Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Park 2000E

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Brattiss (trådstartaren)

#1 » 00:12:33, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
har precis köpt en Stiga Park 2000E som jag ska fixa så jag undrar om någon har några bilder från var olika ledningar och sådant borde vara anslutna? Nästan alla ledningar är frånkopplade och hänger lös så undrar var du ska ansluta dem.
Skulle också vilja ha en bild av hur allt är när det är klart.

Undrar var strömbrytaren på växellådan ska anslutas till?
undrar var man ska ansluta de två röda ledningarna som kommer ut ur själva motorn bredvid startmotorn?

har förresten försökt att läsa elformuläret men är inte riktigt klok på det :lmao:

Tack för svaret. :grin:
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo



Brattiss (trådstartaren)

#2 » 13:08:39, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

torbjorn_forsman

#3 » 15:13:10, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strömbrytaren på växellådan är förmodligen en förregling för startspärren. Ska vara ansluten i serie med manöverströmsledningen mellan tändningslås och startrelä, för att det inte ska gå att köra startmotorn med växel i. Förmodligen är det vanliga 6,3 mm flatstiftshylsor som skjuts på "på tvären" över knopparna på strömbrytaren (precis som anslutningen till motortempgivaren på t ex många Opel och Saab från 70-80-talet).

Ledningarna som kommer ut bakom startmotorn, vart är de anslutna i andra änden? Kan det vara till någon generatorspole under svänghjulet? Jag misstänker att de egentligen inte är röda, utan att de bara har råkat vara med när motorn sprutmålades. Det borde hänga ut ett kontaktdon ur någon kabelstam, som passar ihop med donet i änden av de kablarna.
Uppgift om fabrikat och typbeteckning på motorn kan underlätta vidare identifiering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Brattiss (trådstartaren)

#4 » 17:07:25, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte var dessa kablar är anslutna, se bara att de går in i motorn också finns det en plugg i änden. En sladd är röd och en är röd och svart och det står 600V på den som är röd / svart.

Här är bilden av motorlocket

Bild
Bild
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

nimrod_pro

#5 » 17:35:16, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att säga för mycket så har jag en liknande 11hp motor, den är utrustad med ett kontaktdon med två kablar, en för belysningsspolen och en för laddning av batteriet. Den röda är kopplad till batteriet på min maskin. Kontakten på lådan är förregling till startmotorn. Ska enbart sluta när växeln är i neutral.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Rolf Zetterberg

#6 » 17:49:03, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen så,ja.Ett sk dual circuit.
Bild
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

Brattiss (trådstartaren)

#7 » 19:46:25, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

så är frågan hur man ansluter denna säkerhetsbrytare?
Bild
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

torbjorn_forsman

#8 » 20:18:22, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I serie med ledningen mellan tändningslåset och startreläts spole. Ev ytterligare förreglingsströmbrytare ska också vara med i kedjan. I några äldre trådar här på forumet finns det exempel på elschema för diverse olika åkgräsklippare, de flesta är ganska lika varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Brattiss (trådstartaren)

#9 » 20:05:01, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tändstift får inte gnist och jag har provat flera spolar. vad kan vara fel?
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

Brattiss (trådstartaren)

#10 » 20:05:50, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tändstift får inte gnist och jag har provat flera spolar. vad kan vara fel?
Brattiss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:49, 29-07-2019
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo

torbjorn_forsman

#11 » 20:27:05, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är "dödarkabeln" kortsluten till jord?
Tänk på att en B&S-tändspole (i synnerhet en modern "brytarlös" sådan" ) förstörs omedelbart om det skulle vara någon felkoppling i elsystemet eller överslag i tändningslåset så att det kommer in 12 V från batteriet på "dödarledningen".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Micke_fixar

#12 » 20:39:07, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara brytare och kondensator på den där motorn? Eller var briggs tidig med brytarlöst?
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

torbjorn_forsman

#13 » 21:03:46, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att den ser för modern ut för att ha brytare. Övergången till brytarlöst verkar ha skett under 80-talet, under övergångsperioden var motorer med brytarlös tändning nerlusade med dekaler där det stod "Magnetron", som var B&S varumärke för det brytarlösa tändsystemet, men de försvann senare.

Den äldsta B&S som jag har sett, som säkert har haft brytarlöst från fabrik, var en 4 hk-motor med "pulsa-jet" -förgasare (alltså membranförgasare ovanpå tanken) som jag tror var tillverkad 1984. Den satt på en Klippo gräsklippare. Motorn var vit, inte svart som brukligt på nyare Klippo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Micke_fixar

#14 » 21:22:09, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då går det att utesluta att inte är brytare som strular. Statorn borde gå att mäta upp utan att ta bort svänghjulet. Borde vara några ohm om den är hel är iaf så på skotrar. Stort motstånd elr oändlig så är statorn slut.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

torbjorn_forsman

#15 » 21:38:28, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

B&S-tändspolar brukar ha ungefär 0,25 ohm i primärlindningen och knappt 3 kohm i sekundärlindningen. Samma värden både på brytarstyrda och brytarlösa system. Ett undantag är de tändspolar med "E" -kärna som användes på mycket gamla motorer (50-60-tal), där rör det sig om ca 0,32 ohm och 6,4 kohm.

Men det är YTTERST sällsynt att en sådan tändspole går sönder annat än om man har lyckats bränna sönder primären med 12 V från batteriet. Någon enstaka gång kan det förstås bli avbrott i sekundärlindningen eller tändkabeln.
Sen bör man komma ihåg att ett kortslutet varv i tändspolen kan göra den helt oanvändbar, utan att det syns på en ohmmätning.
Har man möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor så kan följande värden vara av intresse (bara uppmätta på ett enda exemplar, man får räkna med viss spridning utan att det är något fel) , de är uppmätta vid 1 kHz :
Primärlindning: induktans 1,64 mH , Q-värde 9,1
Sekundärlindning: induktans 5,67 H , Q-värde 6,7
Läckinduktans (mätt på primärlindningen med kortsluten sekundär) 0,2 mH , motsvarande Q-värde 1,3 .
Omsättningstal 56,5
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se