Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Park, brytare sits.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 13:33:22, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Stiga Park Pro 900 WX som strular! Plötsligt under körning så dog den då jag körde över en mindre gräskant och på displayen står det ”sit down”! Tänkte direkt att brytaren i sitsen fått en smäll och gått sönder, men den fungerar som den ska, hittar inga kabelbrott, och maskinen är från 2022 och har bara gått 480 h. Vad kan vara fel??
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant



torbjorn_forsman

#2 » 13:46:06, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla inte bara efter kabelbrott utan även efter kortslutningar/överledningar/jordfel i kabelstammarna, i all synnerhet på ställen där kablarna böjs fram och tillbaks. Har du tillgång till elschema för maskinen så du kan få lite överblick över hur förreglingskedjorna är tänkta att fungera?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 16:07:44, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du elektrisk inkoppling av klippaggregatet?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

BM425

#4 » 17:26:41, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du garanti kvar på maskinen så utnyttja den.

Fanns någon tråd här tidigare om en Stiga med databox, inge kul att felsöka.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

PO

#5 » 22:18:05, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är samma som våra så sitter där ett fjädrande bleck under klädseln i sittdynan. detta kan behöva böjas till du får ta av själva dynan.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Murre o2

#6 » 08:39:03, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen kopplar jag altid förbi den säkerhets detaljen, vill låta motorn fortsätta gå när jag kliver av för att öppna en grind eller plocka bort en sten eller dy. Iakttar man normal försiktighet så ser jag inga risker med det! Bara jag som kör maskinen i alla fall.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

akkamaan

#7 » 17:01:49, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Personligen kopplar jag altid förbi den säkerhets detaljen, vill låta motorn fortsätta gå när jag kliver av för att öppna en grind eller plocka bort en sten eller dy. Iakttar man normal försiktighet så ser jag inga risker med det! Bara jag som kör maskinen i alla fall.

Är det inte vanligt på åk-klippare att det går att "Stiga" av klipparen med motor igång om man kopplar ur klippaggregatet och sätter i parkeringsbromsen?!
Sen är ju sits-brytaren en säkerhetsfunktion för andras säkerhet och egendom. Om du vid en "hjärtinfarkt" faller av stolen så vill man väl att klipparen ska stanna och inte hamnar "i sjön" eller ut på en traifkerad gata/väg och orsakar en dödsolycka där....
Jag har ett minne från en liknande situation på en golfbana. Jag stod och väntade på att andra spelare skulle bli klar med chippning och puttning nere på par 3 hålets green. En av dessa spelare hade en elektrisk bag-vagn med. Det var en liten damm nere vid greenen och spelaren hade kört fram bag-vagnen till dammen tagit sina "verktyg" steagt tillbaka ca 10 meter och skulle chippa bollen ca 20 m upp på greenen. Men det bar sig inte bättre än att spelaren missade bollen med bladet utan träffade med skaftet längst ner och bollen gjorde en 45 graders utflykt till höger, träffade körknappen på bag-vagnen som då startade och körde sig själve ner i dammen. Tillräga på allt så hamnade även bollen i dammen så det blev två pliktslag, det ena för att ha träffate egen utrustning med bollenoch det andra för att bolla var ospelbar i dammen och måste droppas och splas om igen....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#8 » 22:05:47, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det påminner mig om en tillbudsrapport från en verkstadsindustri som jag läste en gång.
En höglyftande gaffeltruck var lastad med en pall med en trave långa järnrör eller stänger som stack ut utanför pallen. Föraren lyckades köra på en provisoriskt uppställd pelarborrmaskin som välte så att den tryckte ner truckens lyftspak, när trucken lyfte hakade ena änden av järnrören fast i någonting i närheten så pallen välte och det for rör och saker åt alla håll.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#9 » 08:43:33, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det påminner mig om en tillbudsrapport från en verkstadsindustri som jag läste en gång.
En höglyftande gaffeltruck var lastad med en pall med en trave långa järnrör eller stänger som stack ut utanför pallen. Föraren lyckades köra på en provisoriskt uppställd pelarborrmaskin som välte så att den tryckte ner truckens lyftspak, när trucken lyfte hakade ena änden av järnrören fast i någonting i närheten så pallen välte och det for rör och saker åt alla håll.


"Youtube moment" :vissla:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

bert

#10 » 12:40:20, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en rätt gammal Stiga (ca 20 år) där stannar bara motorn om du har klippbordet igång när du lyfter på rumpan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Alexn72

#11 » 16:07:25, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte rikigt svar på din fråga men ett tips..
Jag har en fjäder i sitsen som gör att stolen lyfter om man reser sig.
jag tog bort fjädern så stolen fortfarnde sluter brytaren om man går av, men skulle något hända så är det bara att lyfta stolen så dör motorn

I ditt fall så kolla var den går och kontrollmät där, antingen ska den vara sluten eller öppen
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: André S och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se