Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Köpråd: Frontklippare till ca 7000 kvadrat gräsmatta

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Freddeli (trådstartaren)

#1 » 07:26:25, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är i tagen att införskaffa en ny åkgräsklippare. Tanken är att jag och far ska köpa en ihop då vi inom kort kommer bo 500m ifrån varandra. Tillsammans kommer vi ha uppskattningsvis 6-7000 kvadratmeter gräsmatta som skall hållas efter.

Kraven är Hydrostat och ett aggregat som klipper gräset smått, dvs jag vill inte behöva samla upp gräset eller gå med räfsan efter för att de ska se snyggt ut. Såvitt jag förstår så är dessa egenskaper standard på mer eller mindre alla större åkklippare idag. Maskinen kommer enbart att användas för gräsklippning, eventuellt kommer den få dra en kärra i trädgården men det är högst eventuellt. Sådana uppgifter samt snöskottning anser jag vår Bm buster vara bättre lämpad för. Gräsmattorna är mer eller mindre plana så någon AWD borde inte behövas.

Min erfarenhet av frontklippare är väldigt liten. Har tidigare bara kört en partner trädgårdstraktor med mittmonterat aggregat. Anledningen att trädgårdstraktorn ska få gå i pension är framförallt att den är osmidig runt hinder och i hörn samt att den inte finfördelar gräset. Antingen får man köra med uppsamlare eller så får man leva med att de ligger små strängar med gräs på gräsmattan efteråt.

Jag har hitills kikat närmare på HVA rider samt Stiga park, men det finns ju så mycket att välja på! Eftersom jag aldrig ägt en frontklippare eller ens kört en så har jag inte en aning om hur stort jag behöver.
De modellar jag kikat på är främst Husqvarna Rider R214TC och Stiga Park 320. Skulle dessa två passa mina syften tror ni? Är de overkill? Eller rent av kanske för små?
Med tanke på hur tomterna ser ut med hinder och dyligt så tror jag ett aggregat med ca 1m klippbredd borde vara lagom.

Husqvarnan i fråga: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... t/p-726993
Stigan: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... t/p-613789

Något jag också noterat när jag kollat runt på tillverkarnas hemsidor är att det verkar vara relativt små motorer i frontklipparna. Den trädgårstraktor vi har idag har en 15hk motor och jag upplever att den kan gå tungt ibland om man ger sig på att klippa lite tjockare gräs. Husqvarnan jag nämt ovan har 13hk och stigan 12hk.

Alla tips och råd tas tacksamt emot, Vad har ni för erfarenheter av ovan nämnda maskiner? Hur resonerade ni när ni köpte åkklippare? Har jag missat någon aspekt som jag bör tänka på?

Tack på förhand!

MVH Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80



BM425

#2 » 07:36:19, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Stiga Park Hst 12hk sedan 20 år nu. Bytt lager i klippaggregatet, målat det flera ggr samt bytt några remmar och så förstås olja. Nyare maskiner har mer plastdelar som går sönder, en spännrulle av plast gick sönder o ersattes av en i metall från en skrotad maskin. Med rätt underhåll så håller den bra men kunde lika gärna vara upprostad i klippaggregatet. Gräsklipp fräter på plåten.

Idag skulle jag nog titta på en robot istället.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#3 » 07:42:06, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp robotar istället. Husqvarna automower.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Freddeli (trådstartaren)

#4 » 08:00:27, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för snabba svar.

Bm425: Det låter lovande, jag hade annars fått känslan att det var lite sisådär med kvaliten på Stiga men dina erfarenheter talar ju emot det. Har du någon känsla för hur kvaliten är på nya stiga idag? Något säger mig att de inte kan mäta sig med hur de var för 20 år sedan men är de värda pengen de kostar?

Robotar är inte aktuellt, av flera anledningar. främst priset.

MVH Fredrik
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

BM425

#5 » 08:30:43, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog gått upp en storlek till på Stiga idag, min fick en 18hk motor på senare modeller. Jag har justerat ventilerna på min en gång, så återigen rätt underhåll så håller den. Jag har klippt 2000-3000 m3 yta med min, ni har dubbelt så mycket.

Titta lite på vad det sitter för modell av motor i just den ni köper. Det bör vara en kvalitetsmodell av BS eller Honda. Oftast så är det motorn som går eller klippaggregatet som rostar sönder.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Freddeli (trådstartaren)

#6 » 08:46:34, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Jag hade nog gått upp en storlek till på Stiga idag, min fick en 18hk motor på senare modeller. Jag har justerat ventilerna på min en gång, så återigen rätt underhåll så håller den. Jag har klippt 2000-3000 m3 yta med min, ni har dubbelt så mycket.

Titta lite på vad det sitter för modell av motor i just den ni köper. Det bör vara en kvalitetsmodell av BS eller Honda. Oftast så är det motorn som går eller klippaggregatet som rostar sönder.


okej! Modellen jag är mest inne på nu är husqvarna rider R214TC, den har en två-cylindrig v-twin från B&S på 656cc och 13hk. Blev rekommenderad just denna modellen då jag frågade en HVA-återförsäljare vad han rekommenderade till mina förutsättningar.
Men det är ju mycket pengar, så man vill gärna höra andras erfarenheter och åsikter också.

i ärlighetens namn tycker jag 13hk låter lite. Spec om man jämför med tex den stiga park du refererar till som hade 18hk. Det känns som ett genomgående tema när man kollar runt att klipparna idag har lite mindre hk än de hade förr. Kanske har aggregaten blivit effektivare, vad vet jag :)

MVH Fredrik
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Johanolof

#7 » 17:43:10, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Köp robotar istället. Husqvarna automower.

Jag håller med om att det är bättre att köpa robotar. Men jag skulle inte köpa någon Husqvarna tycker du ska köpa en som är tillverkad av zucchetti, med hel kniv som tål lite mer och inte behöver bytas i tid och otid.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

magloman

#8 » 18:06:35, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att byta knivar så dom är vassa, det är ju upp till var och en och bestämma. Finns dom som kör en hel säsong med sina automowers med samma knivar.

Det handlar ju om vilken nivå man vill uppnå så att säga. Nöjer man sig med samma skärpa på eggen som på en zucchetti så behöver man inte byta på en hel sommar. Vill man ha starkt o friskt gräs som inte rycks av så byter man oftare :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#9 » 18:57:14, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värd så är robotgräsklippare billigare än någon vettig frontklippare...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ove.G

#10 » 19:41:38, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 0.7 ha gräsytor rekommenderar jag som minst 120 cm klippdäck och 18-20 hp motor, ex Rider pro.

Sen beror vilken tidsrymd det finns för Klippning.

Den maskin som är mest lämplig är 150 cm klippdäck, beroende av framkomlighet och där finns mängder nya o begagnade, både med ratt och med spakar.
Spakstyrt skulle jag rekommendera som vänder på en femöring.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Freddeli (trådstartaren)

#11 » 21:13:07, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Efter att ha grottat ner mig i vad som finns i robotväg på marknaden får jag nog krypa till korset och ta tillbaka mitt tidigare inlägg om prisbilden :buga: Jag levde i tron att robotar är för små söta nyplanerade villaträdgårdar på några hundra kvadrat :vissla:

Man lär sig något nytt varje dag och det tackar jag för! Jag vill ändock hålla fast vid att robot inte är aktuellt.
Klippa gräs är kul och gräsklipparölen är icke att förglömma. :smile:

Ove.g:
Jag är med på ditt resonemang och håller med dig. Dock springer det iväg ganska rejält i pris om man ska kika på rider pro. Tiden är inget jätteproblem. Vi klipper som sagt idag med en partner traktorgräsklippare så mer eller mindre vilken modern frontklippare som helst sparar tid.

Vi kan väl lägga in en maxbudget på 35tusen för vidare diskussion så slösar jag inte er tid med att få tips på maskiner som aldrig blir mer än drömmar för en annan. :driver:

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Mattias Petterson

#12 » 21:41:31, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående gräsklipparölen så intas den från lämplig solstol medan roboten gör jobbet...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#13 » 21:46:00, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#14 » 22:16:25, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte 98 en rider 13 tror jag den hette. Hydrostat. Klippt ungefär lika mkt som du och din far ska göra. Kanske ett par tusen kvadrat till oxå.
Den blev 15 år men var riktigt sopslut. Lagad å svetsad i hela aggregatet och slutade med skuren motor. Kostade nog 5000 per år i reparationer sista åren.. Men som sagt. Från 7000 upp mot 10 000 kvadrat per år ibland. Per klippning alltså. I 15 år...
Tror alla slänter tog död på motorn till slut eftersom den inte är trycksmord.

Ersattes för tre år sedan med en rider igen. Denna gång med fyrhjulsdrift då den har trycksmord motor.
Aldrig tyckt hästarna varit för lite på någon av klipparna.
Den nya funkar bra. Men är inte alls lika nöjd som vi var med den gamla som ersatte en stiga park 2000.

Skönt att slippa fastna i slänter å aldrig behöva planera utan bara köra utan att tänka på sluttningar etc. Annat är att dom är rätt stälpbenägna:/ men har man platt räckte den gamla bra med tvåhjulskrafs.

Jaja. Va bara mina fem ören Ang klippare. Hoppas du hittar något bra:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Raceputte

#15 » 00:09:38, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Jonsered FR2113 med bioclip/multiclip aggregat sen -03. Hydrostat, 13hk, 98cm brett tror jag den tar. Lagrade om och monterade smörjnipplar i klippdäcket ganska tidigt, har bytt nån rem, batteriet är på tur i år, är helnöjd! Stiga park är ett åbäke i jämförelse, tungkörd och osmidig. Klipper väl runt 2-3000 m2 som inte är direkt slätt. Tror det var Granngården som kör en drive nu, 25000:- för en motsvarande av årets modell, mycket prisvärd maskin om man frågar mig.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se