Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Snöslungan tjuter vid drift framåt, är det remmen eller drivhjulet?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

bkv22 (trådstartaren)

#1 » 14:38:12, 26-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en äldre, mindre och lätthanterlig slunga som heter PowerCraft 89033. Kinaslunga, köpt på Coop, tillverkad 2012 och har en Loncin 163cc 5.5hp motor.
Den har tjänat mig väl och gör fortfarande ett bra jobb. Men nu börjar det tjuta lite odefinierbart när man kör sakta framåt och det börjar gå lite tungt. Hörs mest på låg växel.
Frågan är då om det är någon av remmarna som låter och bör bytas eller om det är drivhjulets gummi som är på upphällningen? Visst, remmarna kanske ändå ska bytas efter 12 år men jag vill gärna veta vad som låter.
Har inte öppnat den och kollat men det som har varit problem under flera år är att den knappt driver alls på backen, man får hjälpa till själv men då den är så lätt att hantera har jag inte brytt mig om detta speciellt mycket. När den har stått ute ett tag och det är rejält kallt dröjer det också någon minut innan den börjar driva framåt.

Remmarna hittade jag i en reservdelsmanual på nätet:
Z838 GB11544-89 och Z686 GB11544-89. Frågan är hur man översätter detta till remmar som man kan köpa lokalt?
https://www.manualslib.com/manual/79311 ... =45#manual
Samma sak med drivhjulet.

Här finns förresten lite bilder och annat på samma snöslunga när snäckväxeln gick sönder:
[Trädgårdsmaskiner] Trilskande axel på snöslunga

Mycket av det som finns i min slunga finns även på modeller sålda av bl a Jula och Biltema.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg

Ort/område: Umeå
Sverige
Maskin: PowerCraft 89033

bkv22 (trådstartaren)

#2 » 16:25:42, 26-12-2024

Öppnade upp och kollade. Gummit verkar rätt blankslitet. Mätte diametern på hjulet till ca 123mm och då torde nog denna passa:
https://www.rembutiken.se/tradgard/snos ... 02-125-mm/

Verkar inte så svårt att byta: man lossar hela axeln utifrån med två muttrar och sen gaffeln uppifrån. Därefter borde hela axeln gå att få ut. Sen är hjulet i sig delbart.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg

Sverige

bkv22 (trådstartaren)

#3 » 17:01:55, 10-01-2025

Svarar på min egen tråd. Bytte gummit och nu funkar drivningen bättre, har även bra back numera. Köpte via Clas O, kostade 119,- och byttes på 45 minuter. Föredömligt enkel konstruktion då hela axeln snabbt plockas ut och hjulet är delbart. Upptäckte också att remmen som driver hjulen är en tandrem (HD750-5M) och remmen som driver allt framtill tror jag heter 4LXP885. Finns också hos Clas.

Måste bara hylla denna lilla slunga som jag köpte 2012 för 3995,- på Coop, den har fått flytta mycket snö sen dess och fungerar fortfarande riktigt bra! Loncin-motorn startar på ett eller två ryck och drar nästan ingen soppa. Byte av nån vajer, startsnöret och förgasarrengöring 2 ggr är allt som behövt göras på dessa år. Har också bytt originallampan då kromet i reflektorn föll bort. Och drevet i snäckväxeln då jag råkade mata in en motorvärmarkabel.
Men de slanglösa däcken är skräp, gummit spricker och börjar läcka luft och det är väl tajt att sätta in en slang. Har sprutat in däcklagningfix få se om det duger.
Vikten gör den smidig och lättmanövrerad, hade en banddriven liknande sak på 13hk men den flyttade inte snön nämnvärt längre och man fick ont i armlederna när man skulle parera gången. Enda fördelen var att den hade bredare inkast men den slirade bara på is och var tung som stryk så den avyttrade jag.

2 personer gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg

Sverige

Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt