Jag tror faktiskt att jag vänligen, men bestämt, avstår. Turbomontage på motorer under tre cylindrar ger mig inte något särskilt habegär.
Jag gissar att jag t,o,m lagar lyset innan jag funderar på stressfläkt, känns ungefär lika nödvändigt.
Mitt alias (vid sidan av "Pulvernisse") kom till redan under A-traktortiden, monterade ett aggregat från en Volvo 240T på en Hanomag F25 (med den lilla Hanomagmotorn)
Detta var ju strax innan (det senaste) millennieskiftet, och turboprylar fanns det inte mycket som var till övers, speciellt inte till diesel.
Har grejerna kvar på lite olika ställen, borde samla ihop de, och fixa någon bild.
En annan kompis, med samma typ av skador, monterade ett aggregat på sin Opel Rekord (diesel), den hade lite mer bränsle att ge, och den svarade bra på övertryck. Och trots att Opels egna dieslar på den tiden, var sköra som kristallvaser, så gick denna hårt piskade motor flera år, med gasglada, förare.. Efter något halvår så startade den faktisk utan bogsering. Det var Rekord, i dubbel bemärkelse.
Det var dessa projekt, ihop med en lång & intensiv D24-dampperiod, som lärde oss att motorer för brännolja ska plågas HÅRT, men inte utan finess.. Annars tröttnar de på sin tragiska tillvaro, och helt spontant säger upp sig.