Då var det dags för
hjul 2...
Vilken tur att jag inte kommit iväg med skrotet till Stena än!
Idén om värmesköld för att hetta upp axeln och skydda
däck,
slang och lager:
12mm's hål.
Skar av botten med rörkapare från Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016978I praktiken:
Tog bort ventilen ur slangen, "skydda" slangen och däcket mot hettan var tanken.
Använde blåspistolen för att ta hjälp av slangen (som är trasig!) att försöka få rörelse på lagret istället för att som förra gången slå axeln så den tjocknar (= jobbigt att slipa ned).
Lilla stålborsten på borrmaskinen, polera vad som gick.
Eldade så gasburken blev orangen "i botten" runt axeln.
...tro inte lagret släppte!...
Tog loss alla 6 M6 som på förra fälgen, hettade upp igen, knackade försiktigt, mm - ingenting hände...
Hettade upp igen...
Släppte på lyft in i slangen med blåsmunstycket, försiktigt ngr ggr... se'n "slarvade"/"slant" jag => POFF!
=>
Han inte se vad som hände - yttre fälghalvan och däcket och slangen, satt inte kvar på axeln!
Inre fälgen var bara att värma lite så gick den lätt att dra av lagret:
Lagret... det satt fast!...
Hettade, bankade, knackade o hade mig så...
Det var en vanlig
sprint genom axeln!
Då kunde har dra bak brickan och plasthylsan som skyddar det inre lagret!
Efter det gick det att elda på duktigt!
...lagret släppte inte... fick slå loss det med ½"'s förlängningsskaft (det fanns till hands o fick duga som drivdorn). Till slut släppte lagret, givetvis fanns det
axel skador... slipade ned dem o testade att lagret lätt löper på axeln => klart!... så långt...
Så här illa var det med slangen i det här andra hjulet:
Två stora klämskador alltså...
Nog katten gick det hett till alltid!
Tricket var alltså:
- putsa ren tappen efter -klippt bort- starlock brickan
- ta bort ventilen ur slangen
- hetta upp axeln ordentligt, ngr ggr som Stridis2 påpekade ovan
- knacka lätt/försiktigt (sisådärligen) så att rörelse överförs ned i lagret och axeln
- använd tryckluft och låt slagen "pressa av" fälgen
CAVE!
- risk för att slangen -kan- explodera!
Nu återstår resten... att göra ren fälgen, talka in däck och slang, monterings gugga var ett måste (glömde skriva det ovan), och klura ut vad man kan ha som hindrar slangen från att riskeras att klämmas mellan fälghalvorna vid sammansättning. Buntband är för tjocka... tunn folie/plast i ribbor/remsor?... eller bara chansa som jag gjorde med första fälgen?... (så roligt är det inte att byta de här däcken... det är en nedrans pyssel!...)