Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Trilskande axel på snöslunga

99 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Volvot24

#76 » 11:37:25, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



bkv22

#77 » 18:40:52, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Så, när drevet skär nästa gång, eller rensas från tänder, eller på annat sätt haverar så är Biltema ersättningsskyldiga enligt konsumentköplagen :-)
De blir även ersättningsskyldiga skulle du välja att stämma dem civilrättsligt - för de har mot bättre vetande instruerat, inte bara rekommenderat, dig att använda sulfid i kontakt med kopparlegering.
...å hur dj.* korkat var det av BT ?!
Nu är ju inte jag vän av att gå den vägen... utan min rekommendation till dig är; "gör om - gör rätt!"
Undvik onödigt trassel. Att ha rätt är en sak, att få rätt är en helt annan sak... så, byt fettet till -rätt- fett.
Ring Tommy på Smörjteknik i morgon - de har fett åt dig som passar. http://www.smorjteknik.se

Bit i det sura äpplet. Skruva isär igen och byt till -rätt- fett. "Better safe than sorry".
Iof så finns det en annan regel... vilket fett som helst är bättre än inget fett (gällande lager som skall vara smorda)...
Mitt råd är dock: Ring Tommy!


Tack för rådet och om det hade gällt en maskin värd ett par hundratusen hade jag inte tvekat men nu gäller detta en snorbillig och 6 år gammal snöslunga som kostat några tusenlappar. Vet inte om det låter dumsnålt men jag är inte beredd att lägga ner 350,- på en tub Omega fett (10% av slungans nypris) bara för att det kanske, möjligen behövs.

Jag har tack vare detta forum blivit upplyst om att EP-tillsatser skadar gulmetaller. Tack för detta.
Biltema står också med brallorna nere som trots detta rekommenderar sitt EP-fyllda MO2S-fett. Men jag gör ingen större affär av det, mitt sunda förnuft säger att vanligt universalfett utan EP-tillsatser duger för detta ändamål och jag har själv kollat att det uppför sig väl i sträng kyla.
Byter inte fett en gång till även om det inte tar mer än några timmar. :djaevul:
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:

1 person gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Volvot24

#78 » 19:38:58, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på nya skotern i alla smörjpunkter utom motor och variatoraxlar ( som inte ska smörjas ) med ett fett som används till centralsmörjning året runt på timmerbilar.
Tänk.... det funkar!

Återkommer med fabrikat o sort senare.

Men jag ger mig den på att det inte duger på en sketen snösläde.
Ska säkert vara Polaris. Polaris origonal... Raaaaap.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#79 » 20:01:13, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bkv22 skrev:
Vet inte om det låter dumsnålt men jag är inte beredd att lägga ner 350,- på en tub Omega fett (10% av slungans nypris) bara för att det kanske, möjligen behövs.

Byter inte fett en gång till även om det inte tar mer än några timmar. :djaevul:


Du vet själv svaret på din retoriska fråga ;-)
Beslutet är fattat. Det är fattat välinformerat. Då är beslutet väl förankrat i sig :-)
...fast...risken är att du kommer att banna dig i framtiden ;-) :skratta3:
OM det blir så, då kan du väl bjuda på dig själv och det beslut du fattat nu? Ja, så vi alla kan få ett gott skratt :thummar:
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#80 » 21:40:22, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Men jag ger mig den på att det inte duger på en sketen snösläde.
Ska säkert vara Polaris. Polaris origonal... Raaaaap.


Motul gaffelolja 2.5w 1l 169:-. Skidoo original XPS hpg shock oil ca: 550kr. De hade aldrig sålt en flaska på motorcenter... no shit. Jag tror jag vet varför.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

bkv22

#81 » 12:18:31, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags igen!
Min gamla PowerCraft med 5.5hp motorn där jag bytte snäckdrevet går fortfarande som tåget. Den enda störning jag haft är några vajrar som gått av och att den slang jag la in i ett däck har börjat läcka men den är fortfarande lättstartad och så länge det inte är sursnö så kastar den snön imponerande långt! Lättstyrd och lättmanövrerad är den också och sjukt bränslesnål. Synd bara att den inte är bredare. Tyvärr så blev tinypic plötsligt en (dyr) betaltjänst så alla tidigare bilder jag lagt upp är borta, ska se om jag har dem någon annanstans och kan lägga upp dem igen.

Men! Jag ramlade sen över en annan slunga, en banddriven 11-hästare busbilligt där man kört sönder startmotorn och mer eller mindre bara ville bli av med den. Det är i princip samma maskin som Biltema säljer som heter CST 7113: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000042760
Den är oerhört lättstartad även fast man måste dra igång med snöret den men jag är inte så imponerad av bandens framkomlighet. Tung och otymplig är den och det tar på handlederna att behöva parera varje ryck när man kör den. Skulle även önska lite högre utväxling på de högre växlarna, framför allt bakåt. Men den är bred, sväljer mycket och kastar bra!

I början av veckan fick vi massor med snö och då jag numera äger en traktor så fick den göra huvudjobbet och sen körde jag de mera svårtåtkomliga ställena med denna slunga (har kvar 5.5hp slungan som backup). Sen jag var klar så ställde jag in den i kallförrådet.
Igår skulle jag köra en sväng till när det kommit lite mer snö men inte så mycket att jag behövde damma av traktorn. Startade den, körde ut den från förrådet och fällde ner handtaget för utkastet. Tvärstopp! Wtf...försökte igen. Samma sak. Kunde bara konstatera att det var stumt någonstans så jag fick vackert köra in den i garaget där den nu har stått och tinat. Kollade som hastigast på den i morse och ja, det är troligen snäckväxeln eller lagret inne i slungan som havererat så nu ska jag riva den och undersöka. Men hur har detta kunnat ske, den gick ju när jag ställde bort den och det har varit så kallt där den har stått att det knappast ha kunnat vara nåt som smält och sen frusit. Utkastet var heller inte fullt med snö när den ställdes bort. Märkligt. Det ser ut att vara exakt samma snäckväxel som på den lilla slungan.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Volvot24

#82 » 13:43:37, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Fel fett? :mrgreen: Kunde bara inte låta bli.

Måste ju vara något som kilar om det är helstumt.

Sten eller annat...
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bkv22

#83 » 13:50:47, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, men knappast is nu när den har tinat och jag har ju kört med den tidigare flera timmar, inte bara i år.
Visst skulle det ha kunnat komma in en sten bland drivningen som fastnat men det låter lite osannolikt. Särskilt när jag körde den på plats utan problem.
Det visar sig när jag rivit den. Få se om jag orkar ikväll.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

dc_lindberg

#84 » 18:34:09, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... något speciellt skäl till att inte bifoga bilder här på Maskinisten?
(copyright problem?)

Tråkigt att slungan strejkar.
Av din beskrivning att döma så är det stödlagret i bakväggen på slungan som rostat för dig. Var med om samma sak en gång i tiden. Plockade isär. Gjorde rent. Hörde mig för om nytt lager. Satta kaffet i halsen - tvättade ur det gamla lagret, fyllde det med Omega 77 http://www.smorjteknik.se ; o sedan dess har slunga fungerat (med "utslitet" stödlager) - dvs ca 14 år.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bkv22

#85 » 11:26:41, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, för några år sen gick det inte att bifoga bilder direkt här utan då var man tvungen att använda en bildtjänst och sen länka dit. Så var det på de flesta forum. Jag använda tinypic flitigt på alla forum jag var med på och det funkade bra men plötsligt kom tinypic på att dom skulle upphöra med att vara gratis och alla bilder som man då hade lagt upp där försvann över en natt! Surt som perkele.

Hittade de gamla bilderna på datorn så jag lägger upp dem igen - denna gång utan beskrivning och dom hör alltså till tråden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

I går rev jag slungan men det konstiga var att jag inte hittade nåt fel! Den här var lite jobbigare att riva än den lilla, bakre lagret på impellern fick man ta en avdragare för att demontera och den har dubbla remmar men sen var det inte så stor skillnad.
Men! Jag hittade inget fel! När den väl var delad så gick allt hur lätt som helst och även det skumma lagret verkade OK (kapslat). Tja, man kan inte laga nåt som inte är trasigt så jag satte ihop den igen och pumpade in en mängd fett i snäckväxeln. I helgen ska den testas!

Så här ser den stora slungan ut:

Bild
Bild
Bild
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

dc_lindberg

#86 » 23:32:12, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj!!!! Den där skruvväxeln gjorde ont att se...

Omega 77 - alltid bra att ha en tub hemma. Den håller -lätt- i 10år...20år...25år är vad jag har erfarenhet av. Så, det är ett fett man köper för att ha till sådan där det passar bäst. Förstår din poäng dock - för om du inte använder chassifett till något annat, ss styrlager, bultar, osv mm, då blir det en ohållbar investeringskostnad.

Sitter det rullager eller kullager på impelleraxeln?!...
Vill minnas att det är rullager på Canadiana och motsvarande 70-80:talare.

Av din beskrivning så lutar jag fortfarande åt att det är lagren för impelleraxeln som rostat; Omega 636 och 608 kan lösa knuten akut/temporärt. WD40 och 5-56 har inte imponerat på mig, ej heller Biltema rostlösare, m.fl. motsvarande produkter.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#87 » 23:51:42, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

En som skruvat en del med slungor menar att rent fett slungas ut mot växelhuset kanter och blir kvar där, till ingen nytta. Smörjning mellan bl a kuggarna uteblir.

Ser ut att ha hänt i bilden ovan.

Och så var det i den snäckväxeln jag nyss skrotade.

Vad tror Ni om detta?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#88 » 11:52:41, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom just på att jag har ju exakt samma problem på min BCS slunga...

Testat?
Haka loss remmen; Kan du då snurra lätt på skovlar men stumt när du försöker snurra på impellern/ingående axel?
=> skruvdrevet troligtvis trasigt... (jag har inte öppnat min slunga än - blir en tråd om det när det blir av)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bkv22

#89 » 12:20:36, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Aj!!!! Den där skruvväxeln gjorde ont att se...

Omega 77 - alltid bra att ha en tub hemma. Den håller -lätt- i 10år...20år...25år är vad jag har erfarenhet av. Så, det är ett fett man köper för att ha till sådan där det passar bäst. Förstår din poäng dock - för om du inte använder chassifett till något annat, ss styrlager, bultar, osv mm, då blir det en ohållbar investeringskostnad.

Sitter det rullager eller kullager på impelleraxeln?!...
Vill minnas att det är rullager på Canadiana och motsvarande 70-80:talare.

Av din beskrivning så lutar jag fortfarande åt att det är lagren för impelleraxeln som rostat; Omega 636 och 608 kan lösa knuten akut/temporärt. WD40 och 5-56 har inte imponerat på mig, ej heller Biltema rostlösare, m.fl. motsvarande produkter.


Det sitter ett skumt kullager på impelleraxeln. Till det yttre är den inte rak utan är lite rundad. Det har sen en fläns på ena sidan (framåt sett) där det sitter två gängade hål men som inte verkar användas till nåt. Jag tror därför att det skulle vara möjligt att ersätta det med ett standardlager. Dumt nog så skrev jag inte ner beteckningen på det när jag hade isär det. Lagret gick fint att snurra på när jag hade den lös.
Jag är mer inne på att det kommit vatten i snäckväxeln som frusit till is. Pumpade i duktigt med nytt fett och jag har också bestämt mig för att förvara den i mitt varmgarage när den inte används. Den lilla slungan får däremot stå ute.

@Volvot24 Tror inte fett "slungas" när det är så låga varvtal som det rör sig om här. Det som hände i detta fall var att jag körde på en motorvärmarkabel och när den då långsamt gick tyngre och tyngre så small det till och då knäcktes drevet.

Att haka loss remmen är rätt mycket skruvande så det gör man inte bara sådär, det är kåpor och vajrar och annat som först måste bort. Men jag förstår vad du menar. Körde den problemfritt under flera timmar igår.

Men detta är lite konstigt: på den lilla slungan kan jag lätt snurra på impellern är den är avstängd. På den stora går inte det och man känner att remmarna ligger på och detta oavsett hur jag justerar vajern (som f ö är nästan ny). Men när motorn går hörs eller märks inget av detta, inget slirande eller andra missljud. Ska den kunna vevas för hand i detta läge?
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

dc_lindberg

#90 » 13:18:57, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bkv22 skrev: Ska den kunna vevas för hand i detta läge?

Ja.
Det sitter alltså för kort rem på den.
Nu spelar det ingen annan roll än att du inte kan "frikoppla" slungan från motorn, dvs går motor går slunga (o det i sig kan vara lite farligt... rådet är nog att skaffa en längre rem... - remmen skall vara "slak" tills du "drar in/trycker ned" remspännaren (den med styr rullen på).
Eller som jänkarna säger:
"if it ain't broke - don't fix't!"
Samtidigt säger kinesen:
"det fungerar, hur kan jag förbättra/göra det bättre?"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se