Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Tips på Högtryckstvätt?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:50:43, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en kärcher k5.85 i över 15 år....använd runt 30-40 gånger/år och fungerat någorlunda bra men nu krånglar den ganska frekvent, så är dax för en ny. Dock verkar kärcher´s "konsumentprodukter" inte vara någon vidare kvalité längre och har därför kikat lite på Nilfisk och Stihl som sägs vara i stort sett samma.....dock ska Stihl påstås ha lite andra komponenter som gör den till ett Bättre alternativ, för samma pengar?
Är det någon som kan bekräfta att så är fallet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Lind1977

#2 » 07:42:15, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, försökte hitta lite info med en sökning på Google vad det var för tvätt du haft. Men fann inget matnyttigt. Har själv en kränzle som är 30 år ca, pumphus helt I mässing. Har bytt div oringar som av misstag hade klämts då den skulle skruvas isär o rengöras.
Borde nog se över nippeln på munstycket som fått många markkänningar genom åren och strålen är inte lika symmetrisk längre ;). annars fungerar den bra.
Vilken prisklass, vilka förutsättningar l/m 1 eller 3 fas osv. Oavsett skulle jag köpa ny blev det en kränzle.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Otto

#3 » 09:35:36, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, de flesta tillverkare verkar ha en enklare konsumentserie och en lite mer påkostad. Jag har själv slängt flera gula hobby Kärcher, de är väldigt klent gjorda och går sönder om du tittar argt på den när slangen är för kort. Deras grå maskiner i HD serien är bättre, framförallt de lite äldre som har M22 skruvkopplingar istället för deras nya Easylock system som bara passar med sig själv. Köpte själv en HD kärcher när jag fick den till bra pris, jag valde så kraftig maskin som möjligt med enfas så den blir lätt att flytta med sig.

M22x1,5 är ganska vanlig, även Kränzle använder den och det finns gott om slang och tillbehör med den kopplingen. Till Easylock på nyare Kärcher HD har jag bara hittat originaldelar som är svindyrt.

Rekommenderar Ebay för tillbehör, särskilt i Tyskland är utbudet stort och priserna betydligt under Sverige/Finland. Hochdruckschlange betyder dock högtrycksorm, inte slang.

Slanglängd! TIll de flesta maskiner följer bara med 7-10 meter, vad du än tvättar är den slangen för kort.

En del tvättar kommer med inbyggd slangvinda, jag skulle inte köpa en sån igen. Köpte en Stihl RE129+ till jobbet, handtaget på vindan lossnade nästan direkt och designad plast är besvärlig att fixa. Slangen till vindan har också en specialkoppling med svivel som inte är så lätt att hitta/dyr original. Jag tycker det är mycket bättre med en rejäl ställning på väggen för slangen, eller om man har råd en kraftig vinda med vev på väggen. Tar också lång tid att veva in en bråkig slang, det är väldigt liten diameter på rullarna och styva slangar.

Själva tvätten är bara en pump, det är tillbehören som gör att den går använda. Välj rätt motoreffekt, tryck, flöde och sen kompletterar du med bra slangar och tillbehör. Bra att titta vilken typ av kopplingar och tillbehör som finns för framtida bruk.

Se till att tvätten funkar med ljummet vatten, de bättre brukar tåla iallafall 60 grader inkommande.

Har en äldre Alto Pro 9750 på jobbet, väldigt lik Stihl, ingen skillnad i kvalitetskänsla mot Stihl, möjligen är Alto mer stryktålig utan rulle och ingen lucka på framsidan.

Både Stihl och Altos enklare tvättar har en bajonettfattning i plast för tillbehör, den blir nött och eländig efter ett tag och kräver mer och mer kraft för att hantera.

Original munstyckena med roterande stråle till Stihl/Alto slutade rätt fort att fungera, vet inte om det beror på kalk eller nötning. De funkar ett tag om de får bada i avkalkningsmedel och sen lite 5-56, men det är inte värt besväret.

Den roligaste leksaken jag skaffat är en skumspruta eller skumlans, en flaska man häller i schampo i och så kopplar man till tvätten och sprutar ut ett tjockt skumlager som får verka på smutsen en stund. Vet inte om det tvättar så värst mycket renare, men det är himla kul!

Svivel i handtaget så inte slangen tvinnas i onödan är en bra uppfinning.

Det finns en hel del olika kopplingar för slangar och tillbehör, tillverkarna har ofta sina egna, olika för proffs och hobbyserierna. Jag har fastnat för Stihl/Alto/Nilfisk snabbkopplingar från lite dyrare maskiner, samma används också av Kränzle till en del modeller. Snabb att koppla av och på, stabil när kopplad och verkar tåla nötning bra. Snart har jag konverterat samtliga tvättar, slangar och tillbehör till den här typen.

Snabbkoppling Hona/Hane:

Bild

De här kopplingarna heter lite av varje, ibland kallas de KW, ibland Nilfisk (inte Nilfisk Ergo!) eller Stihl eller KEW, ibland bara snabbkoppling. Tyska: Steckkupplung, Schnellkupplung. Både honor och hanar finns lösa med adaptrar till.

Skulle jag köpa ny tvätt imorgon, blev det en Kränzle 1152. Hade bestämt mig för en sån när det råkade dyka upp en grå kärcher till ett bra pris.

4 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

dc_lindberg

#4 » 10:09:14, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

KEW 180 bar, eller bättre.
Har 2st från 80-talet. Betydligt bättre grejor än Kärcher... åkte på att köpa en Kärcher i somras, mina KEW måste renoveras. Kärchern är inte inte i närheten av KEW'ns prestanda!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#5 » 21:32:20, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=4099

vs.

https://www.byggahus.se/forum/threads/v ... tt.178623/


Det är sådana här jag har:
Bild
just den på bilden säljs av:
https://www.retrade.eu/sv/aitem/302386/ ... ti_om_2_st



Hm... KEW har tydligen köpts upp av Nilfisk...
Den 120-140 bar ngt Nilfisk som Bauhaus sålde ifjol varnades jag för "den är för klen" var svaret jag fick när jag beskrev vad jag klarar med KEWn. Fick bli 160-bar Kärchern (billigaste) då... å den är -skräp- jmf med den gamla KEWn!
http://kewparts.com/kew-pressure-washers.html
http://www.kewcleaningequipment.co.uk/
http://www.daymapressurewashers.co.uk/kew/
Du ska absolut satsa på -minst- en 180 bar! De kommer ju alltid med högt och lågt tryck. Gärna med sug för tvättmedel. Olika munstycken för olika arbetsuppgifter. Att snåla med 1-2-3 000 kommer du att ångra -bittert- !
Jag skulle bara ha tvätten akut för att spola bort jord från singel/sten i ett såll, så Kärchen är väl sisådär ok till det jobbet, men helt klart underlägsen KEW även i sånt arbete.

:eek:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... shers.html
https://www.alibaba.com/showroom/kew-pr ... asher.html
:thumme:
Senast redigerad av dc_lindberg 21:47:17, 03-04-2019, redigerad totalt 5 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 21:36:26, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otto skrev:Hej, de flesta tillverkare verkar ha en enklare konsumentserie och en lite mer påkostad. Jag har själv slängt flera gula hobby Kärcher, de är väldigt klent gjorda och går sönder om du tittar argt på den när slangen är för kort. Deras grå maskiner i HD serien är bättre, framförallt de lite äldre som har M22 skruvkopplingar istället för deras nya Easylock system som bara passar med sig själv. Köpte själv en HD kärcher när jag fick den till bra pris, jag valde så kraftig maskin som möjligt med enfas så den blir lätt att flytta med sig.

M22x1,5 är ganska vanlig, även Kränzle använder den och det finns gott om slang och tillbehör med den kopplingen. Till Easylock på nyare Kärcher HD har jag bara hittat originaldelar som är svindyrt.

Rekommenderar Ebay för tillbehör, särskilt i Tyskland är utbudet stort och priserna betydligt under Sverige/Finland. Hochdruckschlange betyder dock högtrycksorm, inte slang.

Slanglängd! TIll de flesta maskiner följer bara med 7-10 meter, vad du än tvättar är den slangen för kort.

En del tvättar kommer med inbyggd slangvinda, jag skulle inte köpa en sån igen. Köpte en Stihl RE129+ till jobbet, handtaget på vindan lossnade nästan direkt och designad plast är besvärlig att fixa. Slangen till vindan har också en specialkoppling med svivel som inte är så lätt att hitta/dyr original. Jag tycker det är mycket bättre med en rejäl ställning på väggen för slangen, eller om man har råd en kraftig vinda med vev på väggen. Tar också lång tid att veva in en bråkig slang, det är väldigt liten diameter på rullarna och styva slangar.

Själva tvätten är bara en pump, det är tillbehören som gör att den går använda. Välj rätt motoreffekt, tryck, flöde och sen kompletterar du med bra slangar och tillbehör. Bra att titta vilken typ av kopplingar och tillbehör som finns för framtida bruk.

Se till att tvätten funkar med ljummet vatten, de bättre brukar tåla iallafall 60 grader inkommande.

Har en äldre Alto Pro 9750 på jobbet, väldigt lik Stihl, ingen skillnad i kvalitetskänsla mot Stihl, möjligen är Alto mer stryktålig utan rulle och ingen lucka på framsidan.

Både Stihl och Altos enklare tvättar har en bajonettfattning i plast för tillbehör, den blir nött och eländig efter ett tag och kräver mer och mer kraft för att hantera.

Original munstyckena med roterande stråle till Stihl/Alto slutade rätt fort att fungera, vet inte om det beror på kalk eller nötning. De funkar ett tag om de får bada i avkalkningsmedel och sen lite 5-56, men det är inte värt besväret.

Den roligaste leksaken jag skaffat är en skumspruta eller skumlans, en flaska man häller i schampo i och så kopplar man till tvätten och sprutar ut ett tjockt skumlager som får verka på smutsen en stund. Vet inte om det tvättar så värst mycket renare, men det är himla kul!

Svivel i handtaget så inte slangen tvinnas i onödan är en bra uppfinning.

Det finns en hel del olika kopplingar för slangar och tillbehör, tillverkarna har ofta sina egna, olika för proffs och hobbyserierna. Jag har fastnat för Stihl/Alto/Nilfisk snabbkopplingar från lite dyrare maskiner, samma används också av Kränzle till en del modeller. Snabb att koppla av och på, stabil när kopplad och verkar tåla nötning bra. Snart har jag konverterat samtliga tvättar, slangar och tillbehör till den här typen.

Snabbkoppling Hona/Hane:


De här kopplingarna heter lite av varje, ibland kallas de KW, ibland Nilfisk (inte Nilfisk Ergo!) eller Stihl eller KEW, ibland bara snabbkoppling. Tyska: Steckkupplung, Schnellkupplung. Både honor och hanar finns lösa med adaptrar till.

Skulle jag köpa ny tvätt imorgon, blev det en Kränzle 1152. Hade bestämt mig för en sån när det råkade dyka upp en grå kärcher till ett bra pris.

Jag Tackar för detta helt Otroligt långa inlägg! :buga: :thummar: Har hittat en Stihl RE 129 Plus, där jag med engångsrabatt från Stihl ger endast runt 2550kr Ink moms :uupps: och den tål 60 grader står de....den nya RE 130 står det endast 40 grader på :klia: så funderar på att slå till på den, även om den är "gammal"....eller om ja ska lägga till runt 3000 och få 163:an...men de tar emot! Nilfisks egna modeller begriper jag mig inte på, samma tvätt kan ha 2-3 olika beteckningar beroende på vart man köper dem verkar de som...+att de verkar vara något dyrare. Kränzle vet jag är bra, men det känns "överkurs" för min del. Vi får se vart de slutar :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

jonnordvall

#7 » 21:42:36, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kärchers "bästa" konsumentmodell. Går inte att jämföra med en riktig fin tvätt som jag har tillgång till i en tvätthall.
MEN den Funkar för mitt behov.

Vad jag tycker är viktigt när det gäller tvättar är att dom har ett rejält vattenflöde.... ju mer vatten ju bättre. Sedan om det skiljer lite i bär spelar mindre roll för mig.
Nu använder jag tvätten mest till biltvätt. Kvalitet kan jag inget om så det här va mina fem öre.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#8 » 21:56:28, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

3000-4000 kr - riktpris beroede på säljare enligt PrisJakt.
Inte värt det...
Du kommer att ångra dig... arbetstrycket är -bara- 135 bar med max tillåtet tryck (hur de menar är oklart) 150 bar... enda fördelen är tydligen att den tål att man kopplar in den på varmvattenkranen, förutsatt att man har den "barn säkrad" (max 55'C)...

Det är så stor skillnad mellan vad 180 bar ger för arbetsresultat jmf med 135 bar...
Med 180 bar så spolar man rent från olja och skit på gräsklippare/bil, med 160 bar... får man gno med rotborsten ett antal vändor också -innan- skiten släpper... i trånga utrymmer blir det inte rent...


Aj aj aj - vad de dragit iväg i pris 180-bar:
https://www.conrad.se/p/nilfisk-mc-4m-1 ... ar-1417474
12-16 000kr ngt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 22:09:04, 03-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#9 » 22:06:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenmängden är viktig den med, högt tryck använder vi bara till ladugårdstvätt (invändigt då)

Ska det tvättas något målat är det högst 100bar som gäller, gärna tillsammans med rimlig värme, 70-80 grader på sin höjd om man är försiktig. Högtryckstvätt ersätter inte tvättsvampen (eller andra mekaniska hjälpmedel), i alla fall inte för bil & maskintvätt, om det ska bli rent.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 18:07:42, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:3000-4000 kr - riktpris beroede på säljare enligt PrisJakt.
Inte värt det...
Du kommer att ångra dig... arbetstrycket är -bara- 135 bar med max tillåtet tryck (hur de menar är oklart) 150 bar... enda fördelen är tydligen att den tål att man kopplar in den på varmvattenkranen, förutsatt att man har den "barn säkrad" (max 55'C)...

Det är så stor skillnad mellan vad 180 bar ger för arbetsresultat jmf med 135 bar...
Med 180 bar så spolar man rent från olja och skit på gräsklippare/bil, med 160 bar... får man gno med rotborsten ett antal vändor också -innan- skiten släpper... i trånga utrymmer blir det inte rent...


Aj aj aj - vad de dragit iväg i pris 180-bar:
https://www.conrad.se/p/nilfisk-mc-4m-1 ... ar-1417474
12-16 000kr ngt...

Anledningen till att ja blev intresserad utav Stihle´n är just att den ska tåla att vrida på varmvattenkranen fullt, precis som du skrev.....värmepumen ska ju ge runt 55 grader, så det hade varit ett stort + där, och att det är en Riktig slang monterad....kärchers plastslang kan man bli totalt vansinnig på!! Sen ska den fungera med 10A säkring.....och då blir man lite begränsad! Kör Kränzle 180 bar 3 fas på jobbet varje dag...och det går ju inte jämföra över huvud taget. Svårt när man är lite begränsad, samtidigt som man inte vill ha något skräp heller....och någon elektronisk reglering via handtaget är jag inte mycket för, det är ju som gjort för krångel, förr eller senare! Därav jag tyckte Stihl´s verkade väldigt prisvärd, och det verkar endast finnas En till salu just nu....iaf vad man kan hitta på nätet.
Kew-maskinen på bilden är grejer de.....motsvarande kvalité får man betala Dyrt för idag! :uupps:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

dc_lindberg

#11 » 20:05:46, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Mycket bra motivering till val av maskin!

Jo, jag såg det där med att moderna motorer är på 400V istället för 220V på 180-bararna... det var också ett skäl för mig. Priset Bauhaus hade påK5 Kärcher i höstas var liksom för dig och Stihl, tilltalande.
Jag hade planerat att lägga max 1500... men när man -avråder- från Nilfisken, trots att man har den på kanon erbjudan, då gör man bäst i att lyssa! K5:an är ok till mindre jobb som inte kräver så högt tryck, men de var verkligen en besvikelse när det kom till att blåsa rent gräsklippachassin. Trodde verkligen inte att 160 bar skulle vara -såååååå- mkt mindre drag i jmf med 180 bar.

Nu har jag inte (ännu) möjlighet att jämföra kallvatten och varmvatten i högtryckstvätten.
Vad är skillnaden mellan 55-gradigt och kallvatten gällande ren-spolingseffekt?
Hetvatten, det -vet- jag fungerar kanon bra, men hur mkt hjälp har man av "vanligt" varmvatten?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#12 » 20:28:23, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har som sagt tillgång till en tvätthall med kranvarmt vatten. På en vanlig biltvätt gör det väl ingen större skillnad men körde in hel gammal grålle där stående på biltrailer och jäklar vad det rann av bra. Mkt kallavfettning, låta dra länge sedan diskborste, mera avfettning och sedan varmt vatten.
Så på olja gör det en jäkla skillnad tyckte iaf jag:)
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

davidof

#13 » 21:10:09, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå till på stihlen. Har en sådan och är jättenöjd. Enligt mig bästa tvätten i den prisklassen, och då gav jag drygt 3000:- för min. Komplettera gärna med deras egna slangrulle för att hänga på tvätten om du inte har slangvinda redan. Textilslangen i den är väldigt behändig.

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

RD350

#14 » 21:39:13, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit "materialansvarig" i en crossklubb så lte erfarenhet av billiga tvättar har jag på gott och ont... Allt under tretusen, oavsett märke är skräp. En viktig sak på billiga tvättar är att stänga av strömmen när man inte tvättar, ska inte "stå still" längre än ca tio minuter med ström på.

3 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

dc_lindberg

#15 » 09:58:56, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering, från min far (en tanke som jag håller med honom i):
- kan det vara så att konsumenter, privatpersoner, orsakade så mycket skada på sin egendom (bil/bil lack) att detta med max 160 bar på "svenssons maskiner" helt enkelt hör samman med försäkringsärenden på 80-90:talen?
Fars tanke är liksom riktigt rimlig. När man har längre överblick av livet ser man bättre hur panik-beslut fattas om och om igen. Tillverkarna vill inte bli anklagade för att deras produkter orsakar skada, så då ändrar de dem så skaderisken minskas...

KEW'ns jetstrål ska man låta bli att råka få på sig... den trycker in vatten genom huden, som ingen ting! (jo då! ... jag har ofrivilligt testat det X-ggr...) Kärchen bränner till och rispar till, men orsakar inte alls så svår skada som KEW på samma tid; man "hinner undan".

Har noterat att el-motorer över lag blivit både svagare och kräver med el för att utföra samma arbete nu på 2000-talet jmf med 60-90:talen.
Detta med att 180-bars maskinerna -bara- har 400V's motorer tycker jag är besynnerligt, så vida man inte lägger in fars fundering; för, svenssons har nästan aldrig tillgång till 3-fas uttag i sin villa, i parkeringsgaraget, osv

TS's fråga har verkligen fått mig att inse att jag -måste- renovera mina 2 KEW:ar.
Kärchern är nog bra för att spolar rent trall/altaner, takpannor och betongplattor, så länge det inte är olja, asfalt och annat otrevligt fastsittande klet på dem.

Kan far min ha nått i sin fundering?
(han är 92 vårar ung)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se