Vad hittar man på när man är för trött och förkyld för att göra något tungt (Tack och lov fick jag negativt svar på Covid-testet
), men ändå har en liten stund över? Jo, man sätter sig och mäter på lite motordelar!
Ursäktar för halvdåliga bilder redan nu, den enda kamera jag äger sitter i min mobiltelefon och det är inte helt lätt att få den att ta bilder som jag vill.
Delarna ha rengjorts i ultraljudstvätt och därefter har de grova ytorna gjorts rena med roterande stålborste. Utvändiga lagerytor har putsats av med ”Björnduk” (
ungefär som en Scotch brite utan skumgummi) och invändiga lagerytor har butget-honats med en bromscylinderhonare från feltema under ständig smörjning med oljekanna:
Tänker mig att detta gör det lättare att okulärt bedöma skicket på dessa delar. Bromscylinderhonarens stenar planades mot ett annat bryne innan honingen för att kunna vara rimligt säker på att de tog hyffsat jämt.
Först ut bultarna till vevaxelns storända:
Då börjar vi väl mäta då
Detaljbild på första:
Denna är väl ändå i ganska skapligt skick? Det finns ett par repor som går att se om man vill, men de är mycket svåra att känna. Tänker mig nästan att de kan ha orsakats av de
shims som sitter på respektive sida av lagret. Jag gjorde ett gäng mätningar med utvändig tvåpunktsmikrometer. De delar som pressas in i respektive vevhalva var väldigt cylindriska som väntat och mätte 28,99 mm och 28,98 mm på respektive sida. Den hundradel som skiljer får nog anses kunna vara mätfel då min vana med denna typ av mätinstrument är minst sagt begränsad. När jag mätte på lagerläget så fann jag en minsta
diameter på 28,99 mm och en största diameter på 29,00 mm. Utifrån dessa mätningar och den okulära besiktningen så bedömer jag att denna del är helt okej att köra vidare med!
Detaljbild på andra:
Här kan man på se och känna slitaget. Det är nästan som att rullarna har ”vaggat” fram. Det är två rader med rullar i lagret och ”slitbanan” var för smal för att jag skulle kunna göra några mätningar med
mikrometer, så dessa fick jag tyvärr utelämna. Jag gjorde dock mätningar på de delar av bulten som pressas in i respektive vevhalva för att kunna få ett hum om kompabiliteten mellan olika vevpartiers delar. Likt den första så var den väldigt
cylindrisk och mätte 28,99 mm på bägge sidor. Slitaget gör dock att jag bedömer att den inte går att använda i sitt nuvarande skick.
Detaljbild på tredje:
Här är slitaget mer uppenbart!
Denna går definitivt inte att återmontera i sitt nuvarande skick, inte ens lönt att försöka mäta på lagerytan. Mätningarna för att bedöma kompabiliteten gjorde jag dock ändå. Denna gången fick jag 28,94 mm och 28,95 mm, där fick jag för att jag inte höll isär delarna vid demontering… Omkring 5 hundradelar måste väl vara en del i en presspassning? Nåja, jag hade ändå behövt möjligheten att kunna transplantera delar mellan olika vevar för att få ihop det, så det får lösa sig på något sätt. Men ja, jag gör ju detta huvudsakligen för att lära mig något nytt.
Detaljbild på fjärde:
Om möjligt är denna ännu mer fördärvad.
På denna var dock ändarna lite närmare första och andra bulten i dimension då de mätte 28,98 mm och 28,97 mm.
Sen gick jag vidare med de kolvbultar som fanns tillgängliga:
Sätter fart med mätandet
Detaljbild på den första:
Den ser ju inte helt rolig ut då den är lite lätt rostskadad, men den är i alla fall inte förtvivlat sliten. Dessa mättes likt bulten i storändan, ett par mätningar på ändarna som styr i kolven och ett par mätningar på lagerläget. I ändarna mätte denna 17,99 mm respektive 17,99 mm. Den minsta diametern jag kunde hitta i lagerläget var 17,97 mm och den största 17,98. Hade det inte varit för att ytan såg ganska ruff ut så hade jag nog valt att gå vidare med denna del, men nu är jag tveksam. Jag måste ju ändå få tag på nya kolvringar och leverantörerna av dessa kan förhoppningsvis även leverera en kolvbult.
Detaljbild på den andra:
Denna såg ännu tradigare ut, så beslutet om denna är nog det samma. Ändarna mätte turligt nog 17,99 mm respektive 17,99 mm. Lagerläget mätte mindre hemskt än vad det ser ut, som minst 17,97 mm och som störst 17,98 mm.
Detaljbild på den tredje:
Samma visa här. Ändarna mätte i detta fall 17,97 mm respektive 17,97 mm, så där var det ju en liten skillnad. Jag får känna mig fram bland kolvarna för att få lite erfarenhet om hur mycket två hundringar gör i dessa sammanhang. Här var dock lagerläget mätbart dåligt, som minst hittade jag 17,92 mm och som störst 17,94 mm.
Sen var det dags för lite vevstakar. Den observanta läsaren finner redan på denna bilden något intressant, en av vevarna är renoverad med icke originaldelar!
Men vi tar väl och mäter lite då
Detaljbild på första storändan:
Intressant lösning som jag inte sett förut. Det är en ytterbana pressa i storändan. Den har till och med ett FAG-nummer:
201277 närmare bestämt. Jag har dock inte lyckats att hitta något vettigt genom att söka på det, så min slutsats är att det är ett specialtillverkat lager.
Jag tycker dock att denna lagerbana ser frisk ut för sin ålder!
Hur som helst så mättes lagerbanan på fyra punkter, en från vardera sida på diameter i slagriktningen och diametern 90˚ mot slagriktningen. I
riktning med kolvslaget så mätte denna 41,69 mm på båda sidorna. 90˚ mot kolvslaget mätte den 41,68 mm. Inga jättefel med andra ord, så min gissning är att denna är god nog för att återmontera.
Detaljbild på andra storändan:
Även denna känns helt okej efter en okulär besiktning. Denna mätte 41,69 mm på bägge sidor i slagriktningen och 41,68 mm respektive 41,69 mm 90˚ mot kolvslaget. Mätfel? Mitt handhavande med invändig tvåpunktsmikrometer är ännu mer nybörjaraktigt. Hur som helst hade jag nog vågat chansa på att använda denna också igen.
Detaljbild på tredje storändan:
Här var det inte fullt lika kul. Denna motor måste ha stått med vatten i sig eller något… Hur som helst så mätte den 41,72 mm respektive 41,71 i linje med slaget och 41,73 mm respektive 41,71 mm 90˚ mot kolvslaget. Så ful eller inte, denna hade gått bort.
Detaljbild på fjärde storändan:
Vad nu då?
Här sitter ju ett helt annat lager?
Något mindre än original och för att få det att sitta kvar så har man tillverkat en
distansring i aluminium. Påhittigt gjort, men kommer det att hålla? Nåja, förhoppningsvis kan vi diskutera det senare.
Över till lilländan då. Här gjordes liknande mätningar, dock fick jag göra två mätningar i linje med slaget på grund av bussningens smörjspår. Mätningarna gjordes i vinklar som gjorde att jag inte mätte i spåret.
Detaljbild på första lilländan i riktning mot kolvtoppen:
Denna ser väl helt okej ut? Med tanke på motorns ålder vill jag inte klaga.
Detaljbild på första lilländan i riktning från kolvtoppen:
Inget att klaga på här heller! Mätningarna i slagriktningen blev 18,03 mm, 18,04 mm, 18,03 mm och 18,03 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,01 mm respektive 18,01 mm. Så ett visst slitage finns här nog ändå. Nog är ett fel på 0,02 mm lite väl stort på en motor som man har för avsikt att renovera?
Detaljbild på andra lilländan i riktning mot kolvtoppen:
Inte så hemsk denna heller.
Detaljbild på andra lilländan i riktning från kolvtoppen:
Här ser man att kolvbulten har slagit sig ner lite, men det ser nog hemskare ut än vad det känns. Mätningarna i slagriktningen blev 18,03 mm, 18,03 mm, 18,06 mm och 18,05 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,02 mm respektive 18,02 mm. Här var det alltså lite mer slitage!
Detaljbild på tredje lilländan i riktning mot kolvtoppen:
Det ser inte så illa ut här heller.
Detaljbild på tredje lilländan i riktning från kolvtoppen
Lite tillstymmelse till samma fenomen som på andra lilländan, men inte så farligt. Mätningarna i slagriktningen blev 18,04 mm, 18,05 mm, 18,03 mm och 18,03 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,01 mm respektive 18,01 mm. Mycket riktigt var här lite mindre slitage.
Detaljbild på fjärde lilländan i riktning mot kolvtoppen:
Här ser det faktiskt en aning tradigt ut, skulle det möjligen kunna bero på att det har legat en
kolvbult inuti och rostat?
Detaljbild på fjärde lilländan i riktning från kolvtoppen:
Här ser det mest ut som slitage, dock inte så hemskt. Mätningarna i slagriktningen blev 18,11 mm, 18,10 mm, 18,10 mm och 18,10 mm. 90˚ mot kolvslaget blev det 18,03 mm respektive 18,01 mm. Denna var alltså ganska ordentligt sliten och oval om man jämför med de andra.
Mätte även lite på rullarna samt synade övriga delar:
Här ser ni delarna som befinner sig mellan ytterring och bulten. Shimsen finns inte mycket att säga om vad det gäller slitage vad jag kan se. Inte rullguiderna heller, dessa har jag förövrigt två av. Det borde ha varit tre då bara ett lager var bytt, men den tredje av dem var fullständigt nedmald! Jag hittade lite spår av att den en gång funnits i form av en liten brons (eller mässings?)-kula i smörjhålet på vevstaken… Hur som helst så använde jag en invändig mikrometer som tolk på rullplatserna. Dessa rymmer en
rulle på upp till 6,6 mm och facken var hyffsat konsekvent lika stora. Rullarna ska förövrigt vara ¼’’x ¼’’ enligt sprängskissen. Med andra ord ska diametern vara ungefär 6,35 mm Men bäraren ska ju bara hålla dem i hyffsat läge, så 6,6 mm känns väl inte orimligt?
Mätningar på rullarna från en av vevpartierna spred mellan 6,30 mm till 6,33 mm. På vev nummer två så spred det mellan 6,32 mm till 6,33 mm. Så här finns nog med all rätt ett visst slitage. Rullarna från vevpartiet som kändes mest slut såg ut såhär:
Dessa mätte mellan 6,15 mm och 6,25 mm.
Motsvarande delar från vevpartiet med bytt lager ser ut såhär:
Lagret i fråga är alltså snarare ett
nållager. Innerringens innerdiameter har anpassats med en
lagerbussning? Man kan se en liten skåra i den vid ungefär klockan 10 på denna bilden:
Säger slitaget något om hur lagret har mått?
Lagret verkar förövrigt heta 4906 och finns att köpa:
https://www.kullagret.com/product/na-4906-nallagerMåtten verkar överensstämma väl med det jag kan mäta på mitt. Det är alltså 17 mm brett och vevstaken är bara 15,7 mm bred, så här hade man alltså plockat bort ordinarie shims för att få plats. Men det syns att sidan på ytterringen har nött mot veven, lagerbeteckningen gick nätt och jämt att läsa och var omöjlig att fånga på bild.
Nu återstår en hel del funderingar på hur jag ska få ihop detta. Återkommer när jag har kommit på något, kommentera gärna!