Iron_angel skrev:JoBy skrev:Har även planer på att bygga om ett vakumservo från en
farthållare och låta den reglera gasen. Nu kör jag på förhöjd tomgång, men när man lastar ner den kan man gasa på lite. Tyvärr rusar ju motorn när man släpper av på hydrostaten.
Går det inte att med ett
stag till gasreglaget från hydrostaten?? att på så vis reglera varvet?..
Det är ju inte bara driften, även hydrauliken kan lasta ner en del. Staget från pedalen går till hydrostaten men det går ju både framåt och bakåt. Det kan ju gå tungt åt båda håll. Det kan även gå lätt så det är ju synd om motorn rusar bara för att man växlar ut fullt.
Vakumservot har jag redan i skrotlådan och det är ganska simpelt. Det har en färdig wire att koppla till spjället och slanganslutning till insuget. Det har även två elstyrda vakumventiler inbyggda. Ena öppnar klockan mot insugsvakum och den andra öppnar mot friska luften. Det som behövs är en liten styrbox som mäter
varvtal på tändspolen och styr två utgångar, ena för att öka gasen och andra för att minska.
Till detta har jag tänkt använda en PIC 12F629 eftersom jag har några sånna och utvecklingsmiljö.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41190G.pdf
Originalets URL: http://eshop.tirnaelectronics.co.uk/images/microchip/PIC12F629-IP.jpg