Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Gilson 8 HP Snöslunga med förbättrad funktion

66 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

rospigg

#31 » 23:33:24, 04-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Apropå remmar, Amerikanare mäter remmens längd på annat sätt en vi gör i Europa, ytter resp. innerlängd. (men vilken vi använder minns jag såklart inte :uupps: )
Kan det va så illa att remmen slirat, och du inte fått rätt snurr när du provkört?
På min Belos är det ett rejält "dånanade" från utkastarhjulet redan på låga varv (i tomkörning, såklart)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



dc_lindberg

#32 » 00:41:54, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

:screwy:

Svetsade i plåtarna framåt på var skovel och provkörde. Absolut ingen skillnad!

Slungar betydligt sämre än den lilla Canadianan 521 Med Tecumseh-motor jag nyss renoverade.

Min impeller har dessutom 4 skovlar. Det verkar vara vanligare med 3.


Just nu funderar jag på om en del av snön som kastas ut i röret av en skovel, på något vis rasar ned eller troligen sugs tillbaks in bakom själva skoveln, när skoveln rör sig förbi röret. För det finns inget som skulle kunna förhindra detta.

Ni som har slungor som häver i väg snön duktigt. Skulle inte Ni kunna lägga upp bilder på hur era impellrar ser ut.

Har möjlighet att tillverka en egen, bara jag har något riktigt fungerande att gå efter.


...då är nått duktigt fel med din Gilson... Gilsonen slungar -bättre-, mycket bättre, än Canadiana 521 modifierad...
Felet måste ligga i impellerrotationshastigheten...
Tecumsen har 4000rpm som max-varv (om jag minns rätt) medan B&S ofta är begränsade till 2900rpm... -det- -gör- skillnad. På min Canadiana åkte jag på att byta remskivor när jag bytte från Tecumse 6hk sidventilare (läckte som ett såll) till B&S 5.5hk toppventilare. Jag -vill- ha än mer motorvarv, men toppventilaren är lite känslig för att "övervarvas"... så 2900rpm är vad den får snurra.

Gilson standard impeller har 4 "armar". Canadiana, Meec, m.fl. har 3st.
Ariens har 5 eller 6 st på den som jag kom över i höstas. Klippet jag länkade till ovan har 6st.
Dvs antalet varierar med tillverkare.
De bästa impellrarna som jag sett har jag lagt in länk till ovan - de är från USA, o hemmagjorda.

Tycker du gjort kanonfina förbättringar! Så,... begriper inte vad som klickar med Gilsonen... röstar på varvtalet på impellern. :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#33 » 00:48:28, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#34 » 21:05:37, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

40" remmen gick inte att kränga på, så det var väl därför som det "alltid" de sista 20 åren suttit en 41" monterad.
Har väl blivit som en standard. Mäta tidigare rem o köpa ny, tyvärr.



Bild


När jag synar närmare, så visar det sig att fjädern till spännarmen var bottnad, maximalt hopdragen, och inte kunde dra ihop något mera. Klippte av två varv på fjädern, men likväl såg det ut som om remmen var väl lös.
D v s lite för lång rem. Den slirade faktisk redan som ny, om man tog i och drog snabbt.


Om resonemanget om 1/2" delning på remmar var riktigt, så skulle det kunna fungera med att höja motorn 6 mm.
2 x 6 mm, blir ju i det närmaste en 1/2".


Bild


Klippte till 3 mm plåtar, 120 x 60 mm. Svetsade ihop dem i hörnen till en liten stapel. Borrade med 9 mm borr genom alla, så de blev lika.


Bild


Slitsade upp plåtstapeln med vinkelslipen. Kapade bort de svetsade hörnen.


Bild

Färdiga plåtar.



Bild

Lossa motorn, och med remmarna fortfarande på, puttades det in 2 plåtar på var sida under motorn.
(2 plåtar i reserv.)


Bild

Provkörning i 30 cm kramsnö. Skickar iväg duktigt med snö. Skovlarna ska inte vara större, för motorn jobbar rätt bra, så gränsen är nog nådd, kanske t o m minska något på ytan.

Kastar längre än vad den gjort på 25 år! :mrgreen:


Ska bli spännande att köra i kall snö.

:wave: :wave: :wave:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#35 » 08:25:55, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generalfel JA !!!

På bilden ovan, visande spännfjädern ser man tydligt att spännrullarnas läge in mot centrum är olika. Detta trots att drift o fläkt är inkopplade. Remmarna är lika långa.

Således måste de stora remskivornas läge skilja något inbördes i höjdläget relativt motoraxeln. Remskivan till aggregatet ligger något högre i förhållande till driftens remskiva. Fel från första början, för lagret i aggregatet är friskt.
:thumme:
Senast redigerad av Volvot24 09:55:21, 06-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#36 » 09:21:50, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bilder säger mer än 1000 ord, men... hm... är det där -blöt- snö?
8hk skall klara att slunga ruskigt mycket bättre!
Bekant till mig med sin 8hk Gilson:
http://www.youtube.com/user/mimmierica/videos

Är tämligen säker på att du skulle få bättre effekt med att ändra ratiot på remskivorna ( ja ja -det- kostar multum). Min 5hk Gilson rör sig för snabbt framåt och impeller snurrar för långsamt... så inför monteringen av 5.5hk toppventilare (ett projekt som tycks ta orimligt lång tid att slutföra) kommer det på nya remskivor:
Bild

-----------------------------------------
Komplettering:
71.5mm => 64mm
80mm => 100mm
Hade gärna monterat större remskiva för drivninen av impellern, men 100mm är snudd på max vad som får plats. Kanske skulle gå med 104mm möjligen, så vi (jag och min verkstad www.evp.nu ) valde att chansa på att 100mm ska ge lagom ökning av varvtalet.
Senast redigerad av dc_lindberg 23:27:39, 09-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#37 » 10:03:20, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då.... blötsnö. Plusgrader många dagar nu. Finfina snöbollar.

Snart gjort att svarva till nya remskivor. En bekant har dessutom verktyg för att dra upp krysskilspår invändigt i egna svarvade skivor, om han nu har dom kvar.

Bilden är tagen i en vinkel som inte visar den verkliga kastlängden... de e dessutom utför en slänt. Med blixt o pannlampa så blir det heller inte rättvisande.

Men resten av vintern får slungan gå som den nu är. Som sagt bättre än vad den tidigare varit i min ägo de senaste 20 åren. Andra projekt väntar....
Senast redigerad av Volvot24 16:52:08, 09-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#38 » 11:35:35, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fram emot nästa vinter då den "uppgraderats" :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#39 » 16:37:14, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Men DU! :buga:


En sådan blågrön remskiva har jag sett någon gång uppe på vinden bland allt annat "bra att ha".
Fast det var några år sedan. Inhandlades på en poppis för 20 kr.

Efter två timmars letande så hittade jag den.

Inte kan jag hålla mig till nästa vinter! :lmao:


Bild


Först lite målande. Det röda på denna bild är ombyggnaden och förstärkningsstagen till skovlarna.



Bild


Fixade även till en säker låsning av serviceluckan med två kapade och fastsvetsade bultar.
I nederkant så är det som en slits, som jag smyger in luckan i.



Bild

Bild

Ser ut att vara passande storlek på hittegodset. En snabb mätning visar att den "nya" remskivan har ca 50 % större omkrets än den befintliga. Det innebär att varvtalsökningen på aggregatet blir 1/3 !
Det måste vi prova medans det finns snö.

Ser ut att kunna gå att få dit... Visst, kanske måste chassiet kapas upp lite och spännarmen vinklas om.
Men det lär ju gå att fixa. :vissla:



:idee3:
Nu gäller det bara att modifiera på bästa sätt. Nyttja den befintliga remskivan med färdigt krysspår?
Gjutjärn? Går fint foga samma med silverlod om man tar det lite vackert vid svarvningen så att det blir presspassning mellan delarna.


Bild

En enkel avdragare som drogs åt lite försiktigt. Håller vevaxeln utåt och ger avdragarskruven en lätt smäll med en tung hammare... väntar lite och upprepar. En liten knäpp hördes till slut - Yes, det lossnade fint, utan värmning.


Bild

En liten skiss hur jag tänkt att svarva "A" utvändigt och borra - svarva ur B invändigt. Då kan jag behålla centrum, krysskilspår och låsskruvar.

Å så blir allt rakt o fint, bara man spänner upp efter ordning med dubb.


Tur att butiken på orten har stort sortiment av remmar. Ska försöka att beräkna längden till passande rem till den nya drivningen av aggregatet. Väcka liv i de vilande mattekunskaperna.... Pi, omkrets, diameter, radie mm
:uupps:
Senast redigerad av Volvot24 09:30:29, 10-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#40 » 19:08:14, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
Den blir -grym- !

Men gisses!... Din orignial dubbelremskiva hade ju ingen uppväxling alls för impellern ju!!!
...så kan man inte ha det...

Du kan vara lat osså - jobbigt med pi... ta en gammal dålig rem (eller lagom "snöre") och dra runt; mät längden o gör en kalkylerad gissning ;)

Ska det inte sitta ett "remskydd" över remskivan på vevaxeln?
Pinnarna lär ju inte räcka för att hålla remmarna på plats i spåren?...
Min Gilson 5hk råkade ut för haveri på sitt remskydd - det haveriet satte stopp för fortsatt arbete...
Gillar spännrullarna! Mina Gilsoner behöver nya spännrullar. Den ena hade 2st kullager i bredd (...å det gillar inte remmen...). Har sökt efter bl.a. den lösning som din slunga har, men Momentum hade inte några passanded spännrullar (sa de)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#41 » 19:29:20, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara pinnar original.... en vibrerade sönder tidigare. Men vad jag vet så har pinnarna som funktion att nypa ihop remmen, så att den går fri från lilla remskivan vid frikoppling... kanske inte direkt att hålla remmen på plats mitt för remskivan.

Jo då, tänkt tanken också, att klippa en gammal rem och kolla hur många tum som ska skarvas i. Men håll med om att det låter bättre med en seriös uträkning o användandet av pi. :grin:

Möjligen funkar kåpan över transmissionen som en slags guide... den lär bli större nu i s f.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#42 » 19:52:12, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
:skratta3:
...(hämtar mig)... jo... det -är- seriöst att beräkna längdförändringen genom att addera den ökade omkretsen mellan den ursprungliga och den nya remskiva. Glöm bara inte bort att det är endast halva omkretsens ökning som spelar roll (x + y / 2 = z ) eller rättare ( x(2pir) - y(2pir) / 2 = z ) http://www.formelsamlingen.se/matematik ... -en-cirkel

...å se'n vare bara det att en skrivbordsprodukt har en viss ovana att vara just en skrivbordsprodukt... :vissla:

Kontrollmät du också - "sanningen är nog någon stans där emellan..." :klia:

----------------------------------------------------------------------------------------
Rättelse:
Hm... man skall nog inte hålla på med matte när bakgrunden stör...
((x(2pir) - y(2pir)) /2 = z) givetvis o ingen annat!
=> det ökade längdbehovet av remmen.
Mina gamla mattelärare skulle bli överyckliga... bra att man är humanist å inte naturvetare - kan alltid skylla ifrån mig på vår bristfälliga matte
:lmao2:
Senast redigerad av dc_lindberg 23:09:27, 09-02-2014, redigerad totalt 5 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#43 » 20:08:08, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillade att dribbla formler på tavlan en gång i tiden som lärare i elektronik.... reaktans, impedans o s v.
Trevligast var nog Thompsons formel för resonansfrekvens. Så en dag blev det för mycket...

Men den här, serverad av en kompis, uppställd för första gång o prövad över några öl, är inte dålig den heller.


Bild
Senast redigerad av Volvot24 20:17:57, 09-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Patrik440

#44 » 20:10:21, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:

Ni som har slungor som häver i väg snön duktigt. Skulle inte Ni kunna lägga upp bilder på hur era impellrar ser ut.



På min slunga har jag två skovlar:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5568_o.jpg (Den kom med lite dåligt på bild men ena skovlen syns ju iaf)

Men den slänger i väg blötsnö "rätt bra". :)

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Volvot24 (trådstartaren)

#45 » 20:16:09, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg intressant ut! Tack o tack...

Snart läge att bygga om så att man kan skifta impellrar och låsa med bajonettfattning, allt efter snötyp. :grin:
Senast redigerad av Volvot24 23:49:16, 09-02-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se