Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Traktorn startar men stannar/dör inte (fel på tändningslås eller solenoid?)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Hessler (trådstartaren)

#1 » 14:39:06, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en gammal åkgräsklippare / trädgårdstraktor modell Gilson 52057 (8hp B&S) som småstrular lite, den startar fint när jag vrider på nyckeln men dör inte när jag slår av tändningen. Är det tändningslåset eller solenoiden som är dålig?
Har tillgång till multimeter om det är något jag kan mäta upp.
Jag har också problem med att traktorn laddar ur batteriet på några timmar - antagligen hänger detta ihop med problemet med att stoppa motorn.
Tändningslåset är en enkel historia med 5 stift där endast jord (G), batteri (B) och solenoid (S) är inkopplat. Det enda jag blir klok på när jag mäter är att S och B ger kontakt när jag vrider om nyckeln till "start".

Mvh Johan
Hessler
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:58:50, 16-05-2017
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Gilson 53040



torbjorn_forsman

#2 » 22:21:32, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

B&S-motorn har väl magnettändning - antingen med brytare eller brytarlös beroende på årsmodell. Den är helt oberoende av batteriet, och stoppas genom att en ledning som kommer ut från tändspolen kortsluts till jord då tändningen stängs av. Åtminstone tändspolar för brytarlöst tändsystem förstörs direkt om man av misstag - eller t ex pga inre kortslutning i tändningslåset - skulle råka lägga på 12 V från batteriet på denna ledning.
Det bör finnas ett stift till på tändningslåset som får förbindelse med G då tändningen är avstängd, det ska kopplas till "dödarledningen " från tändspolen. Kolla dock noga att det inte finns minsta tillstymmelse till likspänning på detta stift i något läge på tändningslåset.

Om batteriet laddas ur på några timmar trots att det är i bra skick, så borde krypströmmen vara så hög att det blir märkbart varmt i felstället, kanske luktar eller ryker också. Misstänkta ställen är t ex tändningslås, solenoid, likriktaren för batteriladdning (denna är ibland inte direkt synlig utan kan vara intejpad i en kabelhärva). Ett sätt att felsöka kan vara att koppla en multimeter ställd på strömmätning i serie med batteriet och koppla bort en sak i taget tills strömförbrukningen upphör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se