Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Park President 2001 driver inte efter 30min.

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

n0zen (trådstartaren)

#1 » 22:27:36, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en park hst som jag laggt oskäligt mycket tid och pengar på. Samtliga lager, motor, remmar totaltenoverat klippbordet ect det senaste året.

Men jag har ett problem som egentligen uppstod redan förra året. När man kört ca 30 min blir den orkeslös och stannar i minsta motlut. Fläkten på hydrostaten stannar när det sker. Släpper man gasen och trycker igen så kommer man en liten bit till. Jag bytte olja förra året när det började och det blev lite bättre och jag kunde köra lite längre men blev snabbt sämre igen. Nu lessnade jag och plockade bort bakaxeln igen och plockade isär den. Ser inget direkt fel. Kuggar ser fina ut och allt verkar sitta där det ska. Det ända är att filtret ser ordentligt igensatt ut.

Är det någon som vart med om något liknande?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



BM425

#2 » 11:37:54, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

n0zen skrev:Fläkten på hydrostaten stannar när det sker.


Fläkten sitter på ingående axel ihop med remskivan, om den står still måste felet vara utanför enheten.
Remspänning sker med en fjäder som avlastas om man bromsar.

Kan vara en kil som brustit på motoraxeln.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

bert

#3 » 12:07:54, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då borde ju även aggregatet sacka/stanna
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dc_lindberg

#4 » 13:03:10, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

n0zen skrev:
1)
När man kört ca 30 min blir den orkeslös och stannar i minsta motlut.
Fläkten på hydrostaten stannar när det sker.
Släpper man gasen och trycker igen så kommer man en liten bit till.

2)
Jag bytte olja förra året när det började och det blev lite bättre och jag kunde köra lite längre men blev snabbt sämre igen.

3)
Nu lessnade jag och plockade bort bakaxeln igen och plockade isär den.
Ser inget direkt fel.
Kuggar ser fina ut och allt verkar sitta där det ska.

4)
Det ända är att filtret ser ordentligt igensatt ut.



Tolkar jag rätt att det -inte- är något fel på motorn?
Dvs att motor spinner på som den ska, men att drivning upphör ff.a. i motlut?

I så fall beskriver du ett hydrauliskt problem. Hydraultrycket förmås inte upprätthållas.
- Vad styr hydraultrycket i maskinen?
- Vad är normalt arbetstryck och vad har du för arbetstryck i ditt system?

Eller är växellådan "rem driven" - manualen är oklar.
Är den remdriven låter den snarare som du har en utsliten rem, fels spänd (för slack) eller lös remskiva....

Literatur:
downloads.php?cat=167
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

n0zen (trådstartaren)

#5 » 14:58:58, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
n0zen skrev:
1)
När man kört ca 30 min blir den orkeslös och stannar i minsta motlut.
Fläkten på hydrostaten stannar när det sker.
Släpper man gasen och trycker igen så kommer man en liten bit till.

2)
Jag bytte olja förra året när det började och det blev lite bättre och jag kunde köra lite längre men blev snabbt sämre igen.

3)
Nu lessnade jag och plockade bort bakaxeln igen och plockade isär den.
Ser inget direkt fel.
Kuggar ser fina ut och allt verkar sitta där det ska.

4)
Det ända är att filtret ser ordentligt igensatt ut.



Tolkar jag rätt att det -inte- är något fel på motorn?
Dvs att motor spinner på som den ska, men att drivning upphör ff.a. i motlut?

I så fall beskriver du ett hydrauliskt problem. Hydraultrycket förmås inte upprätthållas.
- Vad styr hydraultrycket i maskinen?
- Vad är normalt arbetstryck och vad har du för arbetstryck i ditt system?

Eller är växellådan "rem driven" - manualen är oklar.
Är den remdriven låter den snarare som du har en utsliten rem, fels spänd (för slack) eller lös remskiva....

Literatur:
downloads.php?cat=167


Hej, vilken respons!

Motorn är utbytt sen 2 veckor men problemet var redan med den gamla motorn. Motor och klippagregatet går utan problem men fläkten på remskivan på hydrostaten stannar när det händer. Hydrostaten är remdriven. Jag bytte rem i fredags men det är samma fel. Jag ringde och prata med hydrostat.se men de sa att remskivan splince troligen var dåliga och att det gjorde mitt problem. Förstår inte hur det skulle hänga ihopp att remskivan stannar pga splincen är slut på remskivan borde vara tvärt om. Men remskivan var det inget fel på.

Min teori är att filtret är så pass igensatt att det går att köra 20-30 min sen blir det så fullt att det inte blir någon genomströmning. Det blir baksug mellan filter och pump och remskivan på hydrostaten stannar. När jag släpper gasen sipprar det in olja eller på något sätt bakvägen och när man gasar igen så kan man köra vidare en liten bit innan filtret är igebsatt igen. Tänker jag fel?

Hittar inget annat uppenbart fel i hydrostaten allt ser ut som nytt.

Hydraultrycket vet jag inget om och inte hur jag ska mäta eftersom allt är hoppbyggt i ett paket.

Rämmspänningen är fjäderbelastad och inte justerbar. Fjädern sitter där den ska och är hel och fin.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ove.G

#6 » 15:07:54, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har kollat remskivan, men hur ser splines ut på den, det är normalt att dom slits ut och då driver inte remskivan hydrostaten.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#7 » 15:09:43, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläkten sitter på axeln till hydrostaten, iallafall på Ridern.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg

#8 » 15:28:34, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta delar remskiva?
Splinsen - är det både de på ingående axel i växellådan och remskiva som driver axeln?
I så fall sitter absolut inte alls felet där.
userpix/411148_98C9YJD7JQML1558585413.jpg

I alla system där det finns ett tryck finns det säkerhetsventiler...
- det måste finnas en säkerhetsventil som styr max arbetstryck i hydraulsystemet. Jag hittar den inte i verkstadsmanualen (sid 123 o framåt - se länken till "nedladdningar").

1 - antingen slirar remmen mot remskivan (mest troligt - finns många inlägg på nätet sedan i vart fall 2010 om det)
2 - arbetsövertrycksventilen är trasig och löser ut vid för lågt tryck => tappar drivningen /orkeslös.
3 - hydrauloljepumpen är uttjänt/slut/kass/...kan inte bygga upp trycket.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ove.G

#9 » 19:22:46, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt skivor 3 ggr pga ingen drift på hydrostaten, dom är rena på splines.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ove.G

#10 » 19:36:53, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tar det från början.
Motorns remskivan driver hydrostatens remskiva, som i sin tur driver ingående axel i hydrostaten, överföringen sker ge om splines, fläckten sitter ovanför remskivan på hydrostatens axel, om fläkten stannar, stannar även ingående axeln till hydrostaten, men remskivan snurrar pga den inte greppar axeln.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

n0zen (trådstartaren)

#11 » 20:12:39, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Du har kollat remskivan, men hur ser splines ut på den, det är normalt att dom slits ut och då driver inte remskivan hydrostaten.


Splincen ser bra ut både på hydrostaten och remskivan. Felet sitter inte där.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

n0zen (trådstartaren)

#12 » 20:23:34, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Är detta delar remskiva?
Splinsen - är det både de på ingående axel i växellådan och remskiva som driver axeln?
I så fall sitter absolut inte alls felet där.
userpix/411148_98C9YJD7JQML1558585413.jpg

I alla system där det finns ett tryck finns det säkerhetsventiler...
- det måste finnas en säkerhetsventil som styr max arbetstryck i hydraulsystemet. Jag hittar den inte i verkstadsmanualen (sid 123 o framåt - se länken till "nedladdningar").

1 - antingen slirar remmen mot remskivan (mest troligt - finns många inlägg på nätet sedan i vart fall 2010 om det)
2 - arbetsövertrycksventilen är trasig och löser ut vid för lågt tryck => tappar drivningen /orkeslös.
3 - hydrauloljepumpen är uttjänt/slut/kass/...kan inte bygga upp trycket.


Det sitter säkert en ventil i själva "blocket"
Bild

Jag har svårt att avgöra vilken av dem som är övertrycksventil.

Remmen slirar mot remskivan eftersom fläkten och remskivan stannar när det händer. Det känns som att det går tungt. Dvs att den inte orkar dra runt remskivan för hydrostaten vilket är konstigt eftersom när jag plockade isär det så det jag inget uppenbart fel. Skulle övertrycksventilen släppa så skulle den inte gå tungt och remskivan stanna.

Samma sak om det är splincen. Remskivan skulle snurra men inte axeln in i hydrostaten. Inte som nu när remskivan stannar stannar och remmen slirar.

Remspänningen är rätt och skulle den vara felinställd så skulle den troligen slira när den är kall och inte varm?


Det jag inte förstår är varför den efter 20-30min går så tungt att remskivan stannar. För axelndriver bara en pump och pumpen ser man inget fel på.
n0zen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:59, 09-05-2019
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ove.G

#13 » 21:23:01, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en närbild på remskivans splines, det får inte vara det minsta glapp mellan skiva och ingående axel, dom kan se bra ut men inte fungerar.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

per-åke

#14 » 00:08:56, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort dubbelpost!
Senast redigerad av per-åke 00:12:27, 24-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke

#15 » 00:11:33, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

n0zen skrev:
Remmen slirar mot remskivan eftersom fläkten och remskivan stannar när det händer. Det känns som att det går tungt.


En rem med fäste "slirar" inte! Skulle den göra det så lär du få en rökutveckling som heter duga.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se