Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga villa 8 problem med att knivarna stannar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

hjulia (trådstartaren)

#1 » 15:04:55, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har precis köpt en stiga villa 8 och har problem med att en "metallpinne" (ingen aning vad den heter) hamnar mellan remmen till knivarna och remskivan (se bild). Min gissning är att den är till för att stoppa remmen och därmed knivarna när jag slår av aggregatet, men av någon anledning hamnar den ibland under remmen. Kan det vara att remmen är för lång (stiga 9585-0072-00)? Eller är något annat som kan vara fel?

Har försökt söka lite men eftersom jag inte vet vad "pinnen" heter så har jag inte hittat något mer än att om remmen går emot sig själv så är den för lång, vilket jag har konstaterat att den gör. Första tanken var att helt enkelt skaffa en ny rem och hoppas på det bästa, men remmen som sitter just nu har fått sig ett rejält hack (gissningsvis av "pinnen") så jag har inte så stor lust att testa utan att veta om det är något annat jag bör kolla först.

Tack för hjälpen på förhand!

Bild
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86



bert

#2 » 16:08:37, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger pinnen mellan rem och remskiva? Isåfall är det nog nåt knas
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#3 » 16:26:46, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter pinnen stumt fastsatt eller är det någon mekanism som kan förflytta den? Verkar den ha rätt form eller kan den ha blivit tillbucklad vid något tidigare haveri eller klåparmek?

Försök googla fram verkstadshandbok och reservdelskatalog (brukar kallas IPL, Illustrated Parts LIst, på Stiga-språk) för maskinen , de kan nog avslöja en del om var pinnen är till för. När du googlar är det bra att söka på produktnumret som står på maskinens typskylt, det ger vettigare träffar än bara namnet Villa 8.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#4 » 17:10:41, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skall ta en titt under min maskin senare
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

hjulia (trådstartaren)

#5 » 09:27:32, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har av någon anledning helt missat alla svar :uupps:

Pinnen är fjäderbelastad och verkar vara till för att se till så att remmen hålls på plats. Har bytt rem nu och den delen verkar fungera nu. Dock är det massor med annat som krånglar istället...
Remspännaren till den rem som går fram till klippbordet drar remmen snett så att den slits extremt mycket på helt fel sätt. Kört 2-3 gånger med en ny rem och nu är den rundsliten och omöjlig att få åt rätt håll. Vet inte om metallbiten som håller rullen har fått en smäll så att den sitter fel eller om det är något annat knas. Någon som har varit med om samma sak tidigare?
Har dessutom problem med att kopplingen är extremt svår att trycka ner i rätt läge för att kunna växla så det är antingen till att försöka slita växlarna rätt eller stänga av maskinen och växla. Det hände efter att jag hade bytt några remmar och inte tänkte på att det nog behövdes spännas om lite så 2-3 fjädrar gick av och sedan dess har jag inte lyckats hitta hur det ska spännas för att fungera. Antingen får jag den till att vara lätt att växla, men då är det remspännaren till drivremmen som hamnar helt fel så att den börjar nöta gumma. Eller så fungerar den delen bra men då får jag inte i kopplingen hela vägen så kan knappt växla. :ohnej: Några tips på hur jag vet att allt är spänt och sitter som det ska?

1 person gillar det här inlägget.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

MN

#6 » 10:07:46, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog faktiskt ngr bilder men glömde lägga upp dem. Min är från 1987
PTO: Ngn fjäderbelastad pinne som skall trycka mot remmen har jag icke. Däremot syns det tydligt att den svarta bygeln under "mellanhjulet" på din maskin sitter fel. Kolla på en av bygelns armar så ser du att den är mindre i ena änden vilket skall passa i ett hål i rambalken. bild 3

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kopplingsproblemet känner jag inte igen. Spänna fjädrar? Notera att på spännarmen som fungerar som koppling finns det oxå en "pinne" som skall hindra remmen från att hoppa av. Är den feljusterad nyper den mot remmen när du kopplar ur. Fel kedjespänning och kassa bussningar i vxllådan ger kass växling.
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

processengine

#7 » 01:03:52, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kört emot något så att armarna som håller klippaggregatet blivit det minsta böjda så kan det bli problem med att klippremmen slirar. Been there, done that... Kolla så att det ser symmetriskt ut, jämför gärna med en annan maskin med likadant aggregat.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

per-åke

#8 » 14:04:05, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Pinnen" du nämner har till uppgift att bromsa remmen/aggregatet du kopplar ur det. Ett riktigt litet sattyg påfunnet av stiga.
Plocka bort den genast så håller din rem sedan. har inget att göra med remstyrningen.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se