Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Park President 2001 driver inte efter 30min.

94 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

n0zen (trådstartaren)

#31 » 21:31:20, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Är det alltid efter 30 minuter, som proplemet uppstår?

Knappast splines som är känsliga för temp.

Tror då mer på att olja eller mekaniska delar t ex övertrycksventil, blir varm o s v.

Eller att chaffisen tröttnar...
.


Ja det är ganska exakt lika länge varje gång. Felet bör vara mekaniskt eller hydrauliskt. Felet är någonstans mellan motoraxeln och hjulen.

Det "morrar" endel från bakaxeln. Kan inte minnas om det gjorde det innan eller ej. Ungefär som att det är luft i systemet.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Volvot24

#32 » 08:32:26, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Skummande Olja

Luftblåsor som expanderar i värme och/eller små luftblåsor som ökar till antalet i mängd, under viss tid.

Ponera att hydraulpumpen, på sugsidan, även själva pumpen, genom en liten otäthet suger luft... Då lär det bli skum.
Och skum går att komprimera, vilket inte olja gör.
D v s dålig kraftöverföring.

Hur ser det ut, just där oljan sugs in? Kan det bli en virvel där? Virvelns mittnivån är lägre än vid kanterna. Typ, sån man kan se vid vattenkraftverk och i strömmande vatten runt en sten eller udde.

Visst hittade du lite krafs i lådan, vill jag minnas? Kanske till inloppet för oljeintaget, som förhindrar virvelbildning.

Hur mäter du oljenivån. Med nedgängad oljesticka? Då blir den kanske 1.5 cm för låg, om stickan i stället ska läggas på gängorna.

Någon som vet om man utan vidare kan öka oljemängden med t ex 1 liter, för att testa?

Teorierna ovan verkar stämma, då förloppet går att upprepa. Oljan stillar sig och luftblåsor lämnar oljan i tillräcklig mängd, o så går det att köra efter en timme igen, dagen i ända.

Lördagsfunderingar ombord på segelbåten Aurora/ Västra Sööa, Skoghall.

.
Senast redigerad av Volvot24 09:03:42, 25-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#33 » 08:56:28, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

:off_topic:

LUFTPROBLEM

DC skrev:

" Lugn nu. Ingen fara. Det fixar sig, om du är noggrann och systematisk.
...ser du Avataren... den har stått sedan 2008/9 pga "hyraul" problem... dvs inga bromsar fram... å jag hittar inte felet!... Alltst (!) är felet så banalt att jag inte ser det. "


DC.
Du har rätt. Ser inte problemet, d v s luft i bromscylindern. :mrgreen:

Det är väl ett tyskt bromsok fram på moppen. Likt VAG.
Några av dessa är omöjliga att lufta, för det blir luft kvar, bl a i kolvarna.

Lossa oket och klossa kolvarna/kolven, så de/den, inte åker ur. Åker ur när du vrider oket i olika vinklar och knackar medan du fpr luftning en gjord. Behövs väl tre armar till detta.
Funkar på Passat, Skoda o VW.

:back_to:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#34 » 09:59:45, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm... gällande Stigan o ev., luft...
Jag är -helt- säker på att problemet har med pumpen att göra vid det här lagt, baserat på alla svar, frågor och funderingar.

Skum... -den- tänkte jag inte inte, samtidigt så...tja...näe...
"alltid" efter ca 30min körtid.
(enligt TS)


NB:
- så "exakt" o så lång tid tar det inte för skummande olja att orsaka driftstörning...
Det där låter snarare som att när TS klipper så kommer han fram till samma position vid ca 30min körning, som Tuborg, "Vaer gang" - o drar då slutsattser av med förhastad natur...

Ett prov man kan göra, om ekonomin tillåter det, är att byta ut olja till Omega 699 automatlådeolja (5W/20 icke skummande).
Det kommer att gör att den driver bättre, oavsett, men jag tror inte det löser problemet.

Man kan testa att ha i 3% Omega 917 packningsförbättrare, den hjälper till lite, men jag tror inte den löser problemet med oljetrycket eftersom den inte har tätande effekt på metall mot metall...

Man skulle kunna köra en rengöring av växellådan, Omega 907,... för det låter som om det är smuts inne i hydraulpumpen som orsakar tryckstörning.


Tanken om oljans temp och viskositet.
Inte helt fel (se Avataren - har hydraul oljetrycksmätare på motoroljan på den; har "sten koll" på oljetrycket!) Men för att viskositeten skall falla så att den leder till så betydande driftstörning?... nop... inte ens vatten har då låg viskositet i detta sammanhang... bara luftinblandning skulle kunna ge adekvat sänkning av vätskans kraftöverförande egenskaper; men om det skulle vara felet så skulle störningen med drivning uppstå långt tidigare...


Så, för att bättre förstå TS - kan TS ta lite bilder/topgrafisk karta / klippningsrutten/rutinen?
Det behöver inte alls vara mera komplicerat än vad Volvot24 påpekar - när maskinen når en viss lutning på underlaget, så börjar pumpen pumpa luft. Orsak: a) fel oljenivå, b) större lutning än vad maskinen är konsturerad att tåla
OM b) är orsaken så kan oljepumpen helt enkelt slitits ut av tidigare klippningar o behöver renoveras eller bytas.

För jmf med Avataren gällande oljepump.
- på Avataren så hade jag ca 6kg oljetryck (vilket fungerar men är på tok för lågt). Fick allsköns expertråd... o så brast o-ringstätningen till oljepumpen => bytte tätning och "kastade bort pengar" på en ny pump. Den nya pumpen gav 7.5bar's arbetstryck direkt! Skillnaden var -dramatisk- !
Frågan om jag hade kunna -mäta- skillnaden på den gamla och den nya pumpen?
Men -mikrometer- JA, men med skjutmått -nej- !
Så lite gör -SÅ- mycket!


Mina förslag sammanfattat hittills:
a) smuts i pumpen - gör rent!
b) utsliten pump - renvora eller byt ut.
c) övertrycksventilen defekt - skruva isär, gör ren, kontrollera, byt ev., komponeter i den
Joker från Volvo24: fel oljenivå (vi har nog alla utgått ifrån att du läst på ordentligt och fyllt på olja enligt manualen o därför avfärdat denna möjliga orsak).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

n0zen (trådstartaren)

#35 » 16:25:29, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär allt idag i molekyler och rengjort och inspekterat allt. Inga repor i cylinderväggarna kolvarna ser ut som nytt. Pumphus har inga spår eller dylikt. Alla ventiler isärplockade och kärvar inte. Plockade ihopp själva pumpen men väntar på nya packboxar till drivaxlarna och nytt filter. Sen ska jag plocka ihopp allt och pröva.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dc_lindberg

#36 » 13:03:06, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kanske du kan dra nytta av konkurrentens manual/WSM ?
pdf'r här:
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] oljebyte på transmissionen
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

processengine

#37 » 00:04:57, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt spännande tråd! Än så länge håller gammel-Villan med manuell låda ihop, men vid nästa uppgradering lär man väl satsa på en AWD hydrostat. Då är det ju tacksamt om det redan finns en doktorsavhandling om alla tänkbara troll jag kommer att råka ut för.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Volvot24

#38 » 06:52:02, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Bäst är om du åker ut för några helt nya :lmao:

Så vi lär oss...

Öka på kunskapsbanken typ.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

n0zen (trådstartaren)

#39 » 21:09:47, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore skönt om det inte bara är jag som har problem. :lmao:

Har beställt packboxar och filter och det är konstigt nog vansinniga skillnader i pris hos de svenska återförsäljarna för tuff torq. På första stället kostade packboxarna 236 kr styck på det andra 73kr styck. Dock fanns inte filtret i Sverige utan beställdes från Europa lagret.

Sen ska bakaxeln monteras ihop och provköras.
Senast redigerad av n0zen 22:20:29, 12-06-2019, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Volvot24

#40 » 22:04:14, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
I hopp :thumme:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ove.G

#41 » 09:55:31, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått snurr på maskinen.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

n0zen (trådstartaren)

#42 » 21:56:27, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag filtret och packboxarna. Bytte packboxarna och monterade ihop diffen nu ikväll. Filtret var av en helt annan typ nu. Fint nät istället för veckat pappfilter och betydligt större sugyta. Ska packa/limma ihop den i morgon och för hoppningsvis så hinner jag få dit den i morgon.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

n0zen (trådstartaren)

#43 » 22:12:25, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag fick jag lite tid att montera ihop prylarna.

Som vanligt var det ett rent h att lufta men lyckades tillslut väldigt lätt med tryckluft och trasa. Hade jag gjort så från början hade det gått fort.

Provkörde och den var svag till en början och gick lite trögt. Började likadant ganska fort men körde på och det blev bättre och bättre. Troligen hade jag luft kvar. Nu håller jag bara tummarna för att det fungerar! Men det vet jag inte förens nästa gång.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

n0zen (trådstartaren)

#44 » 19:15:39, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr blev det inte bättre utan snarare sämmre. Ser att remmen slirar men vet inte varför. Hittas snart i närmaste sjö.

n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jevlar

#45 » 22:44:55, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öka på remspänningen då, sätt en extra fjäder eller flytta befintlig.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se