Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Jonsered FR2312 2013 startar bara om den fått "stå" några dagar

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Volatyle (trådstartaren)

#1 » 11:09:30, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Sommarprojekt här, försöka laga vår åkgräsklippare. Behöver input från någon lite mer motorkunnig än undertecknad. Följande symptom har jag:

När gräsklipparen fått stå någon vecka, startar den direkt, är igång i nån minut innan den tillslut dör. När den väl har dött är den omöjlig att få igång igen och jag inbillar mig att det luktar bensin.

Intressant fakta är att när den fick stå hela vintern, så kunde jag klippa 1-2 ggr på försommaren, alltså - den fungerade att köra i flera timmar och sen kom problemet igen.

Jag har gått igenom det vanligaste, dvs - bytt tändstift, mätt tändhatt, kontrollerat att tändstift "sprakar" vid start - kollat olja. Idag tog jag även låss slangen "efter" bensinpumpen coh provade startar för att se att bensinpumpen trycker igenom bränsle - det gör den. Oklart såklart om det är rätt mängd, men det flödar vid start iaf.

Eftersom den till synes "fungerar" om än kort, när den stått ett tag gör jag bedömningen att motorn inte är helt trasig utan jag gör ett antagande att det är något med bränsleblandningen? För mycket bränsle och för lite luft?

Vad skulle ni - som kan - göra som nästa steg i åtgärd? Är det läge att montera av förgasaren och "rengöra" - kan det vara det klassiska "skit i förgasaren" som är problemet? Eller hade ni redan i detta läget börjat beställa lite delar för att utesluta vissa saker?

Tog ett kort på förgasaren förresten, där sitter en en svart plastgrej som går att rotera 180 grader - längst till vänster, ni ser att den har små 'vingar' - vad är denna för något?

Bild

Supertacksam för input!
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014



igelkottar

#2 » 11:16:22, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du har bensinfilter och bensinkran som kan vara boven om det kommer för dåligt med flöde.
Slangen före bensinpumpen bör oxså kollas.
Kan tanklocket vara täppt så det inte släpper in luft? Prova att lossa locket och se om det hjälper. (Billigt fel) :mrgreen:

En riktig rengöring av förgasaren kan oxså behövas.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Volatyle (trådstartaren)

#3 » 11:31:29, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Enkla bra tips! Provar dessa direkt. Tanklocket släpper inte in luft? Har kollat på mitt tanklock och det finns vad jag kan se inget "hål" i det för att släppa in luft? Det ser helt tätt ut, alltså som om det är tillverkat tätt.

En annan fråga kring förgasaren, har hittat en liten mojäng som sitter ihop med en stålvajer som går att justera fram och tillbaka likt en fjäder. Men märker att denna inte är "fäst" i något, alltså, den rör ju sig om jag manuellt grejar med den, men det finns inget som får den att röra sig om jag startar eller byter gasläge - kan detta ha något att göra med hur mkt luft förgasaren ska ta in, och kan det till och med trillat bort en del här som ska vara fäst i något så att denna "ändras" när jag t.ex byter varvtal?

Film på denna när jag manuellt ändrar på den här:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

Volatyle (trådstartaren)

#4 » 11:58:32, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, det är såklart choken - bortse från den frågan. Jag undrar dock vad den svarta skruven till vänster i min första bild är för något.
Noterar även nu när jag tar ut tändstift att det är blött av bensin på tändstiftet, känslan är som sagt att den helt enkelt får för mkt bensin i förhållande till luft (det förklarar varför den fungerar när den stått ett tag för då har väl den syresatts?)

Frågan är vad som orsakar det bara - och exakt hur felsöker man/rengör man en förgasare?

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

igelkottar

#5 » 12:13:30, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du rörde på där är väl varvtalsregleringen?

Den svarta "skruven" -Kan det vara en avbruten choke? I så fall påverkar den ett luftspjäll i förgasaren. Så den kan stå med full choke och därmed blir sur.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Volatyle (trådstartaren)

#6 » 12:18:51, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den jag ändrade på var choken, fattar hur det fungar nu - det dyker upp en "platta" som trycker på den vid full gas. Så choken är nog OK, den är 'stängd' så att säga.

Den silvriga skruven är ju tomgångsreglerare - känner jag igen från mopedtiden. Den svarta torde då möjligen kunna vara justering för luft?

Vol
Volatyle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:21:44, 14-04-2014

63an

#7 » 12:40:31, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filter har du förstås bytt till luftrenaren? Ett råd sök på typbeteckningen på webb kanske du hittar din maskin å med lite tur så får du precis ALL info om den från minsta till största detalj man blir förvånad! Behövs når Jonse har slutat med sin service å det verkar vara olika som ger service nu! I Piteå så har HVA i Motorcity hand om oss men då är de kanon att kopiera ner all JONSE så blir allting väldigt enkelt å de kan vara en skitsak som behövs å man kan byta själv, annars till transport å service! Alla som läser detta se om ert hus kan vara försent till hösten om webben töms på uppgifter :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#8 » 13:29:37, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på motorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#9 » 08:41:56, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som din motor får för mycket bensin, om det är en förgasare med flottör så får du kontrollera så den fungerar som den skall och inte fastnar eller har en läckande flottör ventil.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

LeifAndersson

#10 » 09:06:21, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick en klippare som startade när den stod inne några dagar men stod den ute i fukten över natten var den omöjlig att starta. Den stannade också efter 5-10 minuter om den behagade starta öht.! Jag skulle ta delar från den och lossade kåpan när jag var på jakt efter en tändmodul, tyckte den såg ut att vara mysko justerad så jag lossade den och helt enkelt flyttade den lite som jag tyckte det skulle vara utan att mäta något. Borstade också av svänghjulet och sedan provstartade jag, den startade på andra rycket och gick helt ok. Ringde gamla ägaren och sade han kunde hämta den när den tydligen inte var riktigt utlevad än. Det var 5-6 år sedan och han använder den i sommarstugan än utan minsta strul!
Men han har lovat att nästa gång den stannar så kommer han tillbaka med den som organdonator! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se