Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Köpråd: Frontklippare till ca 7000 kvadrat gräsmatta

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Rubert

#16 » 05:21:45, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Rider 13RS med vanligt klippggregat. Den köptes ny någon gång runt 2005. Jag klipper ca 5000m2. När det gäller reparationer har jag bytt en styrwire och en rem till klippaggregatet (på 13år!!). Knivar har jag bytt några gånger men eftersom jag tillverkar dom själv och har några på lager så vet jag inte koll på hur många gånger jag bytt. I år kan det bli aktuellt med motorbyte eftersom den ryker ordentligt om man fyller olja till rätt nivå.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



Freddeli (trådstartaren)

#17 » 06:39:52, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godmorgon!

Tack för era inlägg! Mycket matnyttig information!
Ingen mer än bm425 som har något gott att säga om Stigas modeller? Tänker främst på de som säljs nya idag. Eller är det HVA rider som gäller?

Hur står sig en frontklippare mot en vanlig traktorklippare när det gäller framkomligheten och fäste? Under alla år vi har klippt med vår gamla partner traktorklippare kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin kört fast vid gräsklippning, Således har jag inte ens övervägt AWD vid nyköp av frontklippare. Tomterna i fråga har inga direkta slänter men kan vara lite ojämna på sina ställen. Det är inte planerad gräsmatta överallt utan förekommer också naturliga grönytor som kan vara lite ojämna.

MVH Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Raceputte

#18 » 08:56:07, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En traktorklippare har ju av naturliga skäl mer vikt på drivhjulen, som även brukar vara större än på en frontklippare, så då är det ju lite bättre framkomlighet på en sån rent dragkraftsmässigt, men smidigheten hos en midjestyrd maskin väger lätt upp den skillnaden. Hva rider och Jonsered FR är samma grejor med olika färg om du inte redan räknat ut det. Även Partner ingår i Electrolux motor, men jag vet inte om dom har en likvärdig maskin i sitt modellprogram, då jag fått för mig att Partner ses som lite av ett budgetmärke.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#19 » 10:17:30, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en stiga park 14 unlimited och det är rent skräp! Den klipper bra med sitt bioklippaggregat iaf. Skulle vilja påstå att Stigas konsumentprodukter de sista 20 åren är överprisat skräp.
Ska det vara stiga ska den nog heta "pro" i modellnamnet då blir det lite mer ordning på grejerna.
Alla deras grejer är plastiga och dåligt lagrat osv. Det positiva är väl att de har rätt så bra reservdelshållning, åtminstone de första åren.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ove.G

#20 » 10:28:45, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på ojämnt underlag är det inte lämpligt med för stort klippdäck med tanke på skalpering. 120 -138 cm klarar ojämnheter.
Provkör en spakklippare och du kommer inte att vilja ha någon annan.
En nackdel är att klippbordet inte går att fälla upp för rengöring som på rider front.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Wizzman

#21 » 12:36:03, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gräsmatta på 3600 kvm och farsan på kanske 1500.
Vi klipper med en Husqvarna Rider 13C från 2009 och det fungerar mycket bra. Tidigare hade vi en Stiga Park 2000 i många år och husqvarnan är ljusår bättre.
Kollade lite på stigas nyare modeller innan vi bytte, men fick klart för mig att kvaliten blivit betydligt sämre på senare år.

Vår rider är på 13Hp och jag har aldrig känt att jag saknat effekt.
Däremot hade jag gärna haft ett bredare aggregat (94cm nu) och då kommer kanske även behovet av mer effekt.

När vi gick från Stiga park till Rider tyckte jag att greppet blev bättre - stigan hade betydligt sämre grepp. Jag har en del lutningar på tomten och har aldrig känt något behov av AWD.

Detta är väl fjärde sommaren med Ridern och det har inte varit några stora problem. Lite nya lager i klippaggregatet förra året och så har jag fått byta spännrullen till aggregatremmen samt själva remmen en gång. Lager till rullarna som aggregatet vilar på har jag bytt 2 ggr - ska nog inte vara så noga med att spola av aggregatet varje gång i fortsättningen...

Överväger en Automower istället, men kollegan fick laddstationen till sin nya 450x sönderslagen av åskan förra veckan, efter endast en veckas drift, så jag blev lite skeptisk...

/ Daniel
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Freddeli (trådstartaren)

#22 » 19:10:35, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ännu en gång, många tack för era bidrag. :buga:

Ska försöka besöka några handlare när tillfälle ges och klämma och känna lite själv. Men efter vad ni skrivit här så är rider en het kandidat! :smile:

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Tegian

#23 » 19:51:44, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle helt klart kikat på en begagnad proffsklippare istället för en (I mina ögon) hutlöst dyr Rider av konsument modell.

2 personer gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

magloman

#24 » 19:56:40, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, beg går o göra klipp(!), alla köper ju robot
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Freddeli (trådstartaren)

#25 » 20:02:36, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:Jag skulle helt klart kikat på en begagnad proffsklippare istället för en (I mina ögon) hutlöst dyr Rider av konsument modell.


Den tanken har slagit mig och visst har jag kikat lite på blocket. Jag upplever dock att proffsklipparna spelar i en helt annan liga prismässigt även begagnade, tyvärr.

Varför anser du konsumentmodellerna vara hutlöst dyra? Jämfört med vad? :smile:

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Stridis2

#26 » 20:22:53, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ca 3000 kvadrat gräsmatta, det mesta som en stor plan åker men med en del alléträd. Detta tog tre timmars ganska hårt jobb att klippa med åkgräsklippare (130 cm frontmonterad med hydrostat) samt Klippon för tillsnyggning mellan träd och där åkklipparen inte kom åt. Detta betyder att jag la 120 timmar per säsong på att klippa gräset. När jag kom så långt i tanken så åkte jag iväg och köpte en Am 330X!
Jag förbrukade ca 3 lite bensin per gång jag klippte, så det ger en kostnad på 1800 om året också. Strömmen till Am är inte speciellt dyr.

Ovanstående resonemang är för att visa att man kan räkna på flera sätt. Visst kan det vara billigare för TS att köpa en ny sedeklippare (läs det på skånska så förstår ni :mrgreen: ), men värdesätter man sin tid så är det inte så dyrt med en robot. Jag tycker själv om att klippa gräs, men jag har helt enkelt inte tiden till det.

Om jag skulle kört med åkgräsklippare hade jag starkt funderat på en Grillo. Spakstyrda proffsklippare med uppsamlare. Nya ligger de i 200.000-kronorsklassen, men ibland kan man se dem för 10 - 30.000. Tror mycket mer på en sådan (eller någon annan proffsklippare) än på en konsumentklippare. 7000 kvadrat är respektingivande!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#27 » 20:35:14, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle va kul att se tomterna uppifrån samt hur stora dom är. Kan nog direkt säga vilka automowers som vore lämpliga. Men säkert 25.000:-/st plus installation, vilken man bör göra själv så man vet hur det är gjort för framtida ev justeringar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G_Hackman

#28 » 20:45:07, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår lokala handlare/reparatör har ett veritabelt berg av trasiga, skrotade klippare på sin bakgård. Av dessa är uppskattningsvis 90% gula , 5% orange-röda och 5% röda. Det säger en del om Stigas kvalité, tyvärr. Men vill man ha ett pingisbord, en bob eller ett hockeyspel så är de inte helt fel.


Svärfar har haft en Stiga Park sen ca 15-18 år tillbaka. Ofta mycket bekymmer och han är allt annat än nöjd. Klippbordet har han fått byta helt, även om det första nog höll ca 10 år innan det rostade upp (trots rengöring och målning). Nu lessnade han och slog till på en Qvarna som levererades idag, tror den var på 18 hk eller något sånt. Vi får se vad den förmår.
En kollega har också Stiga, fast en något mindre men med frontklippare. Även den har behövt nytt klippbord, nya lager och diverse annat trots att den skötts enligt konstens regler. Alltid något som strular. Även motorn har bytts men det kan man knappast lasta Stiga för eftersom det är en B&S precis som på de andra.
Min mor har däremot har sen ca 15-16 år en Qvarna med hydrostatdrift. 18 hk tror jag. Några småsaker har inträffat, byta avtorkad bränsleslang och något fix med klippaggregatet sen svågern provkörde och fastnade i en ståltråd med den. I övrigt har den gått perfekt hela iden.

Nu kan man ju inte bedöma en ny maskin av ett visst märke bara på just dessa maskiner (med några år på nacken) men jag hade personligen aldrig köpt en Stiga oavsett om det är en handjagare, motorgräsklippare, robot, trädgårdstraktor eller åkgräsklippare.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Thelemorf

#29 » 21:21:38, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Vår lokala handlare/reparatör har ett veritabelt berg av trasiga, skrotade klippare på sin bakgård. Av dessa är uppskattningsvis 90% gula , 5% orange-röda och 5% röda. Det säger en del om Stigas kvalité, tyvärr. Men vill man ha ett pingisbord, en bob eller ett hockeyspel så är de inte helt fel.


.


Beror ju även på vilket märke som säljs mest av.


Jag klipper ca 5-6kkvm med en yard man 7155he, funkar men hade velat ha betydligt bredare klippdäck..
Klipper en hel del i sämre terräng.

Personligen föredrar jag en traktor, känns som att man får mycket mer för pengarna.
Fast nog hade det ju varit fint med en awd midjestyrd maskin.

Robotklippare känns inte direkt prisvärt om man har stor gräsmatta, och ungarna tycker ju att det är kul att åka gräsklippare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#30 » 05:31:12, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag misstänkte att någon skulle ha det argumentet. Fast tittar man i trädgårdarna häromkring vad det finns för traditionella motorklippare så är Klippo i absolut majoritet. Men visst har det sålts många Stiga genom åren. Numera tar dock givetvis robotarna över mer och mer i villaträdgårdar....

Hur är det med JD's utbud beträffande pris och kvalité? Kollade bara i förbifarten när jag var på Värmdal senast men de såg ut att ha ett stort sortiment i alla fall. Är dessa egenutvecklade av JD eller har de köpt upp något annat märke?
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se