hm... gällande Stigan o ev.,
luft...
Jag är -helt- säker på att problemet har med pumpen att göra vid det här lagt, baserat på alla svar, frågor och funderingar.
Skum... -den- tänkte jag inte inte, samtidigt så...tja...näe...
"alltid" efter ca 30min körtid.
(enligt TS)
NB:
- så "exakt" o så lång tid tar det inte för skummande
olja att orsaka driftstörning...
Det där låter snarare som att när TS klipper så kommer han fram till samma position vid ca 30min körning, som Tuborg, "Vaer
gang" - o drar då slutsattser av med förhastad natur...
Ett prov man kan göra, om ekonomin tillåter det, är att byta ut olja till Omega 699 automatlådeolja (5W/20 icke skummande).
Det kommer att gör att den
driver bättre, oavsett, men jag tror inte det löser problemet.
Man kan testa att ha i 3% Omega 917 packningsförbättrare, den hjälper till lite, men jag tror inte den löser problemet med oljetrycket eftersom den inte har tätande effekt på metall mot metall...
Man skulle kunna köra en rengöring av växellådan, Omega 907,... för det låter som om det är smuts inne i hydraulpumpen som orsakar tryckstörning.
Tanken om oljans temp och viskositet.
Inte helt fel (se Avataren - har hydraul oljetrycksmätare på motoroljan på den; har "sten koll" på oljetrycket!) Men för att viskositeten skall falla så att den leder till så betydande driftstörning?... nop... inte ens vatten har då låg
viskositet i detta sammanhang... bara luftinblandning skulle kunna ge adekvat sänkning av vätskans kraftöverförande egenskaper; men om det skulle vara felet så skulle störningen med drivning uppstå långt tidigare...
Så, för att bättre förstå TS - kan TS ta lite bilder/topgrafisk karta / klippningsrutten/rutinen?
Det behöver inte alls vara mera komplicerat än vad Volvot24 påpekar - när maskinen når en viss lutning på underlaget, så börjar pumpen pumpa luft. Orsak: a) fel oljenivå, b) större lutning än vad maskinen är konsturerad att tåla
OM b) är orsaken så kan oljepumpen helt enkelt slitits ut av tidigare klippningar o behöver renoveras eller bytas.
För jmf med Avataren gällande oljepump.
- på Avataren så hade jag ca 6kg oljetryck (vilket fungerar men är på tok för lågt). Fick allsköns expertråd... o så brast o-ringstätningen till oljepumpen => bytte
tätning och "kastade bort pengar" på en ny pump. Den nya pumpen gav 7.5bar's arbetstryck direkt! Skillnaden var -dramatisk- !
Frågan om jag hade kunna -mäta- skillnaden på den gamla och den nya pumpen?
Men -mikrometer- JA, men med
skjutmått -nej- !
Så lite gör -SÅ- mycket!
Mina förslag sammanfattat hittills:
a) smuts i pumpen - gör rent!
b) utsliten pump - renvora eller byt ut.
c) övertrycksventilen defekt - skruva isär, gör ren, kontrollera, byt ev., komponeter i den
Joker från Volvo24: fel oljenivå (vi har nog alla utgått ifrån att du läst på ordentligt och fyllt på olja enligt manualen o därför avfärdat denna möjliga orsak).