Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

KEW 40A2KL högtryckstvätt

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Patrikaaberg64@gmail.com

#46 » 07:41:35, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förslag. Du ser 4 drivremmar, där 2 driver kompressorn och 2 driver tvätten. Omställningsspaken ser Du på bild 2 till höger med gräset i bakgrunden.
Du har säkert rätt i att det är 6 oljespillslangar. Tömde burken och den var full av olja och smäck....
När jag kör tvätten ser jag att det trycks ut något i de slangarna. Ungefär som när man blåser i en tunn slang för att blåsa bort gammal olja.
Jag ska testa med att vrida på den.
Patrikaaberg64@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:00, 06-08-2016
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990



Patrikaaberg64@gmail.com

#47 » 08:59:40, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Nu går vattnet igenom. Tryckreguleringsventilen satt fast.
Dock får jag bara vatten genom tvättmedelsmunstycket. När jag stänger av den kranen på röret så kommer inget vatten längre, se foto på de två munstyckena och kranen. Det övre med kran kommer det ur. Då måste det vara stopp i röret antar jag.

inte illa med en maskin som stått still i 30 år går igång samt håller tätt i tryckluftstanken. Bifogar även foto på reglaget mellan tryckluft och tvätt.


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Patrikaaberg64@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:00, 06-08-2016
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

Patrikaaberg64@gmail.com

#48 » 10:15:13, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer stötvis ut högtrycksvatten ur den ena spilloljeslangen. Gissar att en tätning i pumpen har gett sig. jag måste plocka isär den. Vet någon var man kan köpa en reparationssats?

Det är kul med gamla kvalitetsmaskiner.
Patrikaaberg64@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:00, 06-08-2016
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

gustav9797

#49 » 12:15:18, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon mot förmodan har en reservdelskatalog någonstans så hade man haft ett nummer att söka efter, men det är en såpass udda modell så det finns nog inte att köpa.
Jag skulle tagit isär och mätt tätningarna med skjutmått.
Kommer det vatten där så är vattentätningarna slut. Kommer det olja så är oljetätningarna slut. Kolla även skick på ventilerna när du har isär.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Patrikaaberg64@gmail.com

#50 » 13:16:24, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok. Tack för stöd. Jag ska köra den lite och se om den tar olja också, men är den isär så är det bara att byta allihop. Det får bli ett höstprojekt. Ska demontera pumpen och ta med den hem. Jag får återkomma när jag har mer besked.

Hälsningar,
Patrik

2 personer gillar det här inlägget.
Patrikaaberg64@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:00, 06-08-2016
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

Lateralus

#51 » 15:44:09, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med din högtryckstvätt Patrik?

Jag har "råkat" köpa en högtryckstvätt med en pump som är mycket lik den på din maskin med vetskapen om att den inte bygger tryck ordentligt, så jag följer framgången med din maskin med stort intresse! :bira:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#52 » 13:27:59, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till framför allt Göran Ekman och Gustav9797. Har ni fått all information inskannad? Jag hade gärna sett en servicemanual till min hetvattentvätt, 38A2VA. Stort tack för de som redan finns här! :shake_hands:

Hur stora skillnader / likheter är det mellan TS 40A2KL och min? Kan jag ha nytta av de dokument som numer finns här på M? Rent utseendemässigt så ser pumparna ganska lika ut och vi har exakt lika kraftiga elmotorer.

Det jag just nu har problem med är ett läckage under pumpen, på lågtryckssidan om jag förstår saken rätt. Se bilder nedan. Röd pil långt ner till höger på sista bilden visar var det läcker.

Bild

Bild

Bild


När jag ändå är inne och frågar om min tvätt så en annan ganska oviktig fråga. Det sitter någon form av hållare på min tvätt. Två rör är infästa i hjulaxeln, går snett framåt och in till mitten av maskinen för där böjas uppåt framför själva maskinen. I toppen av dessa rör sitter en svarvad tapp med en ansats mitt på. Den ser lite för snygg ut för att vara hemmabyggd, även om den är fult lagad. Någon som vet vad den har varit till för något?



Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gustav9797

#53 » 15:35:15, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser flänsen ut på A2KL:
Bild
Bild

Alltså bara pilla dit nya oringar sen är det tätt :thumme:
Ser ut som en hållare till slangvinda. Hänger och ledas i tappen.
Osäker på verkstadshandboken, ska kolla.

2 personer gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Stridis2

#54 » 16:05:08, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tackar och bockar! :buga:
Det är mycket trevligare att skruva itu något man måste ha ganska ofta när man vet hur det ser ut. :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gustav9797

#55 » 20:42:50, 25-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis:
Jag har blivit pålurad en 5203K med skuren tryckplatta och kolvar :ohnej: , och på den sitter en slangvinda av den typ som jag tror passar ypperligt på din tapp! Hålet är cirka 18mm.
Finns även en tillhörande över 20 meter lång 1/4 slang som suttit på. Kanske är för klen dimension, till 5203K är det absolut det iaf!

Är detta intressant så hör av dig.
Mvh Gustav

Bild
Bild
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Stridis2

#56 » 23:04:50, 25-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter högst intressant, återkommer snart i PM.

Jag bytte O-ringar för någon dag sedan. Hade tyvärr inte riktigt rätt dimension hemma. Mina var en aning för stora, men monterade dem ändå eftersom jag tolkar det som där bara är ingående vattentryck på den sidan. Var rackarns så trångt att komma åt skruvarna, men det gick utan att behöva lyfta pumpen. Det blev tätt och bra. :hurra:
Tack än en gång för hjälpen! :shake_hands: När man inte har tiden att meka själv, men ändå måste, så är det skönt att veta lösningen istället för att själv behöva komma på den.

Men jag har ett annat problem med tvätten. När man slutar spola så avlastar pumpen, men efter ett litet tag, allt mellan 10 sekunder till aldrig, så laddar den tryck i ett par sekunder tills den avlastar igen. Jag inbillar mig det blev bättre efter O-ringsbytet. Detta problem är extra irriterande eftersom min tvätt har avstängningsautomatik, men den fungerar dåligt när pumpen laddar tryck lite då och då. Ser inga synliga läckage. Är det ventilerna som behöver bytas eller något annat fel?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se