Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Kompostkvarn, Flistugg, ALKO, ALKO 1600, ALKO H 1600

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

johan.eriksson

#16 » 21:03:10, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annandag? Det blir ju inte förrän till jul.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 10:38:03, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...katten också! Slant jag så på tangentbordet att du lyckades genomskåda tidsplanen!
:lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 14:02:22, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Äntligen!
Kullagren i ugnen, 100'C (tur att man är HSB själv! ...de stackare som har en HSB skulle leva farligt om de använde ugnen till annat än matlagning! :lmao: )
Bild

Rotorn direkt ur frysen. Ca 2 dygn i ca -23'C (tror jag...)
Bild


Trots moppsens vakande öga, så fallerade minnet... inte 2 skarvbitar... det behövs 3!...
Så, efter denna bild började trasslet...
Bild


Efter 7 resors elände:
Bild


Hm... så här orent brukar jag inte tillåta delar vara vid sammansättning...
Renblåsta med tryckluft och avfettningsmedel (OK/Q8 petroliumavfettning) samt rentorkade med Balsamterpentin:
Bild


Väl infettat för sammansättning:
Bild

Bild



Se'n var'e dags å sätta ihop motorn... då kom Hr Murphy på besök med två syskon, Inga Dumheter och Inge Bra:
:aaargh:
Bild
...hm... den tillvänster är den som satt där som jag kapade bort... den till höger är M5 80mm som jag skaffade... nått ser inte riktigt rätt ut va' ?!...
M4... å det är lördag... tala om tvärnit... :ohnej:
Får vackert vänta på måndag då http://www.swebolt.se/ öppnar igen... :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#19 » 15:11:45, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va det inte kappslade lager RS2 ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#20 » 18:50:17, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt toker ;-)

Omega 77 skapar en tätande yta, sekundär tätning.
När lagret jobbar blir det -varmt- fettet blir flytande om en liten del tar sig in förbi tätningen => ger lite förbättrad smörjning av lagret => lite bättre livslängd. (om än kanske mest symboliskt, men min personliga erfarenhet är att lagren mår mycket bättre av att man gör så; titta på Avataren till höger... sitter en Bosch 70A, ursprungligen en 55A (men den var för klen), o jag har bytt lager 1g på den, tidigare 55A bytte jag lager 2ggr på... första gången utan att "pressa i" mera fett... det höll inte mer än 2-3år... andra gången fyllde jag med fett - den generatorn är helt ok än idag (ca 20 år senare) o ligger som reserv till 70A'n).
Alla sa åt mig att "det är -fel-" "så gör man inte!" "lagren är -dubbeltätade- för att man skall slippa(?) kladda med extra fett" (osv etc mm). Jag noterade att lagren satt fast, ärgade fast => så då smörjer jag dem vid montering! Normalt använder jag Omega 99 i sätet och fyller framför lagret med Omega 77 -det- glömde jag idag!... Idag blev det bara Omega 77, men så trillade lagren i säten som ingenting. Det -hade- varit bättre med Omega 99! Den "stelnar" över tid och ger en lätt "låsning" samtidigt som den gör att man motverkar att det skär samt stoppar oxidering.
(allt praktisk erfarenhet med observation på "hur gick det sedan sist" - se Avataren; den rullar i Sthlm's "saltlake"... o -det- frestar på!)

...köpa fel skruvar...hm!... hela lördagen är förstörd!
Man ska inte använda Ögonmåttet... (se läste av mot tumstocken...), man -ska- använda skjutmåttet! ...skjutmåttet har bättre träffsäkerhet än Ögonmåttet...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#21 » 19:20:52, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

RS är tätade lager, det betyder inte att dom är täta, bakar man in dessa lager i fett utvändigt (och får det att funka i applikationen) är det ju klockrent :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#22 » 22:05:43, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej helt täta är ju naturligtvis inte tätningen sånt finns inte. I utsatt läge brukar jag fylla i mera fett i lagren om det är lämpligt beroende på varvtalet är det högvarvigt är det inte bra att översmörja.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 11:14:18, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :shake_hands: :buga:

Ni två är de första som inte gett mig bannor för att montera RS och Z lager på det sättet (när det låter sig göras dvs).
Jag har valt att strunta i de negativa kommentarer jag fått genom åren, eftersom min praktiska erfarenhet har visat mig att mitt val av hur att montera har lönat sig både i servicelängd och vid kommande renoveringstillfälle.

Jag har också erfarenhet av Omega 77 vs annat fett.
SKF kullagerfett (högkvalité) är det -enda- som ens kommit i närheten av Omega 77's egenskaper. Övriga fetter jag testat (kanske ett 10 tal genom åren) torkar, "härdar" och ger egentligen mer problem både under drift och vid kommande renovering än om man låtit blir att fetta in. De gångerna hade lite olja (skit sak samma olja) varit att föredra!
Fördelen med 77 och 58 är att de reagerar med syre och skapar en "hård" yta som tätat mot omgivningen och minskar fuktinträngning i fettet under. Det var FMCK-Sthlm som -insisterade- på att jag skulle besöka Smörjteknik i Upplands-Väsby och prata med chefen, Göran Westerhagen - att jag absolut -skulle- fetta om svinglager och styrlager med Omega 77! (punkt slut) De beskrev och visade mig på Klangen (klubblokalen) skillnaden mellan Omega 77 och ex., SKF kullagerfett. De beskrev sina erfarenheter från Enduro (Novemberkåsan, GGN, osv) - så referenserna var rätt tunga! Järva Motorcross, där sa man samma sak!
Jag trodde inte på dem! (när något är för bra för att vara sant...) så jag gjorde mina egna "observationsstudier" - o tappade hakan! Dåvarande ordförande på FMCK-Sthlm, Thomas Seaton, hade en bror som tillverkade tvättmedel/avfettningsmedel, som var minst lika häpnadsväckande. Man sprayade på det. Väntade 10min. Spolade bort asfalt, olja, osv med vanligt vattentryck (inte högtryck)!!! Hakan landade i backen! Se'n dock brodern, andra tog över och Miljömupperiet satte tänderna i kem-industrin... det "nya" "mkt bättre" tvättmedlet som Seatons bordgångne bror då sålde var avsevärt mycket sämre än Yes! diskmedel... Idag är det Yes Power! som bäst motsvarar 1990:talets Yes! så även där har det skett försämringar...
Omega 77 däremot - lika bra som på 90:talet; o den 77:a som jag köpte då och använde då är i lika bra skick idag som då!
Mot denna bakgrund är det oekonomiskt att köpa annat fett ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#24 » 13:52:36, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör enbart med vanligt billigt fett har faktiskt aldrig bytt samma lager 2 gånger kan bero på att jag inte har grejerna så länge men jag tror det viktigaste är att man smörjer inte vilket fett man smörjer med.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

braha

#25 » 07:41:59, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Omega 77 bildar en "hård" yta - Kan det då också betyda, att Omega 77 är ett bra rostskyddsmedel på ren/blank/polerad metall?
Thomas brorsas avfettningsmedel - finns någon notering om vad detta hopikok innehöll? Kanske för egentillverkning...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 10:23:44, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Fett skyddar metallyta mot att rosta, men fett går "lätt" att tvätta bort... så det blir lite "både ock" svar...
Så länge det fett sitter kvar på metall, så stoppas metallen från att rosta/oxidera/ärga eftersom fettet hindrar metallen från att exponeras för syre och vatten.

Tyvärr, "receptet" var en företagshemlighet. Jag försökte på engång när de gjorde om produkten. Gillar absolut inte när tillverkare har en bra produkt och sedan byter ut den mot -skräp- o dessutom har mage att ogenerat stå o påstå att den nya produkten är -bättre- än den gamla!
Nu har det gått över 20 år, så kanske kanske kanske finns där nu nya möjligheter... Tomas hittar du i telefonboken eller via Klangen/FMCK-Sthlm.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 17:36:16, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack till http://www.swebolt.se för snabba leveranser!
Fick M4x80mm idag. Perfekt!
Kvittar att de bara hade insex skalle istället för 6-kants i M4 - de gör jobbet!

Bild

Bild

Bild

Bild



Men säg den glädje som varar... när jag plockade fram de 4mm's rörsprintarna jag skaffat insåg jag...
Bild

Bild

De är ju på tok för grova ju!!!
... :aaargh:

145:-
Rörsprintsats, 174 delar
Art. 19-1077
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000033230
Bild


vs.

Rörsprintsats 315 delar
Art. nr: 317006
179,-
143,20 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 006/#tab04
Bild
Stor sats med 30 st. olika dimensioner. Innehåller 10 st. 1/16"x3/16", 10 st. 1/16"x3/4", 10 st. 1/16"x5/16", 10 st. 5/64"x1/4", 10 st. 5/64"x1/2", 10 st. 5/64"x1", 10 st. 3/32"x5/8", 10 st. 3/32"x1", 10 st. 3/32"x1,25", 10 st. 5/32"x5/8", 10 st. 5/32"x1", 10 st. 5/32"x1,5", 15 st. 1/8"x5/8", 15 st. 1/8"x1", 15 st. 1/8"x1,25", 15 st. 3/16"x5/8", 15 st. 3/16"x1", 15 st. 3/16"x1,25", 10 st. 7/32"x5/8", 10 st. 7/32"x1,25", 10 st. 7/32"x1,75", 10 st. 1/4"x5/8", 10 st. 1/4"x1,25", 10 st. 1/4"x1,75", 10 st. 5/16"x3/4", 10 st. 5/16"x1,5", 10 st. 5/16"x2", 5 st. 3/8"x3/4", 5 st. 3/4"x1,5" och 5 st. 3/8"x2".


Nu "bojkottar" jag Jula eftersom de inte ger, ens säljer, en papperskatalog till mig. (Bojkotten kan i extremfall göras undantag för - detta är ett sådan tillfälle, kanske...)

174 (Biltema) vs. 315 (Jula), snarlika f.ö. som di båda prånglar, o i så fall är den enes pris mer tilltalande än den andres... :coffee:

Frågan är:
- vilken dimension vore lämplig på rörsprinten?
- 2mm?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bonnen513

#28 » 23:49:33, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ett hål eller ska du borra ett? Hittar inget om var du ska ha den
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 09:19:22, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt.

Hål saknas. Se bilder ovan där du ser "tänder" i rotoraxeln. För att byta lager måste man slipa bort dem... å då tar man bort låsningen av fläkten...
Rörsprint är lösningen.

Tyvärr hittar jag ingen lathund gällande rekommenderade hål för de olika rörsprintarna, och jag kommer inte ihåg hur jag gjorde sist. Minnet säger 3mm's sprint borrhål 2.5mm, men har minnet rätt eller misstar sig det?...

Det jag med säkerhet minns är att jag använde fars gamla lilla drillborr för att nå ned mellan fläktlamellerna (tajt - kräver liten och smal chuck).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#30 » 20:15:14, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev så här:

Valet blev Biltemas.
Orsaken till det är;
a - "är det samma kvalité" frågade far. (bra tankeställare)
b - jag kom å tänka på att Jula-butiken idag är "IKEA labyrint" å jag har -inte- lust å lufsa omkring inne i den soppan o röran i MC-ställ oavsett årstid. Vill de inte ha mig som kund, slipper de!
Bild

Av tillfällighet föll valet på vad som listas som 2.5mm (mätte dem till 2.7mm)
Bild

2.5mm's hål genom fläkten:
Bild

Först 1.5mm's sedan 2.5mm's borr genom axeln:
Bild

Hyfsat centrerat på fri hand:
Bild

Bild


Rörsprint genom fläkten:
Bild


Fläkt monterad o rörsprinten indriven så långt jag tycker räcker - då kan jag få tag i den i dra ur den och/eller använda drivdorn från andra sida,
Bild

Återstår sammansättning av kompostkvarn :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se