:17:11, 19-04-2019

Det är i sådana stunder som maskinisten är rätt ställe att att hänga på :thumme: Jag har bara en utbildning i elektroteknik, men jag har lärt mig massor av matnyttigt bara genom att sitta och läsa här :thummar:

Jag vet inte om växellådan på Agria 1700 innehåller något som är känsligt för EP-tillsatser, men jag vågar inte chansa. Jag fick tag på en dunk Agrol transmission och denna upplever jag har fungerat bra. Jag har jämfört den med en rak 30 olja som jag hade stående och de ser, luktar (och smakar :mrgreen: ) och känns INTE lika dant. Men det är mycket möjligt att en rak 30-olja gör jobbet precis lika bra. Det är dock inte billigt att köpa, vilket gjorde att jag ansträngde mig lite för att faktiskt köpa en dunk olja av granngården :myzsko:

Är det tyska ebay du har letat på?
Lateralus
Fler än 100 inlägg

Sverige

Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt