Re: En ny gammal Agria 1700
Postat: 20:55:29, 03-12-2021
Om man skulle försöka ta och koka ner det här till lite slutsatser också då. Jag har ingen verkstadshandbok och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att hitta. Reservdelslistan och användarmanualen dyker upp på ebay och dylikt då och då, dessa har jag, men de säger inget som tillåtna toleranser, mm. Så jag får väl försöka att gissa mig fram utifrån tumrigler, etc...
Vi börjar väl med cylinderloppen
Skillnaden mellan mätningar som gjordes med trepunksmikrometer skiljde 0,01 mm eller mindre, så dessa väljer jag att bortse från då det lika gärna kan handla om mätfel.
Mätningen med tvåpunktsmikrometer gjorde jag i huvudsak för att se ovaliteten, även om jag vet att denna inte är helt representativ att mäta närmast topp och cylinderfot. Hur som helst så blev resultaten (presenterat som differens mellan riktningarna för respektive position, mm):
Cylinder 1:
Topp: 0,02
Fot: 0,04
Cylinder 2:
Topp: 0,02
Fot: 0,02
Spontant så känns det inte så våldsamt illa om man tar motorns ålder i beaktande. Men vi får väl kika lite på vad jag hittade med cylinderindikatorn (samma presentation som ovanstående)
Cylinder 1:
Topp: 0,03
Mitten: 0,07
Fot: 0,08
Cylinder 2:
Topp: 0,02
Mitten: 0,05
Fot: 0,04
Här skiljer det ju desto mer. Topp och fot har jag ju egentligen redan mätt med tvåpunktsmikrometer och med tanke på att mätinstrumenten hanterats av en glad amatör (undertecknad) så väljer jag att tro mer på tvåpunktsmikrometer. Mätningen i mitten på loppet är dock det närmaste en sanning jag känner till, så denna får också ligga till grund för kommande beslut.
Den resulterande cylinderdiametern i mitten av loppet ska alltså motsvara:
Cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,06
90˚ mot kolvbult: 72,13
Cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,07
90˚ mot kolvbult: 72,12
Är det någon som har en någon tumregler för vilken ovalitet som man kan tillåta?
Kollar man på tidigare mätningar så ser man att cylinder 2 är något "rymligare" än cylinder 1. Kolv 1 var något större vid tillverkning och är fortfarande något större än kolv 2. (Måste passa på att nämna att jag nog kan ha blandat ihop delarna vid tvättningen, så den inbördes ordningen i numreringen behöver inte betyda något)
Vi provar att sätta kolv 1 i cylinder två och vice versa. För att slippa att jämföra alla mått så jämför jag bara mittenmåttet på respektive del, det känns ju som att det är dessa som oftast är i närheten av varandra. Nu är jag alltså fokuserad på spelet mellan kolv och cylinder:
Kolv 1 i cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,06-71,86= 0,20 mm
90˚ mot kolvbult: 72,13-71,82 = 0,31 mm
Kolv 2 i cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,07-71,75= 0,32 mm
90˚ mot kolvbult: 72,12-71,84 = 0,28 mm
Det känns ju som att det är lite väl mycket hur man an vänder och vrider på det, men jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det bör vara. Någon som har en bra tumregel här?
Kollar man på spelet i ventiltryckarna så är i alla fall inte jag orolig, det måste ju få plats lite olja också.
Ventilstyrningarna måste ju dock åtgärdas om det ens ska kunna gå att slipa ventilerna. Jag har fått för mig att spelet i dessa bör ligga på omkring 5 hundradelar?
Kolvringarna då? Den mest skalbara tumregeln jag hittar är från classicmotor ( http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ria-ms-51/ ) Och lyder ungefär: 0,1 mm ringgap per tum cylinderdiameter. Dessa cylindrarna ligger ju på ungefär 72 mm eller 2,83'' ( ), med andra ord borde alltså ca 0,28 mm vara ett lämpligt ringgap? I vilket fall som helst så är ju samtliga av mina kolvringar ganska sopslut i så fall, så de måste ju bytas i vilket fall som om det ska bli någon ordning på motorn.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Skrota motorerna?
Fixa ventilstyrningar och kolvringar och hoppas på att motorn kan leva med lite stort kolvspel?
Ovanstående, men nya kolvar samt borrning av cylinder?
(Jag är inte rädd för att kosta på motorer med nya fina delar, men detta drar jag mig lite för innan jag vet om jag tycker att motorn är värd att kosta på, jag har ju inte ens hört den igång och ännu mindre använt den)
Vi börjar väl med cylinderloppen
Skillnaden mellan mätningar som gjordes med trepunksmikrometer skiljde 0,01 mm eller mindre, så dessa väljer jag att bortse från då det lika gärna kan handla om mätfel.
Mätningen med tvåpunktsmikrometer gjorde jag i huvudsak för att se ovaliteten, även om jag vet att denna inte är helt representativ att mäta närmast topp och cylinderfot. Hur som helst så blev resultaten (presenterat som differens mellan riktningarna för respektive position, mm):
Cylinder 1:
Topp: 0,02
Fot: 0,04
Cylinder 2:
Topp: 0,02
Fot: 0,02
Spontant så känns det inte så våldsamt illa om man tar motorns ålder i beaktande. Men vi får väl kika lite på vad jag hittade med cylinderindikatorn (samma presentation som ovanstående)
Cylinder 1:
Topp: 0,03
Mitten: 0,07
Fot: 0,08
Cylinder 2:
Topp: 0,02
Mitten: 0,05
Fot: 0,04
Här skiljer det ju desto mer. Topp och fot har jag ju egentligen redan mätt med tvåpunktsmikrometer och med tanke på att mätinstrumenten hanterats av en glad amatör (undertecknad) så väljer jag att tro mer på tvåpunktsmikrometer. Mätningen i mitten på loppet är dock det närmaste en sanning jag känner till, så denna får också ligga till grund för kommande beslut.
Den resulterande cylinderdiametern i mitten av loppet ska alltså motsvara:
Cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,06
90˚ mot kolvbult: 72,13
Cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,07
90˚ mot kolvbult: 72,12
Är det någon som har en någon tumregler för vilken ovalitet som man kan tillåta?
Kollar man på tidigare mätningar så ser man att cylinder 2 är något "rymligare" än cylinder 1. Kolv 1 var något större vid tillverkning och är fortfarande något större än kolv 2. (Måste passa på att nämna att jag nog kan ha blandat ihop delarna vid tvättningen, så den inbördes ordningen i numreringen behöver inte betyda något)
Vi provar att sätta kolv 1 i cylinder två och vice versa. För att slippa att jämföra alla mått så jämför jag bara mittenmåttet på respektive del, det känns ju som att det är dessa som oftast är i närheten av varandra. Nu är jag alltså fokuserad på spelet mellan kolv och cylinder:
Kolv 1 i cylinder 2:
Linjerad med kolvbult: 72,06-71,86= 0,20 mm
90˚ mot kolvbult: 72,13-71,82 = 0,31 mm
Kolv 2 i cylinder 1:
Linjerad med kolvbult: 72,07-71,75= 0,32 mm
90˚ mot kolvbult: 72,12-71,84 = 0,28 mm
Det känns ju som att det är lite väl mycket hur man an vänder och vrider på det, men jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det bör vara. Någon som har en bra tumregel här?
Kollar man på spelet i ventiltryckarna så är i alla fall inte jag orolig, det måste ju få plats lite olja också.
Ventilstyrningarna måste ju dock åtgärdas om det ens ska kunna gå att slipa ventilerna. Jag har fått för mig att spelet i dessa bör ligga på omkring 5 hundradelar?
Kolvringarna då? Den mest skalbara tumregeln jag hittar är från classicmotor ( http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ria-ms-51/ ) Och lyder ungefär: 0,1 mm ringgap per tum cylinderdiameter. Dessa cylindrarna ligger ju på ungefär 72 mm eller 2,83'' ( ), med andra ord borde alltså ca 0,28 mm vara ett lämpligt ringgap? I vilket fall som helst så är ju samtliga av mina kolvringar ganska sopslut i så fall, så de måste ju bytas i vilket fall som om det ska bli någon ordning på motorn.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Skrota motorerna?
Fixa ventilstyrningar och kolvringar och hoppas på att motorn kan leva med lite stort kolvspel?
Ovanstående, men nya kolvar samt borrning av cylinder?
(Jag är inte rädd för att kosta på motorer med nya fina delar, men detta drar jag mig lite för innan jag vet om jag tycker att motorn är värd att kosta på, jag har ju inte ens hört den igång och ännu mindre använt den)