Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Snöslunga, Toro, Toro Power Max 826 LE

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 18:49:39, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick mig en snöslunga, som jag givetvis lagt enormt med arbete på inför säsongen :vissla:
Service?
Underhåll?
Reparationer?
Förbättringar?
...äh! Den fungerar säkert! :lmao2:

Jo tjena... kom ca 100m... då gick drivremmen... :-(
Någon stjärna hade monterad en 9mm's 31" fläktrem som drivrem...

Bild

Bild

Bild

Jagar ny rem, givetvis...
Skulle -gärna- ändra diametern på remskivan som driver impellern... den kunde gott vara 15% större!...
https://www.ereplacementparts.com/toro- ... 18374.html
Kanske kan:
http://www.backia.se lösa problemet?
eller
http://www.kilremslagret.se
eller
http://www.kuntze.se
...just bara det att det ju självklart remmen gick den 23/12...nu lovar väderspågänget att deras kristallkula spår blidväder redan till 25/12... men då hinner jag ju inte leka men snön innan den tinat bort ju!!!
:myzsko:


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dc_lindberg (trådstartaren)

#2 » 23:49:28, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta inlägg har felaktiga uppgifter!
Härmed rättas nedan uppgifter.

Toro:
Reservdelsnummer: 94-8812
Remmens längs skall vara 34 5/8” , dvs 34 5/8" x 25,40mm = ca 880mm utvändigt

Jag har monterat en Biltema AVX 10x913, Art.nr. 62-913, så länge i väntan på ny rem från Kilremslagret (ngt har trasslat med leveransen).
913mm är lite för långt, remmen slirar på lägre växlar, lite gran, eftersom spännrullen inte rår trycka tillräckligt hårt på remmen.





Ursprungliga inlägget.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hittade en rem på ratioparts som stämmer hyfsat med vad jag kunder mäta:
http://www.ratioparts.se/index.php?cl=a ... 17e5d800bd
Kilrem Typ 2 - 9 x 794
Beställningsnr 8-749
Tekniska data
Märke: RATIOPARTS
Storlek i mm: 9,5 x 794
Storlek i tum: 3/8'' x 31''
Utförande: Typ 2

...den ska vara enligt tillverkarens spec ... hm... är den Kevlarförstärkt, eller är det en "biltema rem"?...
Passend für TORO 21'' (53 cm) Seitenauswurf-Mähwerk, Serie FIESTA, GUARDIAN, WHIRLWIND.

...men slungan står ju inte med i "passar till listan ju"...

Provade med att gå till OK efter fläktrem... 2km "motion"... ingen rem... inte ens gummi-oljeslang (behöver 6cm 8mm's slang till min Canadiana; är en "polhemsknut" på axeln för styrningen av utkastet)... => ???...


Senast redigerad av dc_lindberg 14:24:00, 11-01-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 18:54:30, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite fler bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Går det att reparera utkaströret?

Remskivorna i original är 70mm och 80mm.
För impellerns skull vore 90-100mm bättre, ger 15-25% högre rpm, vilket har stor betydelse för slungningskapacitet och kast längd.
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blommas

#4 » 01:30:29, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är utkaströret i plast eller metall?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 10:52:38, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är gjort i special plast som Toro nog har ngn form av patent på om man ska tolka deras reklam filmer.
Bara röret lär kosta 3500kr + moms från Hako, enligt ej vederhäftade uppgifter.
USA priset är under 47 dollar...dvs mindre än 500kr...
Hako får gärna svara här i tråden - det skulle uppskattas :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blommas

#6 » 22:10:13, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb lagning som jag hade testat är att lägga dit en plåt som är större än hålet. Popnita och limma dit den.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 23:42:55, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått svar från Hako:
- artikel 106-4440 så kostar den 976,50:- + moms

Inte såååå blodigt, men en plåt är i alla fall billigare ;-)

Körde slungan en stund ikväll. Biltema fläktrem:
- AVX 10x913
- art.nr. 62-913
Ja, den är för lång... men inte med mer än 1-2cm. Originalet är 88.7 eller nått sånt.
Hålet...hm...måste tätas...
70mm på remskivan till drivningen kan med -fördel- ökas på till 80mm.
Drivningen av impellern "måste" ökas på från 80mm till 100mm!
=> å var får jag tag i 1"'s remskivor som går att använda? Den för drivningen, inga problem, men den till impellern sitter ju 1" framför änden på vevaxeln (bygger ut så mkt)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

P-sson

#8 » 23:58:06, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en snöslunga på 80 talet laborerade med olika remskivor men effekten försvinner väldigt fort vid ökat vartal, kan du inte se vad morton har för varv innan du börjar å laborera med remsivorna, jag har en likadan snöslunga å den kastar 10-12 meter det e bra tycker jag.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 00:26:22, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den klarar bara ca 4m.
Kan vara mkt annat som spökar.
Lyssar på impellern, och den snurrar bara, den "vrålar" inte.

Du har helt rätt i att för hög utväxling och slungan rår inte. Det är en balansgång. Byter man till starkare motor, då är det ett helt annat läge ;-)

Nu är jag helt ny med den här slungan, så jag har än att lära mig dess egenheter.
Lös snö trycker den på bra. Kan tänka mig den klarar 10m som bäst, men då är kastvinkeln "farlig". Vid blygsam vinkel så klarade den bara 3-4m som bäst, fast den borde klara kring 6-7m. Det kompenseras genom högre impellerhastighet (om motorn orkar dvs...).

Drivningen framåt är ok...men kan vara bättre. Backen kan helt klart ha högre hastighet.
Att byta till större remskiva innebär lägre moment kan överföras när man kör framåt pga att man kanske inte kan använda hela drivtallriken då hastigheten kan bli för hög. Det är därför man har flera "växlar" att välja på ;-)

3300rpm som motorn ger på max rpm är 600rpm mindre än vad B&S ger. 600rpm till och slungan skulle nog fungera ok i min värld.
600rpm = 18%

Det jag körde idag var blötsnö, lätt frusen med inblandning av pudersnö. ca 3cm djup lager... (hårfönen hade kanske varit ett mer adekvat val av maskin...). Det var bara en "test" för å se vilka ev., brister maskinen har, och det är helt klart utväxlingen, och det trasiga utkaströret.
Lättstartad. Kraftfull. Bra komplement i min maskinpark :-)

Åter till frågan - var kan jag få tag i remskivor?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blommas

#10 » 00:44:10, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

toker

#11 » 10:28:22, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Den klarar bara ca 4m.
Kan vara mkt annat som spökar.
Lyssar på impellern, och den snurrar bara, den "vrålar" inte.

Du har helt rätt i att för hög utväxling och slungan rår inte. Det är en balansgång. Byter man till starkare motor, då är det ett helt annat läge ;-)

Nu är jag helt ny med den här slungan, så jag har än att lära mig dess egenheter.
Lös snö trycker den på bra. Kan tänka mig den klarar 10m som bäst, men då är kastvinkeln "farlig". Vid blygsam vinkel så klarade den bara 3-4m som bäst, fast den borde klara kring 6-7m. Det kompenseras genom högre impellerhastighet (om motorn orkar dvs...).

Drivningen framåt är ok...men kan vara bättre. Backen kan helt klart ha högre hastighet.
Att byta till större remskiva innebär lägre moment kan överföras när man kör framåt pga att man kanske inte kan använda hela drivtallriken då hastigheten kan bli för hög. Det är därför man har flera "växlar" att välja på ;-)

3300rpm som motorn ger på max rpm är 600rpm mindre än vad B&S ger. 600rpm till och slungan skulle nog fungera ok i min värld.
600rpm = 18%

Det jag körde idag var blötsnö, lätt frusen med inblandning av pudersnö. ca 3cm djup lager... (hårfönen hade kanske varit ett mer adekvat val av maskin...). Det var bara en "test" för å se vilka ev., brister maskinen har, och det är helt klart utväxlingen, och det trasiga utkaströret.
Lättstartad. Kraftfull. Bra komplement i min maskinpark :-)

Åter till frågan - var kan jag få tag i remskivor?

Har Toro egna motorer trodde nästan alla körde med briggs eller tecumce motorer ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 10:52:21, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] Snöslunga, Toro, Toro Power Max 826 LE
Framgår av pdf'n.

Det jag inte visste, men bekräftar vad jag skrivit om utväxlingarna, är att det finns en version med 2-taktsmotor (tillverkare okänd), vilken har ett rpm på 4000rpm; dvs precis det varvtal som jag känner att slungan skulle må bättre av att få arbeta på. Toro har alltså i sina egna handlingar om slungan klart och tydligt angett att den finns godkänd för 4000rpm också!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#13 » 13:13:16, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sitter det samma remskivor även på 2T modellen ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 14:00:01, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man går igenom sprängskisserna och reservdelslistorna, se inlägg 1 pdf'er, så finns inga alternativa reservdelsnummer för remskivor. Av detta drar jag slutsatsen att det är samma storlek på remskivorna, men frågan är berättigad!
Skall ställa den till Toro.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#15 » 14:26:51, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

4000 rpm är säkert rusvarvet. Vid belastning tappar den säkert en hel del varvtal.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates