.
Men DU! En sådan blå
grön remskiva har jag sett någon gång uppe på vinden bland allt annat "bra att ha".
Fast det var några år sedan. Inhandlades på en poppis för 20 kr.
Efter två timmars letande så hittade jag den.
Inte kan jag hålla mig till nästa vinter!
Först lite målande. Det röda på denna bild är ombyggnaden och förstärkningsstagen till skovlarna.
Fixade även till en säker låsning av serviceluckan med två kapade och fastsvetsade bultar.
I nederkant så är det som en slits, som jag smyger in luckan i.
Ser ut att vara passande storlek på hittegodset. En snabb mätning visar att den "nya" remskivan har ca 50 % större omkrets än den befintliga. Det innebär att varvtalsökningen på aggregatet blir 1/3 !
Det måste vi prova medans det finns snö.
Ser ut att kunna gå att få dit... Visst, kanske måste chassiet kapas upp lite och spännarmen vinklas om.
Men det lär ju gå att fixa.
Nu gäller det bara att modifiera på bästa sätt. Nyttja den befintliga remskivan med färdigt krysspår?
Gjutjärn? Går fint foga samma med
silverlod om man tar det lite vackert vid svarvningen så att det blir presspassning mellan delarna.
En enkel
avdragare som drogs åt lite försiktigt. Håller vevaxeln utåt och ger avdragarskruven en lätt smäll med en tung
hammare... väntar lite och upprepar. En liten knäpp hördes till slut - Yes, det lossnade fint, utan värmning.
En liten skiss hur jag tänkt att svarva "A" utvändigt och borra - svarva ur B invändigt. Då kan jag behålla centrum, krysskilspår och låsskruvar.
Å så blir allt rakt o fint, bara man spänner upp efter ordning med dubb.
Tur att butiken på orten har stort sortiment av remmar. Ska försöka att beräkna längden till passande rem till den nya drivningen av aggregatet. Väcka liv i de vilande mattekunskaperna.... Pi, omkrets,
diameter, radie mm