Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria 1700 med tillbehör

64 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#31 » 13:51:07, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.greiner-oldtimerteile.de/in ... 2F22%2F173
https://www.greiner-oldtimerteile.de
/index.php?stoken=F0B158BA&lang=0&cl=search&searchparam=Bing+1%2F22%2F173
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Lateralus

#32 » 19:35:35, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips Ivar! Den sidan hade jag hunnit glömma, men nu drar jag mig till minnes att jag har haft god hjälp av den tidigare!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#33 » 16:47:10, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långt mellan inlägg men nu är ljuset slut på kvällarna så det är enklare att motivera lite mek.
Testade gnistan igen och märkte att det krävs ganska hög hastighet på motorn för att det ska ge bra gnista. En teori är kanske att det är fel i tändningen ändå. Nu när det är kallare och fuktigare får jag inte igång den alls vilket skulle kunna betyda fukt i spole/ konding. Vad tror ni?

River lite i maskinen och funderar på om någon vet vilken storlek det är på sexkantsmuttern. Min storlek 30 är för liten.
Bild
Bild
Bild
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#34 » 19:07:29, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att kondensatorn brukar vara tveksam på en maskin i den åldern. Den kan ju klart vara bytt, men det är svårt att veta. Jag har fått rådet att i alla fall hålla mig borta från lågpriskondensatorer. Jag har köpt Bosch original och de har funkat klanderfritt för mig. När du ändå är där och pillar så passa på att gör rent allt ordentligt, putsa brytaren med en fin smärgelduk och syna tändkabel och tändhatt noga. Byt vid tveksamheter. Passa även på att byta radialtätningen fram på motorn, den kostar inte många tior.

Tändspolen är inte helt enkel att mäta upp som lekman, men om du har en multimeter kan du mäta resistans på primär och sekundär. Mer kunniga får gärna fylla i och rätta mig nu, men jag har för mig att primärspolen brukar ligga på ett 10-tal ohm och sekundärspolen brukar ligga på något 1000-tal ohm på en frisk spole.

Pinnen som sticker ut framåt, på vänster sida av toppen skvallrar om att din maskin troligtvis varit bestyckad med en OBA26-förgasare en gång i tiden. Pinnen är till för att hålla en plåtflärp som minskar gasen vid höga varvtal, som en form av varvstopp. Anledningen till att den är bytt gissar jag på att det är lite svårt att få tag på delar till OBA-förgasare.

På de Hirthar jag skruvat ner så har det var en 36 mm mutter, hylsa finns att köpa löst på Biltema. Försök inte att få loss svänghjulet från konan på något annat sätt an med avdragare, då kommer det att gå sönder. Jag har använt mig av en:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019463

Som jag har skruvat ihop med en hemmaborrad 10 mm plåt med en hålbild som passar mot svänghjulets 3 M6-hål. Hålen i fråga sitter nära konan och jag antar att dessa är gjorda för en specialavdragare. När du ändå är i farten kan det vara vettigt att göra plåten så att den passar mot svänghjulet till kopplingen, så att du kan ta av detta om den bakre radialtätningen skulle behöva bytas.

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#35 » 20:26:46, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pryttlar införskaffade. Muttern bortskruvad. Försökte fixa en egen adapter men den var för vek. @lateralus får gärna visa hur den hemmaborrade plåten är beskaffad.
Bild
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#36 » 10:28:44, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...måste man inte värma tappen också?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#37 » 12:15:48, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns avdragare liknande den från Biltema men med 3 spår. Ett annat alternativ är att göra en rund platta i 8 - 10 mm plåt och svetsa fast en grov fingängad mutter i centrum på plattan. Sedan när man har skruvat så man har fått lite spänning på spindeln så kan man slå lite på spindeländen. Då kan det lossna.
Absolut ingen värmeaxeländen för då sväller den och man riskerar att bränna saker under svänghjulet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Lateralus

#38 » 07:41:19, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På trådskaparens begäran lägger jag upp en bild på avdragaren jag använt:

Bild

Bild

Plåten jag använde är 10-15 mm tjock. Den är direkt från skrothögen och har massor med "onödiga" hål. Det stora hålet i mitten är till avdragaren som ni ser. De tre hålen närmast detta är till svänghjulet. Använde mig bara av ögonmått när dessa borrades, så jag har fått fila upp den lite som ni ser. 8 mm hålen som bildar en kvadrat är till svänghjulet.

Jag har aldrig använt mig av värme utan brukar se till att avdragarens skruv är väl smord och drar åt den med en liten eldriven mutterknack (100 Nm). Detta brukar räcka. Någon gång kanske jag har behövs smocka till den med en hammare.

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#39 » 10:24:28, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabb uppdatering från min sida. Har gjort några halvhjärtade försök att få loss svänghjulet genom att beställa svänghjulsavdragare då jag har sämre förutsättningar att göra egen lösning som @lateralus. Som den uppmärksamme kanske ser på min bild har någon haft isär motorn förut och monterat skruvarna asymmetriskt vilket ställer till det avsevärt. Jag har också kollat vad ersättningsdelar för tändningen skulle kosta samt annat smått och gott som skulle behövas för att få en driftsäker motor.
Summa sumarum blir att fortsatt fix med befintlig motor tar för mycket tid och pengar jämfört med att ersätta motorn. Jag behöver maskinen som bruksmaskin snarare än utställningsföremål.
Nuvarande tes är att jag beställer ny motor härifrån:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
Då ska det bara vara att bulta på befintlig kåpa. Har messat en del med killen och han verkar vettig samt kunnig.
Det andra alternativet är att beställa adapterplatta och fixa egen motor. Kanske något billligare men jag ser det som besvärligare i och med att jag måste ragga passande motor vilket kan bli besvärligt eftersom axellängd, diameter, hålplacering osv är dåligt dokumenterat från tillverkaren av adapterplatta.
Är det någon som gjort liknande i Sverige? Finns ju lite pengar att spara om jag slipper frakt från Tyskland.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#40 » 15:13:27, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så "ska" skruvarna sitta så, de har gjort det på alla mina motorer i alla fall. Man får vara lite knepig när man ska göra adapterplattan till avdragaren och ett bra ögonmått skadar inte.

Hittade du någon som säljer ersättningsdelar, eller har du hittat begagnat?

Det finns en del tyskar som pysslar med att montera dit modernare motorer, men jag har aldrig sett någon i Sverige som gör det. Under de åren (ungefär 5) som jag har letat efter lämpliga objekt så har jag bara sett en med en modern motor i Sverige. Hur som helst så verkar det inte vara en direkt sällsynt lösning i Tyskland, så jag har svårt att tro att det inte skulle fungera. Jag har dock personligen ingen erfarenhet av nytillverkade "noname"-motorer.

Hittade du någon som säljer adapterplattan löst?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#41 » 17:49:16, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha. Vad oerhört korkat.
Hursomhelst så verkar det gå att få fatt på ok hondakopior i Sverige: http://www.backia.se/sida2.html
Axeln ska vara 25 mm men det är lite oklart hur lång den behöver vara. Adaptern nedan är för hålplacering på honda samt kopior.
Oklart vad frakten blir men inklusive adapter: https://www.ebay.com/itm/AGRIA-1700-Ada ... 634-2357-0
så kanske det blir en tusing billigare än färdigmonterad från han som sålde helt färdig motor från Tyskland. Förutsatt att det funkar dvs.

Två funderingar:
Är det tillräckligt med 7 hk?
Har någon andra kontakter för hondakopior i Sverige?
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#42 » 20:49:10, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att svänghjulet måste modifieras för att passa på motoraxeln också.

Jag har själv kört mest med motorerna på 8-9 hästar, men jag tror och andra sidan att jag aldrig har gett mer än halv gas. Så effektmässigt räcker det nog till. Vad jag upplever som betydligt viktigare är vridmomentskurvan, det är ganska ofta man vill hålla lägre varvtal vid arbete med maskinen. Nu är ju säkert en modern motor rätt så mycket hjälpt av varvtalsregulatorn i dessa fall då den kommer at eftersträva att hålla konstant varvtal - en finess som inte alls finns på de gamla motorerna. Där får man parera med gasreglaget beroende på lasten. Men det hjälper ju inte att regulatorn ger full gas om motorn inte har något moment att ge vid det aktuella varvtalet. De motorer jag har sett på dessa maskiner har haft effekten specificerad vid 3000 rpm, vilket även har varit maxvarvtal. Väljer du en motorn so är specificerad till max 3000 rpm så borde sannolikheten att den fungerar bättre på låga varvtal vara större, än för en motor som ger märkeffekt vid till exempel 4500 rpm. Och jag tror inte att mer än 3000 rpm är användbart, någonsin, om du inte ska köra racing:

https://www.youtube.com/watch?v=3sSgzN9Y4ew

:driver: :driver: :driver:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#43 » 23:12:06, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du svänghjulet måste fixas? Som jag fattade är det bara plugg and play. Diametern är samma och enda skillnaden är att det blir en bult i änden snarare än en mutter. Eller har jag fått allt om bakfoten?
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#44 » 11:13:50, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae... 7hk 4-takt fungerar för att flytta på monstret, men, vad händer när man behöver mera kraft?...

En 2-taktare utvecklar mer kraft ju högre varvtal, och utvecklar kraft vart annat varv. En 4-taktare har ett varvtal där den fungerar optimalt, men (!) den utvecklar kraft endast vart (Error!!! => korrigeras!) annat varv!!!

Jag är inte alls så säker att 7hk räcker när det kommer till kritan... Vi behöver få tag i någon som redan testat det alternativet! (=uppfinn inte hjulet igen!...)

Givetvis tänker du säkert osökt på Belos, JLO 252cc, 372cc, och sedan kom Tecumsek, MAG och Kohler 4-taktsmotorer, samt (!) ej att förglömma Gravelys originalmotor som var 4-taktare :-)
Vad skiljer?
- köra; 4-takt går så mycket mjukare och lugnare !
- slunga snö och fräsa med... 4-takt... "storknar" så lätt... 2-takt levererar ett jämnare flöde med kraft och de rår bättre; men får en 2-takt gå -tungt- så surar den ned sig och sotar igen... det gör inte 4-taktaren, den har redan "dött"...

Hur många cc är din motor på?
På motorplåten står det och hur många hk den är på.
=> finns "konverteringstabeller" mellan 2- och 4-taktsmotorer. Min gissning är att du måste upp på -minst- 9hk toppventilsmotor, o det är en -tung- klump jmf med den "lätta" 2-taktsmotorn du har idag.
Senast redigerad av dc_lindberg 15:42:40, 06-01-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#45 » 14:05:52, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"En 4-taktare har ett varvtal där den fungerar optimalt, men (!) den utvecklar kraft endast vart 4:e varv!!!" Hoppsan, vartannat varv skall det ju vara :grin: Två takter per varv gäller ju i både två och fyrtakts motorer. Rent allmänt har fyrtaktaren mycket bättre vrid än en tvåtaktare vid samma liter effekt, bäst vrid har ju en fyrtakts disel motor.

"Skillnaden mellan en tvåtaktare och fyrtaktare är generellt att en fyrtaktare har högre kompression. Det leder till att fyrtaktaren ger maximalt vridmoment vid lägre varvtal men lite sämre toppeffekt än en tvåtaktare. Men det skiljer mycket mellan olika motorer."

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se