Jag har en äldre, mindre och lätthanterlig slunga som heter PowerCraft 89033. Kinaslunga, köpt på Coop, tillverkad 2012 och har en Loncin 163cc 5.5hp motor.
Den har tjänat mig väl och gör fortfarande ett bra jobb. Men nu börjar det tjuta lite odefinierbart när man kör sakta framåt och det börjar gå lite tungt. Hörs mest på låg växel.
Frågan är då om det är någon av remmarna som låter och bör bytas eller om det är drivhjulets gummi som är på upphällningen? Visst, remmarna kanske ändå ska bytas efter 12 år men jag vill gärna veta vad som låter.
Har inte öppnat den och kollat men det som har varit problem under flera år är att den knappt driver alls på backen, man får hjälpa till själv men då den är så lätt att hantera har jag inte brytt mig om detta speciellt mycket. När den har stått ute ett tag och det är rejält kallt dröjer det också någon minut innan den börjar driva framåt.
Remmarna hittade jag i en reservdelsmanual på nätet:
Z838 GB11544-89 och Z686 GB11544-89. Frågan är hur man översätter detta till remmar som man kan köpa lokalt?
https://www.manualslib.com/manual/79311 ... =45#manual
Samma sak med drivhjulet.
Här finns förresten lite bilder och annat på samma snöslunga när snäckväxeln gick sönder:
[Trädgårdsmaskiner] Trilskande axel på snöslunga
Mycket av det som finns i min slunga finns även på modeller sålda av bl a Jula och Biltema.