Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Betongmoped

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 14:31:10, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lite osäker på var jag skulle sätta den här tråden. Funderade lite på Dumprar, men eftersom det rör sig om mycket mindre motor kändes det mer rätt här.
I vilket fall som, historien börjar (för min del) för ungefär 40 år sedan. Min fars äldsta barndomsvän var skrothandlare. Rena himmelriket för en teknikintresserad sjuåring att komma dit. Där stod en konstig makapär, som jag senare fick veta kallades betongmoped, som jag blev förälskad i. Var som en motoriserad skottkärra. Man stod upp på en plattform bakom maskinen och körde den. Ett drivhjul som man snurrade för att svänga samt mopedhandtag med gas och koppling.
Jag tjatade om att få köpa den (tänk vad bra att köra in ved med den!) men mina föräldrar sa blangt nej. :sad:

Tiden går, ungefär 25 år senare dör skrothandlaren och hans barn ska försöka röja upp där. Jag köpte en hel del saker därifrån, och på köpet fick jag nyss nämnda betongmoped. Tyvärr hade motorn satt sig, men den asas hem till föräldragården. Jag fyllde i lite diesel i motorn och sedan blev den stående. För några dagar sedan behövdes platsen där den stod så den åkte ut på backen.

Tyvärr har jag ingen användning av den, ingen plats för den och absolut ingen tid att renovera den, men jag nändes inte skicka den till skrot. Egentligen är maskinen, bortsett från motorn, i förvånansvärt bra skick. Visst, det är i princip bara motorn som kan krångla, men ändå. Men hade någon mot förmodan haft en fungerande motor att sälja så borde resten av maskinen inte ta så lång tid att få ordning på. Så har ni några tips om motor, eller någon annan information, anekdoter eller något annat ni vill förmedla så hojta gärna till. Det kan knappast finnas många sådana kvar i livet längre... :vissla:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Ivar Risslén

#2 » 15:15:42, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag sett den i den åldern så skulle jag nog också vilja haft den. Den viljan finns fortfarande.
Att motorn har fastnat är nog det minsta problemet för mig. Det största problemet är att den finns lite avsides, fast den finns i nordvästra skåne så är det över hundra mil.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

MekJan

#3 » 15:21:17, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en till hemsläpad från skroten för väldigt många år sen med lite saknade delar,frestande men blir nog inte 150 år ! :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Jimmy Nilsson

#4 » 16:15:14, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan vad häftig . Vadå väcker habegär hahaha.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

magirus

#5 » 23:44:45, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, Ser ut att gå att använde cylinder etc från de ILOmotorer som bla satt i tidiga Ockelbo :thummar:
Gissa två gånger va de finns en sånn som går runt :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

johan.eriksson

#6 » 06:11:59, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn påminner även mycket om de som satt på vattenpumpar, med centrifugalkoppling och nedväxling, gissa var det står en sån :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 09:11:05, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står JLO på både tank och luftfilter. Kom och tänka på att jag kanske vet var det står en gammal motor i (troligen) mycket bra skick. Får kolla nästa gång jag är ledig om jag har sådan tur att den passar. Annars återkommer jag till er gentlemen.
Denna har en konkoppling. När man trycker in kopplingshandtaget pressas en axel med ett koniskt hål mot en annan konisk axel och maskinen börjar driva. Släpp handtaget och maskinen stannar.
Någon som har någon form av info om maskinen?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#8 » 11:01:40, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exemplaret som jag släpade hem saknar förgasare och någon pryl vid kopplingen samt betongbask , hade ingen svarv då så projektet somnade av men förståndigt nog blev motorn placerad inomhus ! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Toost

#9 » 14:44:29, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ju underbar!
Ett lager pensel-slabbad färg räddar den för kommande 50 år.
och backa gör man genom att snurra hela motorpaketet ?
( Jag som har en sluttningstomt funderar varje gång jag knuffar skottkärran uppför på den enklaste-bästa-roligaste lösningen på hur motorisera ... ( samt att den ska tåla att stå ute till nästa gång))

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 21:11:02, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland gör man dumma saker bara för att det är roligt. Just nu borde jag jobba med viktigare saker men ändå lyfte jag in betongmopeden i verkstaden. Motorn satt givetvis fortfarande fast så jag fyllde i lite diesel i cylindern. För att komma åt vevaxeln behövde jag ta av en aluminiumkåpa. Döm om min förvåning när jag konstaterar att alla skruvar verkar vara mm och de går till och med att lossa! :uupps:
Sätter in ett plattjärn i fästet till magnapullstarten och lirkar lite grann. Högst plötsligt går det att vrida vevaxeln en pytteliten bit. Efter mer lirkande så går det till slut att vrida hela varvet runt, även om det inte känns jämnt i rörelsen. Kollar växellådan. Helt tom. Ja, ja, bättre det än fylld med rostbrunt vatten. Försöker fylla på olja men det är ett pyttelitet hål. Börjar titta på motorn. Kan inte hitta vare sig påfyllning eller avtappning för motoroljan. Kan det vara gemensam olja för både motor och växellåda??? :klia:
Skruvar av cylindern. Även dessa muttrar lossnade hur snällt som helst. Fantastiskt för en maskin som stått still 40 år, och nästan hela den tiden utomhus. För att kunna lyfta cylindern så måste jag lossa både förgasaren, ljuddämparen och en grov plåt framför denna, men allt släppte snällt utan att dra av några skruvar.
När jag fått av cylindern och tittar ner inser jag mitt misstag. Det är ju en tvåtaktare!!! :screwy:
Ja, ja, fyller vevhuset med olja i alla fall så det ska bli ordentligt smort i lagren. Efter ytterligare några varv så går det hur mjukt och fint som helt när jag drar runt vevaxeln.
Nu kommer vi till nästa problem (och det är här jag behöver lite hjälp och tips från den samlade kunskapsbanken här på M). Kolvringarna! Efter att ha kackat lite försiktigt i skarven där ringen är delad fick jag lös en ände. Lirkar in en kniv för att få ut ringen men tyvärr så gick den övre tvärt av. :sad:
Så då är frågan var man får tag på nya kolvringar och vilken typ man ska köpa. Jag har inte skruvat med småmotorer sedan jag sålde moppen för 35 år sedan. De gamla är 2,5 mm i fyrkant och kolven är 66 mm i diameter.
Är det viktigt att ändarna ser ut precis som på den gamla (se bild nedan), eller kan man slipa till så det passar eller är det dömt att misslyckas? Bör man byta båda eller är det bara dumt eftersom den andra är hel? Efter lite snabb Googling hittade jag Mopedrenovering.se. Är det ett bra köp eller finns det bättre handlare? Kanske till och med någon i närheten? Känns lite surt att lägga 50 kr i frakt om jag bara behöver en ring för 90...

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MrCrankyface

#11 » 00:01:35, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag visserligen inte skruvat jättemycket tvåtaktare men så länge storlekarna stämmer kan du nog slipa in eventuella former hur du vill, bör inte påverka materialet på något sätt.
Gissar att det finns motsvarande form på kolven på kolvringen inte ska kunna snurra runt eller dylikt.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

torbjorn_forsman

#12 » 06:36:45, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urtaget i änden tyder på att det finns en styrpinne i kolvringsspåret för att inte kolvringen ska vrida sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

e_pettersson

#13 » 07:34:46, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvring nos. Står inte var den är gjord i för material?
Tänker att en gammel ilo kan ha kromat cylinderlopp och då är det big no no med kromad ring.
Ser ju lite gjutjärn ut på bilden med mina ögon men det är ju inte ens säkert det är rätt ring på bilden.
Mopedrenovering är trevliga att prata med.
Kontrollera även kolvringsglappet innan du monterar, ibland behöver det filas lite och ibland inte. Köper man en ring bara på dimension tänker jag att odsen att det behövs filas kanske är större.

Tilläggas, givetvis byter du båda.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#14 » 14:43:45, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Torbjörn säger så bör det sitta ett litet stift kolvringsspåret.
formen på urtaget spelar nog ingen roll om glappet är ok.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se