Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Ny fläktrem till snöslungan hoppar - Stiga Snow Power 2012

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Albireo

03:56:48, 03-05-2024

Hej!
Stöter på nya problem med en snöslunga Stiga Snow Power från 2012.
Bild


Detta problem började under en körning med mycket snö.
Bild


Remmen till utkastaren började slira (och ryka) - Ganska snart var det inte mycket rem kvar... :sad: - Köpte en ny rem
Bild

Monterade remmen och efter ?? sekunder började det att ryka igen - Spännrullen rullade inte längre - hade gett upp (Ingen aning - varför)
Bild

Köpte en ny spännrulle (denna gång av plåt) - monterade remspännaren.
Bild

Körde kanske 1? minut då kliver den nya remmen av remskivan.

Började fundera - hur kunde detta inträffa?
Varför?

Inser att den stora remskivan kan röra sig ganska mycket i sidled ?cm - ska den verkligen gå att flytta i sidled så mycket?
(Hmmm . trodde att det skulle bli en "animated gif") - Vad stoppar axelrörelsen? - Något i vinkelväxeln?
Bild

Remskivan glappar även på axeln - inte hårt åtdragen - men för att dra åt den behövs en 4-kant hylsa (8mm).
Finns det eller måste den tillverkas själv?
Bild

En bild på axeln utan remskiva
Bild



Mattias Petterson

06:36:18, 03-05-2024

En 12 kanthylsa funkar fint att dra med
Har du kollat att axlarna snurrar som de ska?, jag hade lyckats köra in en sten som låste utkastarfläkten en gång , tror jag körde upp 2 remmar innan jag kom på det.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

torbjorn_forsman

07:48:58, 03-05-2024

Fyrkanthylsor finns, man ser dem ibland i större bits/hylsnyckelsatser av lågprismärken (typ Rusta, ÖoB, Wish, tillfälliga marknader). Går att köpa styckevis på Würth.

Hur är det med flänslagret för axeln? Är det ett sånt lager där axeln ska vara låst till innerringen med stoppskruvar eller någon excenteranordning, eller är det meningen att den ska ha frigång i innerringen och kunna skjutas fram och tillbaks? Om så är fallet, borde väl axeln egentligen hållas säkrad i axialled med distanser mellan fläkt resp remskiva och lager.

Jag har för mig att det finns en tidigare tråd om någon snöslunga som hade problem med stort axialspel i vinkelväxeln. Man bör väl börja med att undersöka om det är något som direkt har gått sönder eller är utslitet, eller om det finns någon förberedd justermöjlighet.

Stefan1972

08:27:56, 03-05-2024

Har du rätt delar? Ibland kan man inte lita på tredjehandsinfo om vad som är rätt. Man ska alltid leta reda på stiga reservdelsnummer till rätt maskin och utgå ifrån det. Kan vara olika remmar på olika årgångar bara.

1 person gillar det här inlägget.

Albireo

13:40:59, 03-05-2024

Mattias Petterson skrev:En 12 kanthylsa funkar fint att dra med
Har du kollat att axlarna snurrar som de ska?, jag hade lyckats köra in en sten som låste utkastarfläkten en gång , tror jag körde upp 2 remmar innan jag kom på det.

Axlarna snurrar som de ska. (tycker dock att det är ganska stort glapp på inmatningsskruven - både i sidled, men även i rotationsriktningen - trots rätt brytbultar)
Ska testa en 12-kant hylsa, men är lite orolig att den blir för "klumpig", det är ganska lite utrymme mellan skruv och remskiva.

Stefan1972 skrev:Har du rätt delar? Ibland kan man inte lita på tredjehandsinfo om vad som är rätt. Man ska alltid leta reda på stiga reservdelsnummer till rätt maskin och utgå ifrån det. Kan vara olika remmar på olika årgångar bara.

Absolut finns en poäng här. Jag har alltid utgått från reservdelsnummer. Funderarde rätt länge över längden på remmen (hur mäter man en rem... (speciellt när originalremmen? inte går att mäta.)
Med befintlig rem var redan remsträckaren på det innersta läget. (ingen aning om den remmen var en original rem).
Det är även viktigt att det är rätt kvalité på remmen eftersom den ska kunna böjas både inåt och utåt, utan att gå sönder.
Har försökt att justera remspänningen på följande sätt .: När handtaget för inmatningsskruven/utkastaren inte är intryckt ska de stå still och när handtaget är intryckt ca halvvägs, ska axeln börja rotera.
Köpte en rem som skulle ha "rätt längd", men sträckaren hamnade ändå längst in - trots ny rem.
Köpte även en lite kortare rem (ca 5cm) - Nu hamnade rem-sträckaren längst ut. - (skulle kanske valt 1" kortare rem i stället?...)
Nackdellen med den kortare remmen är att anliggningsytan mot remskivorna minskar - men ger möjlighet att sträcka remmen något - ifall det skulle behövas.
Med den kortare remmen hamnade "dragläget" något högre - utan något större tryck från remspännaren.
Vid test, klev remmen av remskivan på mindre än 1sekund (testade 2-3ggr) - tänkte att jag skulle hinna se /filma i slowmotion vad som inträffade när motorn startade - men icke...
Remmen med "originallängd" fungerade betydligt många fler sekunder innan även den klev av.

Har studerat sprängskisserna.Det enda jag saknar (Ni kanske ser något annat) är en distans (1812-1739-01) mellan lager och remsiva.
Några mått hittar jag inte. Den skulle minska glappet med ?? mm.
Bild

Finns uppe till höger som 140 på denna sprängskiss (den saknas) - kanske måste beställa den original? (ca 100kr + frakt)
Bild

Denna sprängskiss visar nog bara lagret (180) - inget som håller axeln "på plats".
Bild

Och till slut i vinkelväxeln kan jag inte heller hitta något som håller axeln på plats.
Bild

= - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - =
Till något annat...
Mellan vinkelväxel och inmatningsskruv, kan man se mörkt "fett" på axeln.
- Vet inte om det är tätningarna (310) som bör bytas eller om det kommer från någon som varit ambitiös och smort inmatningsskruvarna med fettspruta.

Om jag byter dessa (osäker om det går utan att dela på snäckväxeln)
- Bör även packningen (314) bytas?
- Vilket fett/olja ska snäckväxeln fyllas med?
- Hur mycket? (det finns en "plugg" (306) - kanske en nivåplugg?)

Stefan1972

13:54:57, 03-05-2024

är det rätt sprängskiss då? Har du koll på typnummer och det? Ibland kan som sagt en siffra skilja och det är olika på årsmodeller. Saknas dekalen på maskinen med nummer så kan det vara ett mörker ibland och särskilt med remmar......

torbjorn_forsman

14:53:03, 03-05-2024

När det gäller remmar så fungerar ju inte vilken kilrem som helst i t ex snöslungor även om den har rätt mått. På såna här ställen där remmen används som frikoppling och alltså kommer att slira på remskivorna ett ögonblick då och då, måste man använda remmar som är vävomspunna på sidorna. Vanliga skurna kilremmar fungerar inte.

1 person gillar det här inlägget.

Albireo

15:58:06, 03-05-2024

Sant!
Det har inte varit enkelt - Stiga ger ingen support...
En sida jag använt mig av är Reservdelar online

Typskylten ser ut på följande sätt
Bild

Om artikelnumret 18-2847-33 läggs in, visas sprängskisser för 2013 och 2014.
Men min slunga är från 2012 - (tror inte att den är från 2016)
Om den informationen tolkas rätt, har dessa en större motor (1650 342cc) - min motor heter B&S 1450 på 305cc
Hittar inte någon skillnad mellan sprängskisserna som visas.

Söker jag vidare, finns denna lista för (2011/2012) Reservdelslista hos Olsana.se
Men den har jag ignorerat - för 18-2847-33 finns inte med (bara t.ex. 18-2847-32) Den slungan saknar distans.
Tittar jag på 2013 SnowFlake / SnowPower - 2012/2013 - så finns distansen med.
Samma resultat från en Tjekisk sida Strejček Garden - Stiga SpareParts - ingen slunga från 2012 med min modell.

(Innan Stiga slungan köptes - trodde jag att Stiga var Svenskt märke...)
För att göra det mer komplicerat sökte jag även hos en amerikansk firma Jacks small engines Även här finns distansen. (och två slungor)
(Murray 1696037-01 verkar vara samma snöslunga)

Har fått en "känsla" att distansen borde finnas - ju mer jag sökt.

Angående bultarna med 8mm 4-kantskalle - Kanske borde byta bult till torx / insex - Undra vad det kan vara för kvalité? (8.8 / 10.9 / 12.9?) - tum eller mm...

torbjorn_forsman

17:37:05, 03-05-2024

Skruvarna har knappast bättre klass än 8.8 , i synnerhet med tanke på att de ser blankförzinkade ut (blankförzinkning ger problem med vätesprödhet hos skruvar med högre hållfasthetsklass om man inte kostar på dyr värmebehandling, väteutdrivning, efter elektrolysbadet). Snarare skulle jag tro 4.6 eller något sånt, alltså samma som på omärkta spår-, kryss- eller torxskruvar.
Svårt att säga med ögonmått utifrån bilden om det är UNC 5/16" eller M8. UNF är det i alla fall inte.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

09:29:59, 04-05-2024

Vad är detta?


Bild
/Michael M

SwedEh

17:06:11, 04-05-2024

Kollar man på jackssmallengine står det ju "Murray 1696037-01 - 18-2847-33, Snow Power, Stiga 14.5TP 33" Dual Stage Snowthrower (2012-13)" så jag antar att årsmodellerna 2012 och 2013 inte skiljer sig nåt.

Vidare ser man att skruvarna till remskivan är 5/16 x1/2"

Den distans du nämner benämns där SCREW.31 18X1.25 HHC

Remmen anges vara 1/2" X 38 3/8" ( https://www.stormservice.fi/sv/produkt/duell/rotary-rem-12-x-38-38-snoslunga-husqvarna-murray-mtd-stiga )


Om axeln med remskivan kan röra sig axiellt så kommer den att åka bakåt då du akriverar själva slungdelen. Hur mycket vet jag inte men om remskivan sitter lite fel på axeln plus rörelsen kanske det räcker för att remmen ska kliva av. Sitter fläkthjulet fast som det ska? Nåt där som ska begränsa att det rör sig axiellt? Är alla remskivor i linje? Även remspännaren,,och är den rak så den inte vrider sig när den aktiveras?

1 person gillar det här inlägget.

Albireo

00:12:14, 07-05-2024

SwedEh skrev:Kollar man på jackssmallengine står det ju "Murray 1696037-01 - 18-2847-33, Snow Power, Stiga 14.5TP 33" Dual Stage Snowthrower (2012-13)" så jag antar att årsmodellerna 2012 och 2013 inte skiljer sig nåt.

Har samma känsla - vilket innebär att det skall finnas en distans på 18-2847-33 (inte 18-2847-32 från 2012) som den heter enligt Olsana.se


SwedEh skrev:Vidare ser man att skruvarna till remskivan är 5/16 x1/2"

Vad betyder 1/2"?
Hittade en delgängad 5/16" bult - Den passar, men gängen i remskivan är lite "konisk" längst in - vilket medför att en omodifierad 5/16" bult inte fungerar.
På remskivan sitter 2st 5/16" fyrkantbult ca 16mm långa. Den ena trycker på plankilen och den andra trycker direkt på axeln.
Märket på axeln kommer från den lite koniska änden på fyrkantbulten.
Testade en 10mm 12-kant ringnyckel på dessa fyrkantbultar, - det fungerar, men hade önskat en lite mindre hylsa. (9mm är för liten)
Kanske kommer att "hoppa" ifall bulten ska dras lite hårdare.
Finns det någon tum-hylsa som är knappt 10mm?


SwedEh skrev:Den distans du nämner benämns där SCREW.31 18X1.25 HHC

Var finns denna information?
Axeln är 18mm. men tittar jag på sprängskissen, nedan, verkar den beteckningen vara den skruv som håller fast fästet mellan huset för inmatningsskruven och vinkelväxeln...
Bild



Vet inte om alla remmar mäts på samma sätt - Den längre remmen jag fick var 38" (yttermått)

SwedEh skrev:Om axeln med remskivan kan röra sig axiellt så kommer den att åka bakåt då du akriverar själva slungdelen. Hur mycket vet jag inte men om remskivan sitter lite fel på axeln plus rörelsen kanske det räcker för att remmen ska kliva av. Sitter fläkthjulet fast som det ska? Nåt där som ska begränsa att det rör sig axiellt? Är alla remskivor i linje? Även remspännaren,,och är den rak så den inte vrider sig när den aktiveras?

Tror inte att remskivan på utgående axel borde röra sig, när inte fläkt och inmatningsskruv har någon belastning?
Men kan vara så att fläkten går tungt av att skotta luft samt skapar ett "motstånd". Själva inmatningsskruven går lätt (utan belastning).
Inga problem att snurra inmatningsskruven, genom att snurra utgående axel - innan vinkelväxeln för hand.
När inmatningsskruven blir belastad och fläkten börjar skotta snö, kommer axeln definitivt att tryckas bakåt.

Det axiella glappet mätte jag upp till ca. 8mm (lite svårt att mäta)
Hade tänkt mig att distansen skulle kunna vara 5-6mm? Den enda distans jag hittat, är den mellan remskivan och lagret.
För att testa om remskivorna ligger i linje krävs lite skruvande - tänkte göra det efter jag skaffat en distans.

Funderar på att byta tätningar till vinkelväxeln, när jag ändå håller på... :smile:
Vad skall det vara för fett/olja i vinkelväxeln? (den borde väl rinna något?)
Fram på vinkelväxeln nedan, syns en fyrkantig bult - Är det en nivå skruv?
Bild
Finns det risk att packningen mellan vinkelväxelhalvorna (314) bör bytas?
Lite dyr - runt 400kr

torbjorn_forsman

07:01:58, 07-05-2024

3/8" är ju ca 9,5 mm.

Det finns olika sätt att mäta längden på kilremmar och det är en hel vetenskap. Ibland mäter man ytterdiameter, ibland innerdiameter och ibland medelvärdet av dem. I större remtillverkares kataloger brukar de olika mätmetoderna vara redovisade och det framgår vilka kategorier remmar som just den firman mäter på vilket sätt.

När det gäller packningen pos 314 så bör man aldrig förutsätta att en tunn planpackning överlever när man plockar isär förbandet. I och med att packningen är dyr så är väl det bästa att hoppas på att få isär utan att den går sönder, men planera för att vänta med hopsättningen tills man har fått hem en ny packning ändå.

Stefan1972

08:06:16, 07-05-2024

när det gäller reservdelarna generellt så tror jag det är årsmodellen som ställer till det. Det kan skilja hur mycket som helst bara på nåt år. Det bästa är nog att gå in till nån stiga åf och få artikelnr på de fundamentala delarna. Sen kan man ju jämföra med de listor man har tillgängliga på nätet huruvida det stämmer.
Jag kan ju ledigt föreställa mig att remmen och det är köpt efter de senare årsmodellernas listor........

kimmen

08:41:11, 07-05-2024

Tror nog att du får ställa dig framför en småflinande återförsäljare för Stiga, för att köpa deras svindyra rem som fungerar
Man pratar om keramiska remmar, vad det nu är

Jag har en Toro åkgräsklippare Håkma ler alltid när jag kommer in, för dom vet att jag försökt någon annan stans först
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."