Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

En ny gammal Agria 1700

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Lateralus (trådstartaren)

#31 » 20:55:29, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skulle försöka ta och koka ner det här till lite slutsatser också då. Jag har ingen verkstadshandbok och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att hitta. Reservdelslistan och användarmanualen dyker upp på ebay och dylikt då och då, dessa har jag, men de säger inget som tillåtna toleranser, mm. Så jag får väl försöka att gissa mig fram utifrån tumrigler, etc...

Vi börjar väl med cylinderloppen

Skillnaden mellan mätningar som gjordes med trepunksmikrometer skiljde 0,01 mm eller mindre, så dessa väljer jag att bortse från då det lika gärna kan handla om mätfel.

Mätningen med tvåpunktsmikrometer gjorde jag i huvudsak för att se ovaliteten, även om jag vet att denna inte är helt representativ att mäta närmast topp och cylinderfot. Hur som helst så blev resultaten (presenterat som differens mellan riktningarna för respektive position, mm):

Cylinder 1:
Topp: 0,02
Fot: 0,04

Cylinder 2:
Topp: 0,02
Fot: 0,02

Spontant så känns det inte så våldsamt illa om man tar motorns ålder i beaktande. Men vi får väl kika lite på vad jag hittade med cylinderindikatorn (samma presentation som ovanstående)

Cylinder 1:
Topp: 0,03
Mitten: 0,07
Fot: 0,08

Cylinder 2:
Topp: 0,02
Mitten: 0,05
Fot: 0,04

Här skiljer det ju desto mer. Topp och fot har jag ju egentligen redan mätt med tvåpunktsmikrometer och med tanke på att mätinstrumenten hanterats av en glad amatör (undertecknad) så väljer jag att tro mer på tvåpunktsmikrometer. Mätningen i mitten på loppet är dock det närmaste en sanning jag känner till, så denna får också ligga till grund för kommande beslut.

Den resulterande cylinderdiametern i mitten av loppet ska alltså motsvara:

Cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,06
90˚ mot kolvbult: 72,13

Cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,07
90˚ mot kolvbult: 72,12

Är det någon som har en någon tumregler för vilken ovalitet som man kan tillåta?

Kollar man på tidigare mätningar så ser man att cylinder 2 är något "rymligare" än cylinder 1. Kolv 1 var något större vid tillverkning och är fortfarande något större än kolv 2. (Måste passa på att nämna att jag nog kan ha blandat ihop delarna vid tvättningen, så den inbördes ordningen i numreringen behöver inte betyda något)

Vi provar att sätta kolv 1 i cylinder två och vice versa. För att slippa att jämföra alla mått så jämför jag bara mittenmåttet på respektive del, det känns ju som att det är dessa som oftast är i närheten av varandra. Nu är jag alltså fokuserad på spelet mellan kolv och cylinder:

Kolv 1 i cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,06-71,86= 0,20 mm
90˚ mot kolvbult: 72,13-71,82 = 0,31 mm

Kolv 2 i cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,07-71,75= 0,32 mm
90˚ mot kolvbult: 72,12-71,84 = 0,28 mm

Det känns ju som att det är lite väl mycket hur man an vänder och vrider på det, men jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det bör vara. Någon som har en bra tumregel här?

Kollar man på spelet i ventiltryckarna så är i alla fall inte jag orolig, det måste ju få plats lite olja också.

Ventilstyrningarna måste ju dock åtgärdas om det ens ska kunna gå att slipa ventilerna. Jag har fått för mig att spelet i dessa bör ligga på omkring 5 hundradelar?

Kolvringarna då? Den mest skalbara tumregeln jag hittar är från classicmotor ( http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ria-ms-51/ ) Och lyder ungefär: 0,1 mm ringgap per tum cylinderdiameter. Dessa cylindrarna ligger ju på ungefär 72 mm eller 2,83'' ( :djaevul: ), med andra ord borde alltså ca 0,28 mm vara ett lämpligt ringgap? I vilket fall som helst så är ju samtliga av mina kolvringar ganska sopslut i så fall, så de måste ju bytas i vilket fall som om det ska bli någon ordning på motorn.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Skrota motorerna?
Fixa ventilstyrningar och kolvringar och hoppas på att motorn kan leva med lite stort kolvspel?
Ovanstående, men nya kolvar samt borrning av cylinder?

(Jag är inte rädd för att kosta på motorer med nya fina delar, men detta drar jag mig lite för innan jag vet om jag tycker att motorn är värd att kosta på, jag har ju inte ens hört den igång och ännu mindre använt den)
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Murre o2

#32 » 09:29:58, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade som du skriver fixat styrningarna och kolvringarna och kört på :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

agvg

#33 » 11:38:51, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser jo bra ut så skulle ikke være noe problem og få liv i denne.

Sent fra min Nokia 7.2 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Lateralus (trådstartaren)

#34 » 13:10:19, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! :bira:

För tillfället så känns det som en bra kompromiss att åtgärda det som är nödvändigt, men att i alla fall göra detta ordentligt. Visar det sig sen att jag är väldigt nöjd med motorerna och att de efter många timmars slit ändå behöver kolvar i överdimension så är det ju ett relativt enkelt jobb att få gjort om allt annat redan är bra.

Kolvar i ordinarie dimension och överdimension finns faktiskt att få tag på. Kexel (som jag handlat av förut, när jag skulle ha liv i en av Hirth-motorerna) har kolvar i flera tänkbara överdimensioner:

https://www.kolben-shop.de/Oldtimer---Y ... chtet.html

Och Graf motoren (som jag ännu aldrig handlat av, men har mycket annat bra-att-ha till gamla motorer) har kolvar i ordinarie dimension:

https://graf-motoren-shop.de/produkt/ko ... k6-720-mm/

samt en överdimension:

https://graf-motoren-shop.de/produkt/ko ... k6-735-mm/

Så det finns hopp! Jag tänker mig att jag ska kolla med dessa om deras kolvar är exakta replikor av originalkolvarna, så att de nytillverkade kolvringarna passar på en gammal kolv. Vidare så får jag hoppas på att någon av dem kan tänka sig att sälja ringsatser löst.

Är det någon som har någon idé om varför jag hittar kompressionsringar av olika modell? (se tidigare inlägg)

Vidare så tänker jag kontakta någon motorfirma i närheten kring ventilstyrningarna. Ja tänker mig att det borde vara rimligt att låta montera "sleeves" i befintliga styrningar, typ:

https://persaker.se/motor/topplock-dela ... tyrningar/

Känns betydligt enklare än att låta tillverka en ny styrning då dessa inte finns att få tag på. Är det någon som har erfarenhet av dylika?

Nästa kapitel kommer att fokusera på bottendelen, närmare bestämt vevaxel och vevstake. Men då måste jag pallra mig ut i verkstaden först, vilket är dagens plan. Fortsättning följer :smile:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#35 » 11:05:02, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hittar man på när man är för trött och förkyld för att göra något tungt (Tack och lov fick jag negativt svar på Covid-testet :svettas: ), men ändå har en liten stund över? Jo, man sätter sig och mäter på lite motordelar! :mrgreen: Ursäktar för halvdåliga bilder redan nu, den enda kamera jag äger sitter i min mobiltelefon och det är inte helt lätt att få den att ta bilder som jag vill. :photograph:

Delarna ha rengjorts i ultraljudstvätt och därefter har de grova ytorna gjorts rena med roterande stålborste. Utvändiga lagerytor har putsats av med ”Björnduk” (ungefär som en Scotch brite utan skumgummi) och invändiga lagerytor har butget-honats med en bromscylinderhonare från feltema under ständig smörjning med oljekanna:

Bild

Tänker mig att detta gör det lättare att okulärt bedöma skicket på dessa delar. Bromscylinderhonarens stenar planades mot ett annat bryne innan honingen för att kunna vara rimligt säker på att de tog hyffsat jämt.

Först ut bultarna till vevaxelns storända:

Bild

Då börjar vi väl mäta då :grin:

Bild

Detaljbild på första:

Bild

Denna är väl ändå i ganska skapligt skick? Det finns ett par repor som går att se om man vill, men de är mycket svåra att känna. Tänker mig nästan att de kan ha orsakats av de shims som sitter på respektive sida av lagret. Jag gjorde ett gäng mätningar med utvändig tvåpunktsmikrometer. De delar som pressas in i respektive vevhalva var väldigt cylindriska som väntat och mätte 28,99 mm och 28,98 mm på respektive sida. Den hundradel som skiljer får nog anses kunna vara mätfel då min vana med denna typ av mätinstrument är minst sagt begränsad. När jag mätte på lagerläget så fann jag en minsta diameter på 28,99 mm och en största diameter på 29,00 mm. Utifrån dessa mätningar och den okulära besiktningen så bedömer jag att denna del är helt okej att köra vidare med!

Detaljbild på andra:

Bild

Här kan man på se och känna slitaget. Det är nästan som att rullarna har ”vaggat” fram. Det är två rader med rullar i lagret och ”slitbanan” var för smal för att jag skulle kunna göra några mätningar med mikrometer, så dessa fick jag tyvärr utelämna. Jag gjorde dock mätningar på de delar av bulten som pressas in i respektive vevhalva för att kunna få ett hum om kompabiliteten mellan olika vevpartiers delar. Likt den första så var den väldigt cylindrisk och mätte 28,99 mm på bägge sidor. Slitaget gör dock att jag bedömer att den inte går att använda i sitt nuvarande skick.

Detaljbild på tredje:

Bild

Här är slitaget mer uppenbart! :uupps: Denna går definitivt inte att återmontera i sitt nuvarande skick, inte ens lönt att försöka mäta på lagerytan. Mätningarna för att bedöma kompabiliteten gjorde jag dock ändå. Denna gången fick jag 28,94 mm och 28,95 mm, där fick jag för att jag inte höll isär delarna vid demontering… Omkring 5 hundradelar måste väl vara en del i en presspassning? Nåja, jag hade ändå behövt möjligheten att kunna transplantera delar mellan olika vevar för att få ihop det, så det får lösa sig på något sätt. Men ja, jag gör ju detta huvudsakligen för att lära mig något nytt.

Detaljbild på fjärde:

Bild

Om möjligt är denna ännu mer fördärvad. :sad: På denna var dock ändarna lite närmare första och andra bulten i dimension då de mätte 28,98 mm och 28,97 mm.

Sen gick jag vidare med de kolvbultar som fanns tillgängliga:

Bild

Sätter fart med mätandet :grin:

Bild

Detaljbild på den första:

Bild

Den ser ju inte helt rolig ut då den är lite lätt rostskadad, men den är i alla fall inte förtvivlat sliten. Dessa mättes likt bulten i storändan, ett par mätningar på ändarna som styr i kolven och ett par mätningar på lagerläget. I ändarna mätte denna 17,99 mm respektive 17,99 mm. Den minsta diametern jag kunde hitta i lagerläget var 17,97 mm och den största 17,98. Hade det inte varit för att ytan såg ganska ruff ut så hade jag nog valt att gå vidare med denna del, men nu är jag tveksam. Jag måste ju ändå få tag på nya kolvringar och leverantörerna av dessa kan förhoppningsvis även leverera en kolvbult.

Detaljbild på den andra:

Bild

Denna såg ännu tradigare ut, så beslutet om denna är nog det samma. Ändarna mätte turligt nog 17,99 mm respektive 17,99 mm. Lagerläget mätte mindre hemskt än vad det ser ut, som minst 17,97 mm och som störst 17,98 mm.

Detaljbild på den tredje:

Bild

Samma visa här. Ändarna mätte i detta fall 17,97 mm respektive 17,97 mm, så där var det ju en liten skillnad. Jag får känna mig fram bland kolvarna för att få lite erfarenhet om hur mycket två hundringar gör i dessa sammanhang. Här var dock lagerläget mätbart dåligt, som minst hittade jag 17,92 mm och som störst 17,94 mm.

Sen var det dags för lite vevstakar. Den observanta läsaren finner redan på denna bilden något intressant, en av vevarna är renoverad med icke originaldelar! :laes_detta:

Bild

Men vi tar väl och mäter lite då :grin:

Bild

Detaljbild på första storändan:

Bild

Intressant lösning som jag inte sett förut. Det är en ytterbana pressa i storändan. Den har till och med ett FAG-nummer:

Bild

201277 närmare bestämt. Jag har dock inte lyckats att hitta något vettigt genom att söka på det, så min slutsats är att det är ett specialtillverkat lager.

Jag tycker dock att denna lagerbana ser frisk ut för sin ålder!

Hur som helst så mättes lagerbanan på fyra punkter, en från vardera sida på diameter i slagriktningen och diametern 90˚ mot slagriktningen. I riktning med kolvslaget så mätte denna 41,69 mm på båda sidorna. 90˚ mot kolvslaget mätte den 41,68 mm. Inga jättefel med andra ord, så min gissning är att denna är god nog för att återmontera.

Detaljbild på andra storändan:

Bild

Även denna känns helt okej efter en okulär besiktning. Denna mätte 41,69 mm på bägge sidor i slagriktningen och 41,68 mm respektive 41,69 mm 90˚ mot kolvslaget. Mätfel? Mitt handhavande med invändig tvåpunktsmikrometer är ännu mer nybörjaraktigt. Hur som helst hade jag nog vågat chansa på att använda denna också igen.

Detaljbild på tredje storändan:

Bild

Här var det inte fullt lika kul. Denna motor måste ha stått med vatten i sig eller något… Hur som helst så mätte den 41,72 mm respektive 41,71 i linje med slaget och 41,73 mm respektive 41,71 mm 90˚ mot kolvslaget. Så ful eller inte, denna hade gått bort.

Detaljbild på fjärde storändan:

Bild

Vad nu då? :klia: Här sitter ju ett helt annat lager? :idee: Något mindre än original och för att få det att sitta kvar så har man tillverkat en distansring i aluminium. Påhittigt gjort, men kommer det att hålla? Nåja, förhoppningsvis kan vi diskutera det senare.

Över till lilländan då. Här gjordes liknande mätningar, dock fick jag göra två mätningar i linje med slaget på grund av bussningens smörjspår. Mätningarna gjordes i vinklar som gjorde att jag inte mätte i spåret.

Detaljbild på första lilländan i riktning mot kolvtoppen:

Bild

Denna ser väl helt okej ut? Med tanke på motorns ålder vill jag inte klaga.

Detaljbild på första lilländan i riktning från kolvtoppen:

Bild

Inget att klaga på här heller! Mätningarna i slagriktningen blev 18,03 mm, 18,04 mm, 18,03 mm och 18,03 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,01 mm respektive 18,01 mm. Så ett visst slitage finns här nog ändå. Nog är ett fel på 0,02 mm lite väl stort på en motor som man har för avsikt att renovera? :klia:

Detaljbild på andra lilländan i riktning mot kolvtoppen:

Bild

Inte så hemsk denna heller.

Detaljbild på andra lilländan i riktning från kolvtoppen:

Bild

Här ser man att kolvbulten har slagit sig ner lite, men det ser nog hemskare ut än vad det känns. Mätningarna i slagriktningen blev 18,03 mm, 18,03 mm, 18,06 mm och 18,05 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,02 mm respektive 18,02 mm. Här var det alltså lite mer slitage!

Detaljbild på tredje lilländan i riktning mot kolvtoppen:

Bild

Det ser inte så illa ut här heller.

Detaljbild på tredje lilländan i riktning från kolvtoppen

Bild

Lite tillstymmelse till samma fenomen som på andra lilländan, men inte så farligt. Mätningarna i slagriktningen blev 18,04 mm, 18,05 mm, 18,03 mm och 18,03 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,01 mm respektive 18,01 mm. Mycket riktigt var här lite mindre slitage.

Detaljbild på fjärde lilländan i riktning mot kolvtoppen:

Bild

Här ser det faktiskt en aning tradigt ut, skulle det möjligen kunna bero på att det har legat en kolvbult inuti och rostat?

Detaljbild på fjärde lilländan i riktning från kolvtoppen:

Bild

Här ser det mest ut som slitage, dock inte så hemskt. Mätningarna i slagriktningen blev 18,11 mm, 18,10 mm, 18,10 mm och 18,10 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,03 mm respektive 18,01 mm. Denna var alltså ganska ordentligt sliten och oval om man jämför med de andra.

Mätte även lite på rullarna samt synade övriga delar:

Bild

Här ser ni delarna som befinner sig mellan ytterring och bulten. Shimsen finns inte mycket att säga om vad det gäller slitage vad jag kan se. Inte rullguiderna heller, dessa har jag förövrigt två av. Det borde ha varit tre då bara ett lager var bytt, men den tredje av dem var fullständigt nedmald! Jag hittade lite spår av att den en gång funnits i form av en liten brons (eller mässings?)-kula i smörjhålet på vevstaken… Hur som helst så använde jag en invändig mikrometer som tolk på rullplatserna. Dessa rymmer en rulle på upp till 6,6 mm och facken var hyffsat konsekvent lika stora. Rullarna ska förövrigt vara ¼’’x ¼’’ enligt sprängskissen. Med andra ord ska diametern vara ungefär 6,35 mm Men bäraren ska ju bara hålla dem i hyffsat läge, så 6,6 mm känns väl inte orimligt?

Mätningar på rullarna från en av vevpartierna spred mellan 6,30 mm till 6,33 mm. På vev nummer två så spred det mellan 6,32 mm till 6,33 mm. Så här finns nog med all rätt ett visst slitage. Rullarna från vevpartiet som kändes mest slut såg ut såhär:

Bild

Dessa mätte mellan 6,15 mm och 6,25 mm.

Motsvarande delar från vevpartiet med bytt lager ser ut såhär:

Bild

Lagret i fråga är alltså snarare ett nållager. Innerringens innerdiameter har anpassats med en lagerbussning? Man kan se en liten skåra i den vid ungefär klockan 10 på denna bilden:

Bild

Säger slitaget något om hur lagret har mått?

Bild

Lagret verkar förövrigt heta 4906 och finns att köpa:

https://www.kullagret.com/product/na-4906-nallager

Måtten verkar överensstämma väl med det jag kan mäta på mitt. Det är alltså 17 mm brett och vevstaken är bara 15,7 mm bred, så här hade man alltså plockat bort ordinarie shims för att få plats. Men det syns att sidan på ytterringen har nött mot veven, lagerbeteckningen gick nätt och jämt att läsa och var omöjlig att fånga på bild.

Nu återstår en hel del funderingar på hur jag ska få ihop detta. Återkommer när jag har kommit på något, kommentera gärna!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#36 » 16:38:59, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag börjar väl med att resonera lite med mig själv då :idee:

Första fokus borde ju vara att få ihop två friska storändor.

Vevbult nummer 1 och någon av vevstakarna 1 och 2 borde ju gå att få ihop till ett friskt lager. Approximativt så mätte ju dessa ytterringar 41,69 mm, drar man bort vevbultens diameter approximativt 28,99 mm så återstår 12,70 mm. Med ordinarie rullar från den friskaste uppsättningen så ger detta ett spel på 12,70-6,32 mm x2 = 0,06 mm. Kanske lite i speligaste lget? Dock så verkar det inte vara något stor bekymmer att få tag i nya rullar från till exempel:

https://www.ballandrollerstore.com/loos ... 1_4-x-1_4/

Att 1/4'' verkar avrundas till 6,35 mm ger ju i så fall att spelet kommer bli 12,70-6,35 mm x2 = 0,00 mm :uupps: Det är nog lite för tight i teorin, men med tanke på att jag inte är van vid att handskas med invändiga tvåpunktsmikrometrar, vilket faktiskt var lite knepigt, så finns det ju en chans att ytterringen är något större. Så summa summarum så känns detta som ett rimligt sätt att få ihop en frisk vev! :mrgreen:

Men nu var det ju slut på användbara vevbultar, vilket lämnar mig med ett par alternativ:

1: Köra på den ombyggda varianten 4906 nållager och distanser. Detta är ju ett mindre lager på alla sätt, men finns det en chans att det kommer att hålla ändå?

2: Få en ny vevbult tillverkad och köra ordinarie dimension på rullarna. Fullt möjligt, men det blir nog väldigt kostsamt då jag känner någon som kan härda den åt mig.

3: Köpa hem rullar i överdimension och lämna in vevbult 2 för rundslipning så att det passar. vevbult 2 var ju inte så hemskt illa åtgången, så den behöver ju inte slipas så mycket för att bli användbar igen. Det verkar till och med som att man kan få tag på rullar med rätt längd i överdimension, till exempel:

https://www.ebay.co.uk/itm/254202655675 ... xyHslQ8alM

Dessa är 0,02'' större än nominellt mått, vilket alltså kan översättas till 0,508 mm. Det finns även 0,01'' vilket alltså borde motsvara 0,254 mm. Jag har själv inte mätdon för att kunna avgöra om det räcker eller inte. Äckligt dyra rullar om man jämför med vad de i ordinarie dimension kostar dock :cencored:

Skulle det visa sig att det inte räcker så finns det ju 6,5x6,5 mm att köpa också:

https://www.ballandrollerstore.com/modu ... mm+x+6.5mm

Till ett betydligt rimligare pris, men de måste ju kortas en aning för att gå att använda. Så här får man ju väga in kostnaden för att få dessa planslipade och det lär ju inte vara gratis med tanke på att de är jobbiga att fixturera och att de är några stycken...

Hur hade ni gjort?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#37 » 21:45:20, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev ju detta väldigt motororienterat. Borde dessa motorer få en egen tråd under allmänt/motorer istället? Jag vet inte hur många av alla motorgurusar som ens tittar i denna forumskategori? Vad tycker moderator? :help:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

agvg

#38 » 09:36:14, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skal du ha de som bruksmaskiner kan man jo tenke tanken på og få tak i en nyere Honda GX e.l, mekanikken holder lenge på slike tohjulstraktorer men alle disse ukurrante motorene er jo ett problem, er ganske vanlig i Norge og oppgradere til noe nyere, er billig med ny motor vs og kjøpe en ny tilsvarende maskin.

Sent fra min Nokia 7.2 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Lateralus (trådstartaren)

#39 » 21:16:51, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tanken på att skrota alla gamla motorer har slagigt mig. Maskinerna används ganska flitigt och en ny motor hade nog varit en skapligt billig väg till bättre driftsäkerhet och bränsleekonomi. Jag har sett en del sådana byggen och det första som gör mig tveksam är att jag tycker att det ser fult ut :huh: Jag vet att jag kanske inte borde bry mig om sådant på en bruksmaskin, men när jag fixar med saker så har jag svårt att inte göra det snyggt oavsett vad det handlar om. Men den stora saken som talar mot är att jag tycker att det är kul att renovera gamla maskiner och lära mig nya saker på vägen. Jag är helt och hållet nybörjare på denna sortens motorarbeten, men vill lära mig så mycket som möjligt på vägen. Dessutom hoppas jag på att en renoverad dylik motor håller mitt liv ut med de timmarna som jag hinner att använda den :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#40 » 22:12:31, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Kompressionsringarna hade visst två olika profiler, vilket jag inte lade märke till när jag demonterade. Den ena har ett rektangulärt tvärsnitt och den andra har en fas. Någon som vet varför och vilken som bör sitta var?


Här är beskrivningen jag fick med när jag renoverade min B16 motor. Olika typer av kolvringar o hur de ska monteras på kolven.

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

marve

#41 » 02:27:39, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på dagen BM425 :bira:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Lateralus (trådstartaren)

#42 » 22:06:07, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack BM425! Det var en bra bild. Inte för att jag kan förstå varför det spelar någon roll med just kompressionsringarna, men vissa saker får man väl bara acceptera och lära sig utantill :mrgreen:

Jag har fått napp vad det gäller kolvbult och kolvringar. Kexel, som även säljer dessa kolvar i flera överdimensioner säljer ringar och kolvbult löst. Dock kostar en kolvbult och en sats ringar ganska precis 47 % av vad en helt ny kolv kostar, så det är frågan om det inte är lika bra att slå till på en helt ny kolv om det blir därifrån jag handlar. Då köper jag givetvis en överdimension och får cylindern borrad när jag ändå är igång, så blir ju allt "som nytt".

En annan tanke som slog mig om att få ett till komplett vevparti är ju att man borde kunna få "vevbulten" tillverkad och därmed använda sig av icke svindyra rullar i överdimension. Jag tänker mig att man borde kunna hitta härdad axel som är 30 mm och få den slipad till 29 mm. Här tar dock både mina kunskaper och kontaktnät slut.

Vad borde det vara för stål i axeln för att den ska vara lämplig att använda som lager?

Hur stort är härddjupet på en dylik axel? Jag antar att det inte är några problem med att slipa ner radien 0,5 mm. Men den kommer ju även att behöva borras till 16 mm invändigt för att väga ungefär lika mycket som original.

Är det någon som vet en lämplig verkstad (gärna i Skåne, men inte nödvändigt) som är lämplig att lämna jobbet till?

Nya tankar som väcker ännu fler frågor... :help:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#43 » 06:54:14, 17-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Limhamns Industriservice.

https://www.limhamns.se/
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

InläggDetta inlägg har raderats av johan.eriksson den 06:55:29, 17-12-2021.

Lateralus (trådstartaren)

#45 » 21:02:09, 22-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips Johan, jag ska ta och kolla med dem.

Kollade med Kexel om de kunde leverera en bult till veven i rätt dimension, de renoverar ju vevar också samt säljer lösa rullar till dylika applikationer. Det har gått minst en vecka nu, inget svar. Man kanske borde fräscha upp sin tyska, de verkar tycka att det är väldigt jobbigt att man skriver till dem på engelska.

Har även kontaktat Autorep då han har varit till god hjälp vid en tidigare motorrenovering. Men inget svar från honom heller än. Nåja, han kanske vill fira jul utan motorrenoveringar, så jag lugnar mig lite :)

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se