Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Sweeper 600, Stiga SEP 600, sopmaskin

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#31 » 19:42:54, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så - äntligen är hjul 1 på plats!

Men det var inte utan frågetecken...
- se skillnaden på den gamla slangen och den nya; "gummi kragen" - notera klämskadan på den gamla:
Bild

Nya:
Bild

Gamla:
Bild

Hm... Kodak anlitar helt klart "skydda mig från att kunna se optikern (Spec Saver)...
OBS! Titta på slangen! Så där gick det till i fabriken vid montering för 40 år sedan... hoppas jag lyckades undvika att klämma fast slangen!...
Idéer om hur att montera utan att klämma slangen uppskattas :shake_hands: :klia:
Bild



Se'n var'e hålen...
Bild

Bild

Valde badrumssilikon - täppte till både vid ventilen och det större hålet på baksidan (det "andra" ventilhålet) - gsg (går'e så går'e):
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 20:49:38, 06-09-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#32 » 20:16:19, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för hjul 2...

Vilken tur att jag inte kommit iväg med skrotet till Stena än!
Idén om värmesköld för att hetta upp axeln och skydda däck, slang och lager:
12mm's hål.
Skar av botten med rörkapare från Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016978
Bild

Bild



I praktiken:
Bild

Bild

Bild


Tog bort ventilen ur slangen, "skydda" slangen och däcket mot hettan var tanken.
Använde blåspistolen för att ta hjälp av slangen (som är trasig!) att försöka få rörelse på lagret istället för att som förra gången slå axeln så den tjocknar (= jobbigt att slipa ned).
Lilla stålborsten på borrmaskinen, polera vad som gick.
Eldade så gasburken blev orangen "i botten" runt axeln.
...tro inte lagret släppte!...
Tog loss alla 6 M6 som på förra fälgen, hettade upp igen, knackade försiktigt, mm - ingenting hände...
Hettade upp igen...
Släppte på lyft in i slangen med blåsmunstycket, försiktigt ngr ggr... se'n "slarvade"/"slant" jag => POFF!
=> :insomnia: :klia: :insomnia: :klia: :insomnia: :svettas:
Bild
Han inte se vad som hände - yttre fälghalvan och däcket och slangen, satt inte kvar på axeln!

Inre fälgen var bara att värma lite så gick den lätt att dra av lagret:
Bild

Lagret... det satt fast!...
Hettade, bankade, knackade o hade mig så...
Bild
Det var en vanlig sprint genom axeln!
Då kunde har dra bak brickan och plasthylsan som skyddar det inre lagret!
Efter det gick det att elda på duktigt!
...lagret släppte inte... fick slå loss det med ½"'s förlängningsskaft (det fanns till hands o fick duga som drivdorn). Till slut släppte lagret, givetvis fanns det axel skador... slipade ned dem o testade att lagret lätt löper på axeln => klart!... så långt...
Bild

Bild

Så här illa var det med slangen i det här andra hjulet:
Bild

Bild
Två stora klämskador alltså...



Nog katten gick det hett till alltid!
Bild



Tricket var alltså:
- putsa ren tappen efter -klippt bort- starlock brickan
- ta bort ventilen ur slangen
- hetta upp axeln ordentligt, ngr ggr som Stridis2 påpekade ovan
- knacka lätt/försiktigt (sisådärligen) så att rörelse överförs ned i lagret och axeln
- använd tryckluft och låt slagen "pressa av" fälgen

CAVE!
- risk för att slangen -kan- explodera!

Nu återstår resten... att göra ren fälgen, talka in däck och slang, monterings gugga var ett måste (glömde skriva det ovan), och klura ut vad man kan ha som hindrar slangen från att riskeras att klämmas mellan fälghalvorna vid sammansättning. Buntband är för tjocka... tunn folie/plast i ribbor/remsor?... eller bara chansa som jag gjorde med första fälgen?... (så roligt är det inte att byta de här däcken... det är en nedrans pyssel!...)

:svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#33 » 20:52:47, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde man inte kunna värma axeln genom att göra en ihålig specialspets till en gammal jättelödkolv (325 W eller något sånt), som man utformar som ett klämnav som kan nypas fast på axeländen så det blir god värmeöverföring?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#34 » 10:15:47, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag sett praktiskt så är att snabbt hetta upp axel att föredra än långsam uppvärmning.

Butangasbrännare => 1300'C som bäst (om jag läst rätt)¨
Gas (syre + a...?) => 2500'C - 3000'C

Problem i båda fallen; plast och gummi...
De smälter, ryker och futtar så lätt.

På "baksidan" av hjulet sitter en plastkåpa på en stålring => snabb överföring av värmen från axeln till ringen å så smälter den plastkåpan...
Den där sprinten (se bild ovan) som låser hjulet i rörelse in på axeln gör det dock möjligt att flytta in plastkåpan så långt på axeln att det bör gå med snabb upphettning, men lödkolv kommer att gå så långsamt att hela axeln når för hög temp innan värmen vid lagren är hög nog (tror! jag).

Testa måste vi givetvis när tillfälle ges!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#35 » 00:20:51, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för hjul 2...

Polera bort oxid och däckrester:
Bild

Vänster är polerad såg ut som den till höger innan:
Bild



Talkat slang och däck ordentligt:
Bild

Bild


Montagepasta:
Bild

...hm...perkelä... glömde montera lagren... => fick ta loss däck o slang... måste värma i lagren... då blir fälgarna en aningens "ljumma"...
Bild

Tätar hålen med badrums silikon (gsg... vad som finns hemma...)
Bild

Inte katten fungerade den blå bättre än den röda... de klarar -inte- av att pressa ur nått ur tuben!...
Bild


Monterat o klart!... eller... någon som redan här ser vad "mekanikern" missade?...
Bild
Bild
Bild

Klart!...eller?... Maskin 1 utan uppsamlare.
Bild

Maskin 2 med uppsamlare
Bild

Maskin 3 med uppsamlare
Bild


...å när jag plockade ihop "skräpet" o skulle "städa" efter jobbet... så... såg jag... -brickan-!!!
:ohnej:
-Det- förklarade det "konstiga" när jag monterade starlock brickan... den sjönk så djupt in och lagret "kärvade"...
Bild

:svettas:
Bild

Bild

Nu! bricka på plats!
Bild

O -tänk- om man bara hade -tittat- på det andra hjulet först... :coffee:
Bild

Det är en påtaglig skillnad mellan dessa nya 3" och original Trelleborg 3"... Lägre, beter sig som diagonaldäck, men Trelleborg fungerar som radialdäck... och dessutom mindre diameter...
Motorn?...måste den fungera?... Sop 2 har en fungerande motor och sop 3 har en förgasare "under översyn"... En sak i sänder. Nu går de att flytta på!
:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se