Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Grabben, jag och en CubCadet!

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 10:32:03, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min grabb på snart 14 bast brinner ju för allt som går att skruva i och stundtals är det som att hålla i en brunstig tjur för att saker och ting inte ska hamna i molekyler här och där.

Han behöver att pappa/son projekt och vi enades om att göra nåt kul för de pengar som ev blir över och däri även inkludera lillasyster (även om jag misstänker att hon kommer att sucka trött över anblicken av den gula faran.)

Tanken är att överföra mek-erfarenhet men även lite affärstänk. Själva basskruvandet kan han helt ok och kommer att få göra det mesta själv.

Då så nu till projektobjektet!

En av mina kunder har haft en CubCadet spakmaskin med 54" klippdäck på stående att bra tag pga strul med motorgången, spontanstannar i tid och otid. Han har haft den hos den lokala småmotorfirman som efter 3-4 försök hittade en invändigt kollapsad bränsleslang. Nu senast blev den stående av okänd anledning.

Punka på ett framhjul, avsaknad av tanklock, en knivspindel kärvar, inget batteri, skitig mm etc.

I dealen ingick att utföra en service på hans JD X748 som vi kommer att göra nu i helgen om allt går efter planen.

Det kan bli en och annan bild här. under projektets gång. Nån långkörare blir det inte då jag inte har plats till det. In-fix-ut på max 3-4 veckor. Lämpligt är väl att sälja precis när gräset tar fart. :thumme:


Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

20 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



gute84

#2 » 07:27:13, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

din gård i bakgrunden?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 10:43:17, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är hämtplatsen!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 14:41:05, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Service utförd på 748:an igår och vi började även kika på CubCadet:en avsaknad av tanklock krävde demontering & rengöring av den till att börja med, noterade att motorn som förövrigt är en fin Kawasakispis hade ca 0,5 liter olja för mycket i vevhuset. Nåja jag testar att starta upp den för att se om den öht går.

Rörtång på veven undertill och visst den sitter inte fast, på med ett fulladdat optimabatteri och efter lite motionerande av handbroms/klipp av/på samt sitsbrytare så slocknade alla varningslampor som Cubben så fiffigt har och starten drog tag i kuggkransen. I med breakleen i insuget och en halvflaska senare behagar Kawan gå på innehållet från tanken.

Tappar som nästa steg av oljan och får då förklaringen till den höga nivån,,, vatten. Blir nog en eller två vändor med diesel för att skölja ur kletet.

Sedan missade jag att instruera den brunstiga tjuren 100% när jag bad han plocka av skydden till remskivorna på ovansidan klippbordet. 20 minuter senare när pappan lyckligt ovetande varit på annat mekuppdrag kommer tjuren glatt gallopperande och förkunnar att nu har jag plockat av allt,,,, dvs ALLT alla remskivor alla distanser brickor, mm och lagt i en prydlig hög, givetvis helt utan att notera hur allt satt mm.

Viss ordväxling uppstår och jag ägnar kvällen åt att leta sprängskiss.

Provkörning står på tapeten härnäst då jag måste kolla så hydrostaterna är ok innan man plöjer ner mer tid och pengar på trasiga saker. Drar de inte riktigt är den ju tyvärr enbart en reservdelsmaskin. Det saknas även en rörhylsa till ena framhjulet som vart utbytt mot ett skottkärrehjul i plast vid hämtningen.

Saker att köpa:

Tanklock
Nya knivar
En komplett knivspindel.
Oljefilter
Tändstift

Bild
Bild
Bild
Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban

#5 » 14:51:03, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns när jag var i ”tjurens” ålder :smile:
Det var samma : jag var snabb att riva utan att notera, märka eller lägga saker i ordning och pappa fick muttrande hjälpa mig att bringa ordning och få ihop sakerna :mrgreen:
Men man måste ju börja någonstans.
Lycka till med renoveringen :thumme:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Ivar Risslén

#6 » 15:55:44, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att säga till honom att han får montera ihop sakerna senare när reservdelarna har kommit.
Jag tyckte att man hade bra minne i den åldern så det var inte så svårt att få ihop sakerna som man hade skruvat isär.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#7 » 19:49:48, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

klockrent projekt :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#8 » 02:45:51, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren har en lite tragisk packnings/plastlösning runt flottörnålen på de där, lätt att det sipprar in bensin, när den står still längre stunder med tryck i tanken. Motorn blir gärna skrot, oavsett om det är bensin eller vatten i vevhuset..

Packningar till förgasaren köps ganska enkelt hos JD, de använder samma motor på några semi-lyxiga modeller (t,ex X540). JD har även en bra soppakran för slangmontage, på någon annan modell, gamla STX30-38 är väl typexemplet.

Har du någon mekpojke av utomhusmodell över? Skulle kunna tänka mig några stycken, lånar dock grannarnas ibland. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen (trådstartaren)

#9 » 07:02:51, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar skrot som i skjutna tätningar pga för mycket vätska i vevhuset? JD hade även Kawa-motor på Z540 storebror till den jag normalt klipper gräsmattan med dvs Z525.

Sköljde ur den en vända med diesel igår men det krävs nog nån vända ytterligare, dock vet jag inte hur mycket man vågar köra motorn med diesel i.

Gällande tjuren så hade han faktiskt lyckat pilla ihop det när jag återvände efter ett uppdrag på byn, hoppas läxan är lärd.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#10 » 01:29:19, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrot som i tokskuren, på grund av bristande smörjförmåga. Tätningar är ju det lilla problemet, värre med brustna vevstakar & hål i blocket.

Blanda 50% olja & diesel, om du är orolig för smörjförmågan, det är ju betydligt bättre än både bensin & vatten. Även begagnad, ren, och fuktfri motorolja duger gott att skölja ur smegg med.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2

#11 » 06:43:28, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde lätt begagnad motorolja till att skölja ur min dieselkompressor. Bytte olja, startade och körde med belarning kanske en minut, stannade och bytte. Fick göra så många gånger, kanske 5 - 7, innan oljan som jag tappade av var hyfsat ren.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

krokodilen (trådstartaren)

#12 » 10:07:22, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en omgång olja och 2 gånger med diesel, ska se om jag hittar nån lätt beg olja på jobbet att blaska med.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 14:30:08, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lort som inte löser sig av en renkörning med gammal olja eller diesel, löser sig om man låter motorn gå med ny syntetolja med bra API-klassning ett tag. Se till att den får gå med belastning så att oljetemperaturen hålls vid minst 80 °C i flera timmar. Om den har haft fastbeckade kolvringar, får man vara beredd på att det blir tillfälligt kopiös oljeförbrukning just när kolvringarna börjar släppa, så det är fullt normalt att den blåryker kraftigt under en del av renkörningen. Det kan vara säkrast att stoppa och kolla oljenivån några gånger.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 15:48:15, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån rök presterar den inte öht. Det dumma var att jag inte tappade av oljan direkt när jag såg att nivån var hög, den var nämligen inte grå då utan olja och vatten låg förmodligen skiktat i vevhuset.

Tänkte att jag startar upp den först iom att jag inte ens visste om den gick runt eller redan vart ras. När jag startade den blev det ju emulsion så att säga.

Ska kolla lite mera på det i kväll eventuellt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#15 » 21:10:31, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

It’s alive! Sköljde med diesel ett par ggr till ikväll och tappade på färsk olja. Sedan uppstart och testkörning, tänkte att det inte är nån idé att investera i nya delar om tex en hydrostat skulle visa sig kass.

Kunde inte provköra jättemycket då jag inte har nåt passande batteri utan kör med optima och startkablar.

Denna maskin har till skillnad från min JD och alla andra nutida spakmaskiner pendlande framaxel vilket jag tycker borde vara gynnsamt.

Bild
Bild

Ska spendera nån röding imorgon på delar.
/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SwedEh och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se