Njae... 7hk 4-takt fungerar för att flytta på monstret, men, vad händer när man behöver mera kraft?...
En 2-taktare utvecklar mer kraft ju högre
varvtal, och utvecklar kraft vart annat varv. En 4-taktare har ett varvtal där den fungerar optimalt, men (!) den utvecklar kraft endast vart
(Error!!! => korrigeras!) annat varv!!!
Jag är inte alls så säker att 7hk räcker när det kommer till kritan... Vi behöver få tag i någon som redan testat det alternativet! (=uppfinn inte hjulet igen!...)
Givetvis tänker du säkert osökt på Belos, JLO 252cc, 372cc, och sedan kom Tecumsek, MAG och Kohler 4-taktsmotorer, samt (!) ej att förglömma Gravelys originalmotor som var 4-taktare
Vad skiljer?
- köra; 4-takt går så mycket mjukare och lugnare !
- slunga snö och fräsa med... 4-takt... "storknar" så lätt... 2-takt levererar ett jämnare
flöde med kraft och de rår bättre; men får en 2-takt gå -tungt- så surar den ned sig och sotar igen... det gör inte 4-taktaren, den har redan "dött"...
Hur många cc är din motor på?
På motorplåten står det och hur många hk den är på.
=> finns "konverteringstabeller" mellan 2- och 4-taktsmotorer. Min gissning är att du måste upp på -minst- 9hk toppventilsmotor, o det är en -tung- klump jmf med den "lätta" 2-taktsmotorn du har idag.