Skönt att det har löst med ljuddämparen!
Märkningen på Hirth är något slumpmässig. Jag har flera "lika dana" motorer av någon typ, där någon har en märkning på fläktkåpan och någon helt
saknar märkning (det finns inte ens något spår av att där en gång suttit en märkplåt). Någon motor har plåten på bottendelen, osv...
Det låter inte som att bensinkranen borde ställa till något problem för dig. Men för att vara säker kan du ju prova att trycka ned flödaren när motorn är igång, börjar den gå fett då så vet du att du får fram mer
bränsle än tillräckligt. Det kan vara bra att kolla flödet med jämna mellanrum under felsökningen. Mina bensintankar har varit i ganska dåligt skick inuti, så det har lossnat en del skräp som successivt satt igen kranen.
Att den startar ibland, men tokvarvar låter onekligen som ett förgasarproblem, eller tjuvluft... Vi skulle kunna göra ett försök till för att hitta "rätt"
förgasare för din maskin genom att försöka lista ut vilken motor du har. (Det går ju naturligtvis att få dit någon annan förgasaren också, men då får du experimentera fram rätt bestyckning själv) Kan du plocka av topplocket och mäta borr och slag på motorn? Vidare, så kolla om du har en "
pinne" i stål som sticker ut från topplocket. Den ska peka framåt i maskinens normala färdriktning och vara ca 4 mm i
diameter. När du ändå skruvar så kolla så att det är tätt mellan cylinder och förgasarens fästfläns.
Hur långt har du demonterat befintlig förgasare när du gjort rent? Min erfarenhet är att gammal harts, etc, kan sitta ganska hårt och att bromsrengöring och tryckluft inte räcker. Själv har jag använt mig av ultraljudstvätt, maskindiskmedel och tålamod.