Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Sweeper 600, Stiga SEP 600, sopmaskin

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 19:48:51, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å vad gör jag nu då?...

Bild

Bild

Bild

Å hur i... får man loss de fälgarna?...
Det är halvor som dras ihop med 3st M6 (tror jag det var), men halvorna är sedan pressade på kullager som är pressat på "hjulaxel"...
- värmde så mkt jag vågade...
Först med varmluftpistol, sedan med butangasbrännaren. Rörde sig inte alls...

Däck och slang är iof slut, men om jag inte får loss fälgen kvittar det för då får jag ju inte dit den nya slangen och det nya däcket, ju...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



igelkottar

#17 » 20:35:12, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 20:58:04, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak som på det andra hjulet (första bilden i inlägget) - att hålla samman de två fälg halvorna.
Det finns inte en djup "fals" som däcket kan krypa ned i vid däckbyte, utan fälgen måste delas för att man skall kunna byta däck...
Säkert en mycket smart idé... men när det gäller service och underhåll är det en "katastrofal" dö-sängs-konstruktion...

Hur får jag fälgen (de två delarna) av axeln utan att skada fälg och lager (däcken och slangarna kan kvitta eftersom de är trasiga, men principen om att de inte heller får skadas vid demontag föreligger ju givetvis även)?
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 21:25:28, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det verkar som om var halva har var sitt kullager.
Hålen i den yttre fälgen antyder att man kanske skulle kunna gänga i M8 (eller är det M7?) för fastsättande av en 3-pod-avdragare?

Hur har Stiga tänkt?!...

Måste finnas Maskinister med erfarenhet av motsvarande fälgar, väl?
Vill inte skada fälgarna, så jag väntar gärna på goda kreativa råd. :thumme: :shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#20 » 08:09:20, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att lossa yttre halvan?
Å går inte det så lossa även i re halvan.

Funkar inte det så blir det att gnuggade grå lite till. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 08:50:44, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som skrivet, gick inte att få någon rörelse på vare sig fälg och lager, eller lager och axel. Värmen räkte inte o högre värme skulle leda till mer än rykandet från däck och slag - å nog för att jag har en massa fyr för mig, men det där med att elda "fordon" överlåter jag till experterna i de andra förorterna ;-)

Knepet är att få lagret på axeln att släppa, utan att skada fälgen.
Att tro att man kan dra loss två lager (sitter nog dubbra - bredden på fälgen och faktum hur man ser lagret på båda sidor av hjulet => måste vara 2st lager), är nog att ha viss övertro, gissar jag.

Stiga lär väl knappast ha värmt på lagren vid tillverkningen för ca 40 år sedan, så... min gissning är att det är lite rost som låser lagren vid axeln, o då kan det bli... spännande att få loss dem...

Lösningen står säkert och skriker mig i ansiktet - jag ser den bra inte. "Blind".

Har övervägt:
- 3-pod-avdragare med adaptrar fästade i de tre skruvhålen
- omslutande "lager avdragare" som greppar insidan av fälgkanten
- kapa dän däck och slang => använda mycket mer värme
- tillverka ngn form av avdragare o som greppar fälgcentrum på "baksidan" o dra ut båda lagren samtidigt
Men... lageravdragare mot blötjärnsaxel... => kantarellisering av axeln, å då får man -inte- av något lager...

Ibland är det så ... att det som krävs är "dagis logikt" , dvs, om det inte går med lite "våld"... -använd mera !-...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 09:42:06, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar lagren sitta med hård presspassning eller har de rostat fast på axeln?
Kan man hitta någon reservdelskatalog med sprängskisser som ger någon antydan om hur konstruktionen är gjord?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 09:49:03, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min -gissning- TF är "naturkrafterna": rost och oxid.
Har sökt sprängskiss, inte hittat. Måste finnas, någon stans.

Tänker samtidigt - alu-fälgshjul på blötjärnsaxel, 12mm. Hur komplicerat kan det vara?...
Sprängskiss på fälgarna skulle onekligen underlätta - men, de kan inte vara -så- komplicerade väl? 2st halvor som dra samman med 3st M6 - så ser de ut i var fall, och troligtvis med var sitt kullager.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#24 » 10:31:49, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska använda avdragare där så skulle man nog vilja göra ett mellanstycke så att inte avdragarskruven trycker direkt på axeländen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#25 » 12:17:27, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tittat lite till:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hm... kan de där 3st M6 "från andra sidan" möjligen förklara varför "en sidan inte vill släppa från andra sidan"?...
I spänd väntan - svar efter lunch ;-)
Vilken nagelbitare!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#26 » 12:29:17, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte med våld så använd mer våld! :)
Jag vågar inte säga i vilken ordning jag skulle provat nedanstående saker, svårt när man inte ser maskinen irl.
* Börja med att putsa rent axeländen noggrant. Har det suttit en sådan låsbricka har det troligen bara varit glidpassning mellan axel och lager.
* Massa värme under kort tid. Glöm varmluftspistol och gasol. Induktionsvärmare eller gassvets. Eventuellt skära bort däck och slang innan. Sedan rödglödga axeln och låt den svalna. Kan behöva upprepas. Värm även inifrån.
* Lagren är skrot. Slakta dessa. Sätt i lageravdragare, alternativt svetsa fast bultar i lagret att dra i. Får du väl av fälg med yttre lagerbana kan denna svetsas ut. Sitter inre lagerbana kvar på axeln så kan denna klyvas.
* Ett alternativ är att såga av axeln så man kommer åt att jobba bättre. När man är klar kan antingen axelstumparna eller en komplett ny axel svetsas fast igen.
* Ett annat alternativ är att såga av axeln och ersätta både axel och hjul med andra.

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 14:37:03, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte uttryckte bättre själv Stridis2.
fel 1:
- slipade inte av axeln ordentligt innan! = "skydd dig själv!"

Sifverts lilla butangasbrännare visade sig räck, men en fin svetslåga hade varit enklare, och mycket snabbare.


Tvärstopp...
Bild

Bild

Bild

Bild


Efter ha filat ned axeln så gick det:
Bild

Bild

Bild

Bild

12 x 28 x 8mm enkeltätade
Är det så smart med enkeltätade? 2RS hade jag spontant valt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

braha

#28 » 06:00:31, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå´t fel med piassavakvast?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 19:16:45, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
- den låter inte.
- den "luktar inte illa"
- den roterar inte
- den saknar uppsamlare
Helt enkelt, inte tillräckligt Macho!

Seriös:
Piassavan river upp, sprätter och kastar runt samt slänger tillbaka. Det blir inte "rent"...
Lite som att använda lövblås/kratta istället för lövsug ;-) (står Toro på munstycket på den som är under... TLC behandling)

Däckbytet skrider vidare i sakta mak:
Lagersäten och lager med tunt lager Omega 99 skärpasta = då släpper de nästa gång de behöver bytas!
Bild

Bild

Bild

Slangen hade kommit ikläm vid monteringen från början... har hittat "punkteringen", "nypts" hål mellan fälghalvorna.
=> borde det inte finnas någon form av fälgband där?...

Nästa fråga:
- någon klurig idé för att komma åt att hetta upp axeln men skydda däcken och lagertätningen mot hettan?
(har inte fixa gasen än, så det är bara den lilla butangas brännaren som får lösa upphettningen o den har -bred- låga jmf med gassvetslåga!)
- tänker något i stil med tratt, gammal utsliten ½'s hylsa modell stor (40mm eller större)...
Finns säkert något på köksavdelninge på IKEA!... men vad?...

Skulle alltså behöva lossa de andra sopmaskinernas hjul också o fixa till o piffa till. De håller inte heller riktigt sina luft tryck, även om de inte har direkt punktering som denna.
Med tanke på vad däcken kostar och slangar till dem och 4 nya lager per maskin, så... vill man ju minimera behovet av nya delar...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#30 » 12:17:47, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leverantören av däck och slang - den enda som har den här dimensionen:
https://www.tellus.se/

Mycket trevliga och hjälpsamma!
Kan varmt rekommendera dem :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se