Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria 1700 med tillbehör

64 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#61 » 22:48:54, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... det var ju inge bra ju...
Fattade jag rätt att vevaxeln är konisk på den där motorn?
Går alltså inte att korta vevaxeltappen ?
Jo, bilder vore intressant att se; se om det möjligen finns annat alternativ än en distansbricka.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg

#62 » 10:21:37, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det ett kompisjobb, så... "sån händer".
Var det ett beställningsjobb där ett företag utlovat en produkt... då är det reklamation...
Oavsett - klart irriterande läge!

Då måste du ha en distans om ca 5mm + 2st nya packningar (papperspackningar om 0.1mm/st?)

Att kapa längden på vevaxeln hjälper inte då krysskilen hamnar fel då...

...vilket elände :myzsko: :aaargh:
:sad:

Lösningen blir alltså en 5mm's(?) aluplåt(?) som någon får skära ut en distans ur ?
Beställ då 2st plåtar! En för att läggas på hyllan i reserv. Aluminiumplåt verkar vara "snabb oxiderande"... fast...det kanske inte går? :klia: distansen ser ut att vara svarvad i stål... då behöver du en distans i stål, gärna rf... :cencored:
Vad less man blir när det blir fel...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#63 » 11:34:54, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man på bilderna så verkar det ha varit svarvat en styrning mellan svänghjulskåpan och växellådan. Då är det inte riktigt bra med en slätplåt som distans. Ska man ha en distans så är det kanske lämpligare att lägga den mellan motor och svänghjulshuset.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Johanfilip (trådstartaren)

#64 » 20:11:46, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst för tillfället. Lösningen blev 2 st shims bonnafixade från en 1,5 mm aluminiumplåt från byggmax. Inte snyggt nånstans men fixade i alla fall problemet. Shimsen hamnade mellan den nystartade distansen samt kopplingshuset. Motorn startade mycket fint fast jag tycker den vibrerar fasligt vid 3/4 gas. Lite nervös att svänghjulet hamnat snett vid monteringen men jag var noggrann så det kanske är en feature på motorn.
Kopplingen ville inte ta ordentligt och justeringsmånen var redan använd. Förhoppningsvis bara wiren som sträckt sig så det blir att beställa ny.
Efter lite mixtrande med en temporär lösning även för koppling var det så dags att växla. 1 och back funkade bra. Körde sedan direkt till 3 men sen blev det problem. Förmodligen hoppade växel 4 in och sen kom jag aldrig därifrån. Hittade beskrivning på nätet om växellådsproblem och lyckades lösa det genom att lossa på kåpan och nollställa växlarna samt växelväljaren. 2:an vill inte funka. Kommer till 0 men sen är det som att jag inte når upp till 2. Jag tog mod till mig och provade 3 igen med samma resultat att jag satt fast i nån högväxel. Ridå… slut på dagsljus men framförallt ork.

Frågor till er:
Finns det slitdelar som behöver bytas för att få mindre sladdrig växelväljning vilket eventuellt kan vara problemet.
Om inte min tes stämmer, vad tror ni kan vara problemet.
Hur tar jag enklast av hjulkopplingswirarna så att jag kan plocka dän hela styret? Nu fick jag balansera allt på plats vilket inte var lätt eller särskilt lyckat.

Skickar med lite bilder och tackar så mycket för all stöttning och pepp hittills.
Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se