Murre o2 skrev:Personligen kopplar jag altid förbi den säkerhets detaljen, vill låta motorn fortsätta gå när jag kliver av för att öppna en grind eller plocka bort en sten eller dy. Iakttar man normal försiktighet så ser jag inga risker med det! Bara jag som kör maskinen i alla fall.
Är det inte vanligt på åk-klippare att det går att "Stiga" av klipparen med motor igång om man kopplar ur klippaggregatet och sätter i parkeringsbromsen?!
Sen är ju sits-brytaren en säkerhetsfunktion för andras säkerhet och egendom. Om du vid en "hjärtinfarkt" faller av stolen så vill man väl att klipparen ska stanna och inte hamnar "i sjön" eller ut på en traifkerad gata/väg och orsakar en dödsolycka där....
Jag har ett minne från en liknande situation på en golfbana. Jag stod och väntade på att andra spelare skulle bli klar med chippning och puttning nere på par 3 hålets
green. En av dessa spelare hade en elektrisk bag-vagn med. Det var en liten damm nere vid greenen och spelaren hade kört fram bag-vagnen till dammen tagit sina "verktyg" steagt tillbaka ca 10 meter och skulle chippa bollen ca 20 m upp på greenen. Men det bar sig inte bättre än att spelaren missade bollen med bladet utan träffade med skaftet längst ner och bollen gjorde en 45 graders utflykt till höger, träffade körknappen på bag-vagnen som då startade och körde sig själve ner i dammen. Tillräga på allt så hamnade även bollen i dammen så det blev två pliktslag, det ena för att ha träffate egen utrustning med bollenoch det andra för att bolla var ospelbar i dammen och måste droppas och splas om igen....