Motståndet är på 6,8 ohm. Knappast troligt att det blir kortslutning i ett sånt där trådlindat
motstånd, men å andra sidan är det svårt att mäta så låga resistanser med en billig multimeter, testsladdar och övergångsmotstånd kan ju bli en eller annan ohm tillsammans de också.
Det är inte så att det ligger en sluten relä
kontakt parallellt med motståndet och det blir 0 ohm av den anledningen?
Är säkringen hel?
Står det något i instruktionsboken för åkgräsklipparen om vad lampan ska ha för funktion? Kan det tänkas att den lyser om någon förregling blockerar startmotorn?
Kollat kablage hela vägen från förreglingsströmbrytare till kretskort? Jag antar att alla förreglingskedjor går fram till den 6-poliga tvåradiga kontakten på kretskortet, så ohmmät där och kolla att det kommer fram signal från respektive brytare. Nu vet jag inte hur GGP som tydligen har tillverkat de där åkgräsklipparna åt Stiga gör, men en del biltillverkare gillar ju att ha skarvar och avgreningar, som kan ärga sönder, dolda inne i kabelstammarna. Tydligen gör man så hellre än att montera flera ledare i samma kabelsko.
Ett annat antagande är att manöverström till startrelät (solenoiden) ska gå via det ena av reläerna på kretskortet och den 5-poliga kontakten. Det ser ut på lödsidan av kretskortet som om det ena reläts brytande kontakt och det andra reläts slutande kontakt är framdragna dit. Sen kan det ju finnas ledare på komponentsidan som man inte ser på bilderna också.
Dioder och transistorer är ju lätta att kolla med en multimeter i diodprovningsläge. Tänk på att de dioder som ligger parallellt med reläspolar kan ge utslag även i backriktningen beroende på att det går
ström genom reläspolen också.
Om inte annat så är ju det där kortet inte mer komplicerat än att det bör gå ganska fort att rita upp ett schema över det och klura ut hur det är tänkt att fungera.