Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria 1700 med tillbehör

64 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#46 » 15:25:38, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...error... kortslutning... :ohnej:
Tack - rätta inlägget ovan o för tydlighetens skull:
:shake_hands:

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Lateralus

#47 » 21:03:14, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På alla 1700 som jag har skruvat med så har svänghjulet suttit på en kona, så det gör det nog på din också. Nya motorer brukar ha cylindrisk axel med kilspår.

I den första ebay-annonsen du länkade till så vill jag minnas att det stod att säljaren ville ha det gamla svänghjulet och sprängkåpan i retur innan han skickade de nya delarna, högst troligtvis därför att han modifierar gamla delar för att passa på nya motorer.

Gällande tvåtakt vs. fyrtakt: Specificerad axeleffekt måste väl ändå motsvara specificerad axeleffekt? Jag köper fullt ut att tvåtaktaren borde ha lättare att ha det lite lättare då den producerar vridmoment vid varje varv, men det borde kunna hjälpas av litegrann med ett tyngre svänghjul på fyrtaktaren? Momentkurvan för bägge motortyperna bestäms väl i huvudsak av porttiderna?

De fyrtaktsmotorer som typiskt satt på dessa maskiner var just 6-7 hästarsmotorer. Men dessa har en väldigt tung svängmassa jämfört med moderna motorer.

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#48 » 21:57:57, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara jämföra med mina modellflygs motorer, en 15cc tvåtaktare har lite högre uppgiven effekt än en 15cc fyrtaktare men fyrtaktaren orkar dra större propeller vilket ger bättre dragkraft och det lägre varvet ger också lägre ljud. Dessutom ger fyrtaktaren trevligare ljudbild men det är ju en smaksak.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Johanfilip (trådstartaren)

#49 » 16:07:41, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Försäljaren hävdar att 7 hk är mer än nog men att det också går att köpa större. Vad enkelt att välja då :uupps:

Nu har jag iaf fått av svänghjulet. Visst är axeln konformad. Däremot så är ju håldiametern identisk med nyare hondamotorer så jag fattar egentligen inte varför en adapter behövs. Det borde ju bara vara att bulta rätt på
Att få samma koniska Form på en ny motor är väl i princip omöjligt antar jag. Att brotscha ur några mm på svänghjulet går säkert men då blir det kanske svårt med att få svänghjulet att sitta på rätt distans.
Sammantaget verkar det krångligt och jag kommer nog skicka ner grejerna till Tyskland för en quickfix om det inte är någon här som känner sig manad att lösa det åt mig.

Bild
Bild
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#50 » 20:54:36, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort uppdatering. Svänghjul samt kopplingshus skickat till Tyskland. Jag kan utvärdera motorval samt tipsa om tillvägagångssätt när allt kommit tillbaka. Tbc.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#51 » 08:33:06, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delarna framme it Tyskland och Herr Bender har monterat allt på en ny motor. Förhoppningsvis får han skickat allt idag eller i morgon så jag har delarna till helgen och kan prova.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#52 » 10:21:52, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det blir ett lyft med en modern motor :smile: Men du får rapportera vidare, det finns nog flera som vill livstids förlänga sådana maskiner.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mattias Petterson

#53 » 14:47:00, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att den blir både tystare och snålare med nya motorn
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Johanfilip (trådstartaren)

#54 » 19:09:51, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Motorn ankom igår. Jag hämtade ut den idag. Allt verkade tiptop och välgjort. Inga problem så långt. Installerade kopplingsskivan och tryckplatta. Inga problem där heller. Sen blir det tyvärr bökigt. När jag hängt på motorn vill den liksom inte gå ihop fullt. Jag är lite fundersam och drar i startsnöret för att hjälpa kopplingsskivan på traven om den hamnat snett. Bomstopp. Bulthuvudena från tryckplattan tar i växellådshuset på insidan. Svänghjulet på motorsidan sitter alltså för långt ut från motorn. Värdelöst!!!
Kontaktar givetvis försäljaren som tycker att jag ska sätta brickor mellan kopplingshus och växelhus. När jag påpekar att det blir öppet rätt in till kopplingen föreslår han silikon. Där någonstans känner jag att detta nog inte kommer sluta väl. Han menar att tryckplattan och bultarna inte är original vilket verkar konstigt. Sprängskisser visar nämligen liknande delar.
Jag slänger upp några bilder här och håller tummarna att ni alla kunniga här kan tipsa mig om lösningsförslag. Motoraxeln är konisk så det går inte få in svänghjulet mer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Berntson

#55 » 19:19:13, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En distansring utskuren i lagom tjock plåt?
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Murre o2

#56 » 19:36:00, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt, tråkigt när det inte blev bolt on som både du och jag nog hade trott. Blir ju merkostnad och mer jobb att få tillverkat en distans. Du får mäta ut hur tjock den måste vara och sedan göra en mall i ex kartong. Och sedan gäller det att hitta någon som kan skära ut plåten enligt mallen till hyggligt pris :???:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Berntson

#57 » 19:43:55, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En yrkesskola i närheten kan säkert skära ut en för "kaffepengar",men håller med,
tråkigt att det inte passar.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Johanfilip (trådstartaren)

#58 » 21:35:11, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju exakt det jag ville undvika genom att beställa färdig lösning. Får se om jag lyckas hitta någon som kan skära ut en liten ring åt mig. Är det vet eller har bilder på hur långt tryckplattan sticker utanför kopplingshuset? Även om bulten inte tar i växelhuset så kanske den kommer för nära grafitringen i vanlig drift.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#59 » 22:10:22, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia:
Hade varit bra med fler bilder...

Tolkar jag det rätt att det är den nya distansen som helt enkelt är för tunn?
Var har alltså måtten blivit "fel" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johanfilip (trådstartaren)

#60 » 22:20:57, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Distansen mellan motorn och kopplingshuset blev lite kort in förhållande till längden på axeln. Tryckplattan hamnar därför för långt in i växelhuset och skaver mot densamma. Kan absolut ta fler bilder bara jag vet vad ni vill se.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se