Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Hjälp, dags för ny gräsklippare

48 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

David, Luleå

#46 » 16:10:59, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin wheelnut skrev:
tortap skrev:Är det bara klippa kabeln och sätta kontakter på den? Fy vad jag svurit åt kabeln som är för kort för att lägga huven åt sidan.


Det går ju ta ut gummipluggen ur chassit innan man snäpper loss karossen. Sen finns där ett kontaktstycke innanför som du kan dela.
/ Martin


Jag fuskar lite och använder vatten vid rengöringen. (utan att spola då instruktionen säger att man inte får spola av den) Locket till kontakten ser så vattensäkrat ut att jag inte skulle vilja tvätta den med det locket borta så att jag inte råkar fylla klipparen med en massa fukt.

Klippte helt sonika av kabeln och satte in ett vattensäker kontakt.

Bild

SwedEh skrev:
David, Luleå skrev:
För bensinklippare... Har en Klippo med Honda motor. Den kan jag ibland vandra ut på oslagen äng (30-40cm) i högsta läget och den sackar knappt. Grannens Toro har bekymmer att forcera hans klippta gräsmatta efter två veckors semester på annan ort. (men jag får köra två varv innan jag kan anse det välklippt om klipparen inte råkar vara nyslipad.)


Sitter det möjligen en gatorkniv på den?
Tidigt i höstas fick jag en äldre klippo med gatorkniv och 4hp B&S, en sån som "vanligt folk" hade lämnat på återvinningen för att den "inte fungerade" Lite småpyssel sen spann den som en katt, en stor och högljudd katt, sen klippte jag där gräset inte blivit klippt på hela sommaren. Där det var som tjockast och en sisådär 60 70 80 cm högt gick det aningen tungt om man körde för snabbt... hade nog gått bättre om det var torrt i gräset.


Ingen aning. Originalkniven som satt på när jag köpte den 2012. Det är en lång och en kort på tvären. Tas loss och vässas varje vår.

typ denna:

Bild
Originalets URL: https://www.rembutiken.se/images/normal/15-973-10.jpg

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



martin wheelnut

#47 » 22:48:42, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den är klart bra att ha i när man tvättar av dem så det inte blir akvarie i klipparen. Ville mer bara upplysa om att den går att ta loss ganska smidigt.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Svart

#48 » 10:29:24, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Så trevligt att du har bra kontakt med grannen.
Ska man köpa nya maskiner är det lätt att man får motstånd hemifrån. Men när de är tysta brukar det gå vägen. Får jag ställa en ledande fråga. Är du nöjd med den.


Såg aldrig din fråga men nu hittade jag den lagom till klippsäsongen är slut :)
Jo men det funkar med elklippare och uppsamlare. Det är kämpigt att köra med sladden utan att klippa sönder den och blir mycket framåt-bakåt istället för att köra varv eller nåt mer vägvinnande sätt att klippa. Lite som att dammsuga. Det är skönt med en lätt klippare jämfört med plåt och bensinmotor på den gamla. Det blir inte fler sladdklippare efter den här dock... Kanske batteri?
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se