Bestyckning = munstycke.
Munstycke släpper igenom max L/min.
Det som skruven gör är att strypa genomflödet från 0 till max för munstycket.
Munstycket reglerar tillflöde inom varvtal.
På Bingarna har vi 3st munstycken; lågfart och högfart samt tomgång.
Det som styr mest är högfarts (huvudmunstycket) det är anpassat efter slagvolymen, och kan behöva bytas ut 1-2 steg upp eller ner beroende på hur motorn mår, vad som gjorts åt den, var motorn brukas (m.ö.h.),
bränsle som man kör på. Val av
luftfilter. mm
B&S är rena barnleken i jmf
Bästa vore om man hade möjlighet att koppla in en lambda sond för finjustering...
Förekommer att man mäter avgasvärdena i ljuddämparen (på mopparna alltså).
På B&S har jag nästan aldrig (1-2 undantag) behövt avvika från rekommenderat antal varv på flödesskruven, men (!) jag har bara erfarenhet upp till 6.5hk's motorerna (!); därför vågar jag mig inte ens på en gissning om förgasarinställningen på 11hk'n.
Luftblandskruven må man vara försiktig med. För mkt
luft o motor går för magert. Det gillar motorer inte att göra... Lagomt brukar vara när motor går som fortast o då dra tillbaka skruven med lite gran (1/20-1/10's varv eller så).