Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Likblek Stiga Park med Italiensk skrammelburk

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Turbodiesel (trådstartaren)

#16 » 23:35:30, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror faktiskt att jag vänligen, men bestämt, avstår. Turbomontage på motorer under tre cylindrar ger mig inte något särskilt habegär.

Jag gissar att jag t,o,m lagar lyset innan jag funderar på stressfläkt, känns ungefär lika nödvändigt.

Mitt alias (vid sidan av "Pulvernisse") kom till redan under A-traktortiden, monterade ett aggregat från en Volvo 240T på en Hanomag F25 (med den lilla Hanomagmotorn)

Detta var ju strax innan (det senaste) millennieskiftet, och turboprylar fanns det inte mycket som var till övers, speciellt inte till diesel.

Har grejerna kvar på lite olika ställen, borde samla ihop de, och fixa någon bild.

En annan kompis, med samma typ av skador, monterade ett aggregat på sin Opel Rekord (diesel), den hade lite mer bränsle att ge, och den svarade bra på övertryck. Och trots att Opels egna dieslar på den tiden, var sköra som kristallvaser, så gick denna hårt piskade motor flera år, med gasglada, förare.. Efter något halvår så startade den faktisk utan bogsering. Det var Rekord, i dubbel bemärkelse.

Det var dessa projekt, ihop med en lång & intensiv D24-dampperiod, som lärde oss att motorer för brännolja ska plågas HÅRT, men inte utan finess.. Annars tröttnar de på sin tragiska tillvaro, och helt spontant säger upp sig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



raggsockan

#17 » 00:20:19, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

en diesel utan turbo suger
:mrgreen:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

7 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

MalZon

#18 » 06:01:30, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du vart och rotat i växellådan. Vad tror du kan vara bidragande till att mina växlar vill "trilla ur"? Inte så att spaken fysiskt ändrar läge utan mer känslan av att drivningen på växlarna är på mindre "yta" i läget än vad själva läget är. Så att säga... Funderar på om du kunde tänka dig om det var något i själva lådan som skulle kunna vara slitet eller något.
Räcker att dutta till på växelföraren för att drivningen kommer igång igen.
MalZon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:54, 26-04-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200

Turbodiesel (trådstartaren)

#19 » 13:23:12, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en fjäderbelastad kula till växelsegmentet. Den bor i en stående vårta framför växelaxeln, insexskruven för fjäderjusteringen har tumdimension.

Du får palla upp bakdelen, och lossa växelvajern, känn efter om växellägena på växelarmen är distinkta. Hjälper inte justering, kan man misstänka axialspel inuti växellådan, som gör att allt far omkring.

Min växelvajer är för kärv, så några växellägen är svåra att hitta (växellåda ska själv bestämma växlarnas lägen, inte spaken), behöver tas loss och ges ett smörjförsök.. Nu är den ungefär som Golf 1 och alla generationer av Renault att växla, brukar inta en vinare innan avfärd, så går det dock skapligt :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#20 » 15:12:02, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan du är ju underbar att läsa, nu blev det liksom kul m Maskinisten igen, har saknat dina trådar. TD
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

BM425

#21 » 15:43:04, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för storlek på den original växellådan?
Antagligen finns det olika storlekar, det ligger en här från en skrotad Stiga Villa. Den bör väl vara ett eller två nummer mindre än den som sitter på din "Belos".

Jag själv kör Park hydrostat så jag behöver inte växellådan som ligger här.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2

#22 » 19:24:24, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs det lite mindre växellåda så har jag en Toro-klippare som står på skrotbacken. Ingen fungerande motor men i övrigt lär den ha gått bra. Mycket lågt pris om någon behöver... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

d557017

#23 » 19:43:11, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Behövs det lite mindre växellåda så har jag en Toro-klippare som står på skrotbacken. Ingen fungerande motor men i övrigt lär den ha gått bra. Mycket lågt pris om någon behöver... :mrgreen:
Synd att du bor så herrans avlägset

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Senast redigerad av d557017 22:15:15, 19-05-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

MalZon

#24 » 21:28:13, 19-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Du har en fjäderbelastad kula till växelsegmentet. Den bor i en stående vårta framför växelaxeln, insexskruven för fjäderjusteringen har tumdimension.

Du får palla upp bakdelen, och lossa växelvajern, känn efter om växellägena på växelarmen är distinkta. Hjälper inte justering, kan man misstänka axialspel inuti växellådan, som gör att allt far omkring.

Min växelvajer är för kärv, så några växellägen är svåra att hitta (växellåda ska själv bestämma växlarnas lägen, inte spaken), behöver tas loss och ges ett smörjförsök.. Nu är den ungefär som Golf 1 och alla generationer av Renault att växla, brukar inta en vinare innan avfärd, så går det dock skapligt :thumme:

Tackar för tipset! Ska kika på detta innan den åker ut på gården igen. Kört med den ikväll och den klipper ju bra som tusan.
MalZon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:54, 26-04-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200

dc_lindberg

#25 » 09:56:57, 21-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stressfläktat skrammelburk vs tvångsmatad Honda!
Kompressormatad Honda CB250
:popscorn:

Seriöst:
www.autorepmek.com hade en del med didär Italienska motorerna att göra när han hade hand om Belos.
Alltid värt å ringa o prata med honom, eller än hellre titta in på hans verkstad (bjuds alltid på gott kaffe!).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel (trådstartaren)

#26 » 08:29:45, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

F#n, skulle aldrig släpat hem en Belos, nu förökar den sig tydligen genom attraktion. Någon typ av oönskat magnetiskt fenomen antar jag :mrgreen: :snow:

275 tror jag den hette, med någon typ av halvamerikansk MAG-motor. Primärt saknas klokoppling och lite annat i nosen, samt förgasare eller vad den bränsleslukande, ställbara luftbromsen nu brukar benämnas, på dessa främmande ottomotorer.



Nåja, det blir ju bra med en stabil jordfräs tänkte jag lite oförsiktigt, men det verkar vara det enda tillbehöret som inte verkar vara vanligt förekommande till dom. I alla fall inte den klassiska L-knivs jordfräsmodellen jag tänker på..

Å andra sidan kanske en frontmonterad jordfräs inte ens fungerar,, med dom fysiklagar som gäller på denna planets ytskikt. Det gör i så fall, att det kan vara smartare att leta rätt, på en mer passande maskin, till mördarsniglarna & vildsvinens paradis (även kallat grönsakslandet)

Köttbullarna ska ju helst ned i jorden före midsommar, så det börjar bli lite småbrådis..

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg

#27 » 10:16:13, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Visste du inte om materias attraktionskraft, dvs gravitation, eller om man så ser det, magnetism?

Grattis till fyndet!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Jac

#28 » 10:27:29, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:F#n, skulle aldrig släpat hem en Belos...


Den där gröna rattkälken, är den också på väg hem till dig eller är den bara fripassagerare?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel (trådstartaren)

#29 » 02:55:42, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Turbodiesel skrev:F#n, skulle aldrig släpat hem en Belos...


Den där gröna rattkälken, är den också på väg hem till dig eller är den bara fripassagerare?


En kamrat som tröttnat på MTD, Western & div stigor i olika grad av förfall. Han lyckades lite oväntat hitta en F525 i mint- condition för några år sedan..

Blev då tillfrågad om tillförlitligheten och div vanliga fel & brister. Vi hade servicen på kanske femton stycken sådana i fält en tid, och någon tändspole och magnetkoppling gick åt utöver service. Annars var det mest manglade klippbord & plastskador som var standardåtgärder på de. KÖP var mitt råd..


Den klipparen visade sig tyvärr driva riktigt dåligt, och lämnar härdade, ganska stora spån i oljan. Hydrostatpumpen sitter inbyggd i (förbrännings)motorn, och använder motoroljan som medium. De flesta delarna från JD är utgångna och de som ännu finns att köpa är kostsamma.

Jag bestämde att vi ignorerar spånproblemet eftersom det inte blir värre, och inväntar en lämplig organdonator istället.

Ett? år senare dök det upp ett riktigt ruttet & hårt sargat, billigt exemplar, med diverse småfel & stora brister. Drivningen går däremot alldeles utmärkt, även genomvarm & hårt plågad.

Jag är övertygad om att vi kastbyter drivpaketet & öppnar det dåliga i lugn & ro. Det finns troligen delar utomlands, men jag vill se var metallen kommer ifrån, och vad den eventuellt ställt till med ytterligare.

Blir det en (1) bra & snygg F525 av delarna så är vi nöjda, får vi även ihop en stygg (men väl fungerande) så är det en bonus.

Kawasaki och nå't med 540 har jag för mig motorgrunkan heter, motorn som sådan spelar i samma liga som gamla Kohler och hydrostaten är det normalt sett inga interna problem med. Det är ju trots allt gamla japanprylar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#30 » 10:07:56, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev: Hydrostatpumpen sitter inbyggd i (förbrännings)motorn, och använder motoroljan som medium.


Spännande! Hoppas det dyker upp några stötande bilder på det här så småningom...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se