Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria 1700 med tillbehör

64 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#16 » 12:31:10, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den där drag kåpan som ställer till det...
- kan vara Hirth, kan vara Agria...
Brukar finnas någon form av ID-plåt, stämpel, ingjutning någon stans på sidan av motorn...

OK/Q8 petroliumavfettning i dimoljespruta till tryckluften så får du ren motorn.
Tvätta rent från avfettningen med ex., Yes! Får du tag i Yes Power! så använd det mellan avfettning och vanlig yes - då blir det riktigt rent och fint :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Lateralus

#17 » 15:40:48, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker också att motorn ser ut som en Hirth, de tre Agria 1700 jag har i drift har Hirthmotorer i olika utföranden. Men någon JLO har jag inte. Utseendet på din motor påminner om en av mina maskiner, vars motor enligt manualen heter 81 M 1 (manualens bilder och data stämmer väl överens med motorn). På denna motor vill jag dock minnas att märkplåten säger något annat. Någon av de andra motorerna saknar helt märkning, så det har varit en aning stökigt att få tag på reservdelar...

Vad som inte stämmer på din maskin är att det enligt manualen ska sitta en OBA-förgasare, inte en Bing. Ännu märkligare är det att även min maskin med en motor mycket lik din är försedd med just en Bing-förgasare. Denna motor verkar dock ha transplanterats från en annan maskin, då en del fästen i vevhuset som inte används sitter i vägen då den monteras på en Agria 1700. (Svårt att veta, förra ägaren var dansk och jag förstod inte ett ord av vad han sa :mrgreen: ) Denna motor/förgasar-kombination verkar även vara fullt möjlig att varva ihjäl, vilket får mig att tveka på om det verkligen kan vara original. OBA-förgasaren som enligt manualen ska sitta där är försedd med ett "varvstopp" som minskar gasen oavsett begäran med hjälp av en plåtflärp som sitter i vinddraget från kylfläkten (Jag har fått tag i dessa delar, men inte hunnit montera och utvärdera). På de större motorerna verkar varvstoppet vara gjort genom att huvudmunstycket i förgasaren är så stort att motorn aldrig kan varva mer än 3000 rpm. (Gissa om de drar mycket bensin...)

Det är svårt att svara på varför den inte vill gå utan att höra den. Men förutsatt att tändsystemet och motorn är i okej skick så borde det innebära för lite eller för mycket bensin.

Dör den med en kraftig smäll ur ljuddämparen?
Hur ser tändstiftet ut precis efter att den dött? Blött? Kladdigt av olja?
Hur ser gnistan ut?

Har du lokaliserat kranen till vevhuset? Den bör sitta under/bakom ljuddämparen. Denna kan mycket väl vara igenbegad om den inte har använts. För att vara säker på om den fungerar så se till att hälla en skvätt (en deciliter ungefär) bensin i vevhuset. Detta gör du enklast genom att sticka ner en slang genom tändstiftshålet så att den träffar i en av spolportarna. Därefter öppnar du kranen och då borde de rinna ut ungefär en deciliter bensin :thumme:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#18 » 11:19:05, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler spontana tankar:

Har du hällt ny oljeblandad bensin i tanken? Som en parantes kan jag nämna att det är säkrast att blanda i 4 %. Vissa av Hirth-motorerna har glidlagrad kolvbult medan andra har nållagrad, vilket inte går att se utan att demontera kolven. (Glidlagrat måste ha 4 %, medan de med nållager klarar sig på 3 %. Själv kör jag alla mina Hirth-motorer på 4 %) Jag har viss erfarenhet av gammal bensin som luktat som lacknafta ungefär, det gick knappt att få motorn att gå på denna.

Har du bra kompression i motorn? Stor skillnad med/utan tändstift?

Jag skulle tro att din motor är på 250 cc, den brukar kännas ganska lagom att dra runt när allt är i ordning (som en stor gräsklipparmotor ungefär). (Inte som storebror till motorn på 300 cc och högre kompression där man verkligen måste ta i med hela kroppen för att få tillräcklig snurr :dancing_geek: Drar man en sådan sur så får man inte vara trött, för det är kämpigt! :mrgreen: )

Edit: Och ska du dra runt motorn utan tändstiftet monterat så se till att hålla inne dödaren eller jorda ner tändhatten. Samtliga Hirth-motorer jag har gått igenom (för tillfället 8 stycken) har haft avbrott i sekundärspolen i tändspolen, medan andra motorer (fyrtakt) med samma tändsystem har haft hela spolar. Jag kan inte tänka mig att det kan bero på något annat än att de är lätta att sura ner och att man historiskt har dragit dem torra genom att skruva ur stiftet och dra runt dem.

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#19 » 20:31:39, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar ha bra koll lateralus. 8 hirth är bra imponerande.

Trött på eländet har det dragit ut på tiden och jag har funderar fram och tillbaka på orsaken. Rev förgasaren igen idag och märkte att oringen till munstycket saknades. Det kan förklara en del. Eller jag tänker att det ska vara en oring i alla fall. Packningen till flottörhuset är också slut så det blir till att fixa båda och försöka igen. Ska se om jag kan få fram en film nästa gång så ni får se hur den beter sig om inte detta löser problemen.

1 person gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#20 » 17:47:36, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

O-ringar tror jag inte hör hemma i en gammal Bing-förgasare. Det brukar vara fiberpackningar. Har du bilder på förgasaren isärplockad så att du kan visa var du tror att det saknas något?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#21 » 21:46:12, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framsteg. Idag fick jag den att gå länge. Bytt packning till flottörhuset samt nytt tändstift nkg ab 6 enligt tidigare tändstift (finns hela 3 st i verktygslådan). Ny bensinkran fick jag på också. Tyvärr går den oerhört ojämnt och endast med mer än halvgas. Jag är dock glad att det inte är något fel på tändappraten. Skönt.
För att blidka alla grannar avslutade jag vidare försök nu på kvällen för ljuddämparen är helt slut och den låter alldeles för mycket.
Nya frågor:
    1. Fick tag på en random bensinkran som passade tanken men funderar på om flödet igenom den är för litet. Bensinslangen fylldes inte riktigt som jag ville. Kan detta innebära problem för mig? Bränsleytan var dock alltid en bra bit från förgasaren.

    2. Ljuddämparen är helt genomslut och det är väl inte så sannolikt att jag kan få fatt på en ny original. Hur känsligt är det med om jag köper en godtycklig dämpare på typ biltema och svetsar på. Tänker typ motstånd i ljuddämparen.

    3.Inställningar på förgasaren verkar lite snurrigt. 1,5 varv ut på luftskruven men var börjar jag med tomgångsskruven? Är det hög tomgång längre inskruvad eller utskruvad?

Jag lovar mer bildrör osv längre fram. Nu är det fokus på att få den att rulla ordentligt.
Gällande packningen hittar ni bilder längre ner.

Bild
Bild
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#22 » 22:03:53, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanfilip skrev:Nya frågor:
    1. Fick tag på en random bensinkran som passade tanken men funderar på om flödet igenom den är för litet. Bensinslangen fylldes inte riktigt som jag ville. Kan detta innebära problem för mig? Bränsleytan var dock alltid en bra bit från förgasaren.

    2. Ljuddämparen är helt genomslut och det är väl inte så sannolikt att jag kan få fatt på en ny original. Hur känsligt är det med om jag köper en godtycklig dämpare på typ biltema och svetsar på. Tänker typ motstånd i ljuddämparen.

    3.Inställningar på förgasaren verkar lite snurrigt. 1,5 varv ut på luftskruven men var börjar jag med tomgångsskruven? Är det hög tomgång längre inskruvad eller utskruvad?


1) Ja. Det märker du om du behöver gasa. Den tappar ork, och kan dö.

2) Jo... Motorsåg, trimma, modifiera
Men... det är ju lite "over kill".
Visst spelar det roll, men...tycker nog Biltema blivit lite dyra på sina avgas grejor...
Testa!
:popscorn:

3) Tomgångsskruven hindrar bara trotteln från att nå ned i botten. Dvs skruva in för högre tomgång, ut för längre.
Det viktiga är först att få igång "monstret". Tycker du den grymtar väl häftigt, sänk trotteln (skruva ut tomångsskruven) tills du tycker det låter bra.
Lagomvarvtal... den ska gå stadigt på tomgången och den skall inte protestera när du ökar gasen - då ligger du hyfsat rätt för din motor och din maskin. Alla har lite olika optimalt varvtal - se avataren. Jag har -haft- ca 500rpm på tomgången, men den tiden är nu ett minne blott... den dör på tomgång 700rpm nu... måste höja till ca 1000... retar mig!... kosta bensin när det snurrar så i onödan!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus

#23 » 19:21:22, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensinkranen kan bli ett problem, men det brukar märkas på högre last med att man hör att den börjar gå magert och ökar varvtalet för att till sist vanligen dö med en ljudlig smäll.

En tvåtaktare ska ha en expansionskammare innan ljuddämparen som är avstämd till den aktuella motorn. Nu tror jag inte att originalavgassystemet på dessa motorer är speciellt avstämt, utan snarare framtagit experimentellt till något som fungerar hjälpligt. Originalburken till dig motor är gjord i ganska tunn plåt, så sannolikheten är att de flesta hunnit rosta bort. Med andra ord är det nog svårt att få tag i en bättre begagnad. Jag har skruvat dit en som tillhör en något större Hirth på min och det fungerar. Dessa brukar vara gjorda i tjock plåt med bra rostskydd och är i allmänhet i bra skick. Jag har fått tag i en på:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/

Delen du håller i handen ser ut som någon del till bränslesystemet för lågfart. Jag är ganska säker på att denna ska vara skruvad lagom hårt in i botten för korrekt funktion. Egentligen ska den vara tätad med en fiberbricka, men det brukar funka hyffsat utan. Luftskruven borde sitta mitt emot denna på andra sidan av förgasaren. Jag känner inte riktigt igen modellen på förgasare, troligtvis är din maskin något nyare än mina. Kan du ta en bild på förgasarbeteckningen?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#24 » 22:17:09, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bedrövligt långsamt framåt. Men ett nytt avgasrör är nu monterat. Direktimporterat från Österrike och slaktat med pinnsvets av undertecknad. Startförsök genomförs med jämna mellanrum när jag får upp modet. Häromdagen funkade den hyggligt och motorn kunde gå en liten stund. Nästa gång är det helt omöjligt att få den att gå. Segt.
Det lutar ändå åt förgasarproblem blandat med strypt bränslekran. Kanske ska jag riva förgasaren igen och försöka få fatt på renoveringssats. I felsökningssyfte ska jag nog också försöka använda en alternativ bensintank under mina experiment för att utesluta kranen som problem.

Här kommer en närmare bild på förgasaren och beteckningen.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#25 » 18:39:27, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fick du tag i för avgassystem? Bilder?

Jag har svårt att tro att någon bensinkran skulle vara så dålig att man inte ens kan få motorn att gå på tomgång med den, om den nu inte blivit helt igenkletad av gammal gegga från tanken... Hur mycket flöde har du ur bränsleslangen om du tar av slangen från förgasaren och öppnar kranen? Droppar det eller rinner det?

Hittade du någon märkning på motorn? Tyvärr hittar jag inte motor/förgasarkombinationen i någon av de manualer jag har. (Men med det sagt inte alls omöjligt att det skulle fungera. Jag har själv en lika dan motor med "fel" förgasare och den går skapligt förutom dåligt bottenregister och total avsaknad av självbevarelsedrift vad det gäller maxvarv.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#26 » 21:12:14, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den via siten du tipsade om. En glad österrikare sålde vad som ska vara från en 2600, typ. Mycket stadigare än den tidigare plåtvarianten.

Flödet från bensintanken är kanske ok. Det rinner ganska flödigt så det borde inte vara problemet.

Jag har inte hittat någon märkning men startapparaten stämmer överens med Hirth. Var sitter märkningen på din Hirth?

Efter en del diagnostiserande och spekulation med ganska mekkunniga grannar tror jag att förgasaren fortsätter ställa till problem. När den väl startar så övervarvar den järnet och förmodligen är förgasaren bytt någon gång. Förgasaren är rengjord flertalet gånger. Kanske sitter det någon skit nånstans men eftersom resultatet är samma efter varje rengöring så får jag uppenbarligen inte bort det. Kanske är förgasaren bytt och sen har den aldrig gått. Tryckluft och bräkleen har gjort att den ser väldigt ren ut i alla fall.

Går det slänga dit en ny förgasare? Ser ut att finnas en del på nätet. Vad säger ni? Vad gör jag härnäst?
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#27 » 08:56:43, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
Håller du dig så nära samma storlek på förgasarens diameter gällande genomströmningen så är det snudd på "bara att bulta dit".

Rinhab (se annonser på Maskinisten) i Östersund/Strömsund-ngt -dummade- sig mot mig i somras gällande förgasare. Verkligen -korkade- svar, samtidigt så har flera Maskinister köpt nya förgasare av dem under sommaren och delar till förgasare, så... jag kanske fick kontakt med en "vikare"... eller någon "i månaden"?...
Ring Rinhab o tala med dem . de har förgasare till 2-takt hemma på hyllan. Vad jag såg rör det sig kring 1000-1500kr/st eller något sådant.

Jo... något skiljer mellan de förgasare som är färdiga för 2-takt vs de för 4-takt. Vad vet jag inte, och har heller inte lyckats få fram.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#28 » 09:11:36, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Lateralus

#29 » 09:20:49, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det har löst med ljuddämparen!

Märkningen på Hirth är något slumpmässig. Jag har flera "lika dana" motorer av någon typ, där någon har en märkning på fläktkåpan och någon helt saknar märkning (det finns inte ens något spår av att där en gång suttit en märkplåt). Någon motor har plåten på bottendelen, osv...

Det låter inte som att bensinkranen borde ställa till något problem för dig. Men för att vara säker kan du ju prova att trycka ned flödaren när motorn är igång, börjar den gå fett då så vet du att du får fram mer bränsle än tillräckligt. Det kan vara bra att kolla flödet med jämna mellanrum under felsökningen. Mina bensintankar har varit i ganska dåligt skick inuti, så det har lossnat en del skräp som successivt satt igen kranen.

Att den startar ibland, men tokvarvar låter onekligen som ett förgasarproblem, eller tjuvluft... Vi skulle kunna göra ett försök till för att hitta "rätt" förgasare för din maskin genom att försöka lista ut vilken motor du har. (Det går ju naturligtvis att få dit någon annan förgasaren också, men då får du experimentera fram rätt bestyckning själv) Kan du plocka av topplocket och mäta borr och slag på motorn? Vidare, så kolla om du har en "pinne" i stål som sticker ut från topplocket. Den ska peka framåt i maskinens normala färdriktning och vara ca 4 mm i diameter. När du ändå skruvar så kolla så att det är tätt mellan cylinder och förgasarens fästfläns.

Hur långt har du demonterat befintlig förgasare när du gjort rent? Min erfarenhet är att gammal harts, etc, kan sitta ganska hårt och att bromsrengöring och tryckluft inte räcker. Själv har jag använt mig av ultraljudstvätt, maskindiskmedel och tålamod.

3 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#30 » 13:37:55, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man söker på Bing 1/22/173 så får man många träffar med både sprängskisser och hänvisning till delar. Den här sidan har en massa bilder och listor. https://www.greiner-oldtimerteile.de/br ... p6107c2213
Det jag hittade var att den bland annat har suttit på en Hirth 180 cc.

Tycker du att det är svårt med tyska så finns det google som kan översätta hyfsat till svenska.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se