Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria, en samlingstråd om diverse projekt och tankar

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 21:02:54, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vissa av er som läser på dessa delarna av forumet kanske lagt märke till så har jag snöat in lite på Agria-maskiner. Som insnöad små-maskinist så har jag ju såklart inte kunnat nöja mig med att köpa en maskin och de nödvändiga tillbehören, utan har istället köpt på mig flertalet maskiner och en rad tillbehör, vissa nödvändiga och andra som jag måste hitta ett användningsområde för. Givetvis så hade jag ju tänkt att denna resa skulle gå att följa på maskinisten och istället för att skapa en tråd per maskin/tillbehör så kände jag att det var lämpligt med en liten samlingstråd.

För tillfället så håller vi på och bygger en ny redskapsbod (läs Agria-garage :mrgreen: ), så mycket av tiden går till det istället för maskinerna och dessutom är verkstaden knökfull av maskiner, så där går ändå inte att göra något vettigt arbete. Men det är ju på väg att lösa sig, men som ni förstår så kommer det att dröja lite innan projekten (och bilderna) dyker upp här i tråden.

Men varför startar jag tråden redan nu då? Jo, jag tänkte ventilera ett par tankar som ligger och gnager i huvudet.

1. Varvtalsreglering av en tvåtaktare. Någon som har erfarenhet av något sådant? En vanligt förekommande motor på dessa maskiner är enkla tvåtaktare med Bing-förgasare, utan någon form av varvtalsreglering. Detta innebär att man måste parera med gasen så fort belastningen ändras, vilket blir extra besvärligt när man till exempel fräser och gärna vill hålla lågt varvtal. Förslag på lösningar? En tanke jag haft själv är en elektrisk lösning med ett RC-servo som sköter gasen och en extern P-regulator (eller möjligtvis PI) som får varvtalssignal från generatorn. Men det tar emot att besudla en konstruktion av denna ålder med dylik elektronik... Hade det fungerat att sätta ett extra spjäll efter förgasaren? Tänker mig att man styr önskat maxmoment med trotteln och önskat maxvarvtal med en regulator som styr spjället, likt på en B&S.

2. Drivkärra. I dagsläget har jag en kärra som jag drar efter en Agria 1700 som har kommit till mycket mer nytta än jag kunnat gissa. Det har dock visat sig att framhjulsdriften, trots dubbelmontage och hjulvikter inte alltid räcker till när det är tung last på kärran. Det finns (fanns) färdiga kärror med drift som kopplas till kraftuttaget, men dessa verkar betinga samma kilopris som guld och hittills har jag inte hittat en enda till salu i Sverige. Det är dessutom inte helt sällan som jag nyttjar full svängradie (= hoppa av släpet och gör fullt utslag på styret så att axlarna nästan ligger 90 grader ifrån varandra) och detta går ju inte riktigt att göra om det sitter en axel kopplad till kraftuttaget. Tankarna går naturligtvis kring vad man kan bygga själv och vilken magisk komponent som kan överföra mekanisk effekt, likt en axel, men utan att begränsa svängradien :myzsko: Några idéer?

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 23:22:05, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 - vet jag hört/sett ngt för många år sedan om det. Hoppas någon annan har bättre minne.

2 - du får allt botanisera på Belos,... Gravely sidorna. Där finns lite olika uppslag om drivning på vagnshjul. Irus har väl "samma" lösning som Agria?

3 - svängradie. ...optimist! :skratta3:
Ja det finns, men... de "knutarna" kan jag livligt föreställa mig vara gjorda i "guld och diamanter". Vet jag sett ngt i Omegas "silver bibel" om kraftöverförings"knut" som skulle kunna göra det jobb du önskar. Har för mig att det är en splinsad kula i en splinsad skål - de som kan detta får gärna haka vid och utveckla begreppen även för mig.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus (trådstartaren)

#3 » 08:23:37, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Dynapac stamp med en varvtalsreglerad tvåtaktare, denna regulator styr dock förgasaren. Denna förgasare är dock av modell "vippspjäll" (vad heter det egentligen?) så den är lite mer lättaktuerad än en Bing med trottel och tung fjäder. Berning-motorer var försedda med dubbla spjäll, ett i förgasaren som manövreras från gasreglaget och efter det ytterligare att spjäll som om jag förstått saken rätt agerar "varvstopp". Vad jag inte förstår är vad som händer med bränsleblandningen om förgasarens spjäll står vidöppet och ett annat spjäll går in och stryper efter det :???: Förgasaren har väl som uppgift att strypa både bränsle och luft?

Jag kikar frekvent på lösningar från andra fabrikat. Jag tror att lösningarna är snarlika, men jag vill minnas att tex Irus har annan rotationsriktning. Inte olösbart, men även dessa kärror lyser med sin frånvaro :coffee:

Jag har funderat över om man kan lösa det med en hydraulpump och hydraulmotor? Men jag kan på tok för lite för att bedöma om det skulle fungera. Vad händer tex när man lägger i backen? Och vad säger en hydraulmotor om att bli "bogserad", i de fall som man inte har fyrhjulsdriften inkopplad?

Eldrift på kärran kanske? Men det tar emot...

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 09:14:14, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalsreglerade tvåtaktare har ju varit vanliga i små elverk. De primitiva ca 650 W kinaelverken som marknaden gödslades med för 10-15 år sedan, har tvåtaktsmotor med ett vridspjäll i förgasaren som styrs av en mekanisk regulator med centrifugalvikter (exakt samma lösning som på många små fyrtaktsmotorer). Försvarets gamla Elverk 1500W har jag för mig har en Bing eller liknande förgasare, som också styrs av en mekanisk regulator. Förmodligen en ganska stor och kraftig sådan, jag har aldrig plockat isär den. Det var i varje fall vanligt att regulatorn gick sönder på de elverken.

En möjlighet för att ordna större utvinklingsmöjlighet är ju att sätta flera kardanknutar i rad, kombinerat med någon slags styrtapp mitt i för att det hela inte ska bli sladdrigt i sidled. Se t ex på hur yttre drivknutarna är gjorda på Citroën D-modeller och andra framhjulsdrivna bilar som konstruerades innan dagens kulknutar var uppfunna! Har man sedan en kort kardanaxel med tredubbla knutar i bägge ändar så borde målet nästan vara uppnått.

Om en hydraulmotor (eller snarare en hydrostatdrift) ska "bogseras", så går det bra om även hydraulpumpen är frikopplad från sin drivning så den kan rotera med fritt. En annan möjlighet är att öppna en ventil så att hydraulmotorn kan pumpa runt hydrauloljan fritt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#5 » 22:01:13, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju inte så hoppfullt att inte ens försvarets elverk med en styrd Bing-förgasare fungerade tillfredsställande. Och det känns faktiskt som en lösning som är rätt svår att få till med mina medel, i och med att jag tror att man önskar ha ett "vanligt" gasreglage när man drar en vagn till exempel, som i någon mån styr momentbegäran, och varvtalsstyrning när man kör med redskap. Jag blir allt mer lockad av tanken på att ha ett vridspjäll (tack Torbjörn :thumme: ) efter förgasaren som styr av något som påverkas av varvtalet. Det blir lättaktuerat, man skulle kunna tänka sig att styra det med en solenoid och en fjäder. Solenoiden kan styras av någon grunka som använder generatorspolen som både kraftförsörjning och varvtalssignal. Elektronik är min egentliga hemmaplan och även om det känns fel att hänga på dylika tingestar, så skulle det faktiskt kunna kännas som en okej lösning då den inte behöver vara speciellt avancerad :smile: Vad som oroar mig är vad som händer med förgasarens funktion, normalt sett är den ju gjord för att få bestämma själv. Om trotteln är högt uppe så brukar ju även varvtalet vara högt och därmed gashastigheten hög. Men vad händer om ett annat spjäll går in och stryper gasflödet för att begränsa varvtalet, trots att trotteln är vidöppen?

Jag köper idéen om att flera knutar kan lösa problemet, men vad händer med längden på axeln? Den måste ju bli avsevärt mycket längre vid fullt "styrutslag"?

Och angående hydrostatdrift (med delad pump och motor, för dessa brukar väl sitta i samma enhet på en vanlig hydrostat?) Tänker du dig en mekaniskt frikoppling mellan hjul och motor? Frihjul eller dylikt kommer att vara begränsande då jag gärna vill kunna backa med driften inkopplad. Om man ska frikoppla hydrauliskt så måste man väl ha en ventil som kopplar bort pumpen men samtidigt låter hydraulmotorn sörpla i sig olja från tanken? Och hur blir det med backen? Normalt sett så använder man ju det drivhjulsberoende kraftuttaget till drivningen ( :mrgreen: ) och detta byter ju riktning när man lägger i backen, vad säger pumpen om det?

Många frågor blir det :svettas:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 22:52:23, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog lättare att åstadkomma en elektronisk regulator än att tota ihop någonting riktigt bra med centrifugalvikter själv.
Undrar om man skulle kunna använda en sådan elektromagnet som styr tomgångsstabiliseringen på många bilmotorer, för att dra i trotteln på en Bingförgasare. Ser vi på bilbranschen har det ju också gjorts tomgångsstabiliseringar med servomotorer som påverkar gasspjället direkt, både kollektormotorer och stegmotorer har förekommit.

En Bing eller liknande förgasare fungerar nog inte bra med ett extraspjäll efter. Den är ju beroende av att nålen, som sitter fast i trotteln, följer med den vid olika gaspådrag. Möjligen skulle man kunna bygga om Bingförgasaren till att fungera som en s k CD-förgasare (som SU, Stromberg m fl förgasare på gamla Volvo, Saab 99 m fl), med ett vridspjäll som används som gasspjäll, och där trotteln lyfts av vakuum.

När det gäller hydrostatdrifter, så får man ju välja pumptyp efter förhållandena. Om det t ex är en kugghjulspump, så går den över till att pumpa i motsatt riktning om man börjar driva den åt andra hållet, en axialkolvpump gör inte nödvändigtvis det. Och så får man fundera över hur mycket av styrfunktionerna som ska göras mekaniskt respektive hydrauliskt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#7 » 16:48:38, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig om att det känns enklare att lösa med elektronik! Då spelar det helt plötsligt inte så stor roll om tex aktueringen av trotteln skulle bli lite olinjär. Det känns i och för sig bra att mina misstankar om att en Bing-förgasare inte hade fungerat så bra med extra spjäll, men det väcker naturligtvis en ny fråga. Hur kommer det sig att de fungerar så pass bra som de gör? Jag tänker att motorvarvtalet och därmed gashastigheten är beroende av både trottelns läge och belastningen. I ett fall med mycket hög last så innebär ju detta att motorn går tungt, dvs inte nödvändigtvis med högt varvtal trots att förgasaren förväntar sig det? :klia:

Tyvärr är jag dåligt insatt i hur dessa förgasare fungerar (läs: inte alls) och har svårt att bedömma hur sannolikt det är att jag skulle lyckas. Men det väcker ändå en idé, som ett ljus i mörka Småland: Fjädern i en Bing-förgasare känns ju ganska overkill för att bara trycka tillbaka en liten trottel. Nog måste de ha haft en kärvande gaswire i åtanke när de dimensionerade den? (Tänker mig då ett gasreglage som inte trycker tillbaka wiren, utan förlitar sig mer på att förgasaren ska dra tillbaka den. ) Denna borde man ju kunna byta för att matcha kraften hos en rimlig solenoid, men ändå ge mer än tillräckligt med kraft för att trycka ner trotteln enbart. De Bing-förgasare som jag har borde vara ganska tacksamma för att testa detta då trottellocket och muttern som håller detta på plats är två skilda delar. Med andra ord är det relativt lätt att i alla fall tillverka en prototyp till trottellock som innehåller denna solenoid :idee3: Vill man dessutom ha kvar sitt vanliga gasreglage så kan ju denna wire få ärva den gamla returfjädern från Bingen och kopplas mekaniskt till solenoiden på ett sätt som ger en mekanisk "OR-grind": Det blir alltid den av dem som ber om mest gas som bestämmer trottelläget.

Inser nu att detta inlägg blir en aning stökigt, ni får säga till om jag ska förtydliga något :svettas:

Så, om man går på en hydraulisk lösning på drivning så borde man rimligen vilja ha en kugghjulspump och en "kugghjulsmotor", vilket i teorin borde fungera som en stel axel, men med böjligheten hos två slangar och med lite mer förluster givetvis? :klia: Meeen, var ska man sätta avluftningen och reservoaren? Systemet kommer ju att byta flödesriktning och därmed även trycksida beroende på om man lägger i växel framåt eller bakåt. Det hade dock varit en trevlig lösning om den är tänkbar att realisera, man behöver ju bara en ventil mellan kretsarna för att kunna frirulla motordelen. Ställer man samma ventil halvöppen för att få lagom mycket läckage så kan man styra mängden moment på bakhjulen för att förbättra fordonsdynamiken likt en Haldex-koppling :mrgreen:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#8 » 21:16:06, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa tankar får ligga någonstans i bakhuvudet och mogna till sig tills jag antingen kommer på en realiserbar lösning själv, får en realiserbar lösning serverad, eller kommer på bättre tankar :mrgreen: Egentligen har jag lovat mig själv att inte ta mig an fler projekt innan jag hunnit slutföra några av de som väntar, men drömma kan man ju alltid!

En annan fundering som dykt upp är vilken bränsleförbrukning som man kan förvänta sig på en sådan här maskin? Jag tycker nämligen att bränslekostnaden har blivit i högsta laget. En timmes transportkörning, eller fräsning av ca 50 m^2 brukar kräva omkring 5 liter bensin... Är det rimligt? Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara några snåla maskiner direkt, men jag tycker att detta känns något överdrivet :uupps:

Det är ju svårt att göra någon absolut jämförelse då det såklart beror på belastningen. Men en sak som jag tänkt på som borde vara hyggligt jämförbart är: Hur länge går motorn på tomgång efter det att man stängt bensinkranen? (Jag brukar nämligen alltid stoppa motorn på det sättet när jag inte vet när jag ska starta den nästa gång) Gräsklipparen som är av modernare typ är försedd med en Honda-motor, och den går flera minuter på den bensin som finns kvar i flottörhuset. Bingförgasarna på Hirthmotorerna har ju ett ännu rymligare flottörhus, men dessa går bara 10-20 sekunder på den bensin som de rymmer.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#9 » 18:19:32, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit lite dåligt med aktivitet från min sida i denna tråd, men tankarna har i alla fall inte stått helt stilla. Helt stilla är dock vad man kan sammanfatta arbetet i verkstaden, med dessa maskiner i alla fall... (Nåja, verkstaden har i alla fall fått sig en rejäl städning vilket jag hoppas ska vara en bra början på det nya året.)

De nya tankarna då? Jo, jag tror mig ha kommit fram till att den enklaste lösningen för att få till någon varvtalsreglering är att använda ett RC-servo som helt ensam får sköta läget på trotteln. Detta via en kort wire mellan förgasare och servot, som lämpligen byggs in i en liten vattentät låda. Troligtvis är det lämpligt att byta fjädern i förgasaren för att göra livet lite lättare för detta servo.

Detta gör att projektet än mer lyfts in i min hemmaplan, elektronik, och därmed kanske till och med blir färdigställt. Tanken är att bygga elektronik som genererar PWM till servot och fungerar som en P-regulator, eventuellt PI om det visar sig vara nödvändigt. Manövreringen sker via två reglage; ett för högsta trottelläge och ett för högsta varvtal. Vid körning med redskap, då jag hellre vill ha fast varvtal så ställs arbetsvarvtalet med varvtalsregleringen och reglaget för trottelläge ställs så högt att det inte är begränsande för varvtalsregulatorn. Vid körning med släp så ställs varvtalsregleringen så att den ger en lagom marschfart och effekt styrs i huvudsak med reglaget för trottelläge, vilket borde bara bekvämast. Med andra ord fullt rimligt att åstadkomma med några OP-förstärkare och tex en 555.

Nackdelen med detta är förstås tillförlitlighet och komplexitet. Men dessa maskiner får väl vänja sig vid att leva i 2000-talet med en tekniktokig ägare...

Men strömförsörjning då? Troligtvis klarar jag mig på den befintliga generatorn, som får ladda ett batteri via en hemmapulad regulator. Men det finns sug efter mer... 12 V elsystem öppnar fler möjligheter med arbetsbelysning, etc. Och så kanske man hade kunnat få till elstart? :eat: Jag har sett en Agria 1700 som var ombyggd med en dynastart, vilket känns som en bra lösning då man får både generator OCH startmotor. Men efter att ha läst lite om dynastart så är jag lite mer tveksam. De verkar inte vara helt lätta att ha och göra med, är dyra och så är det svårt med tillgång på reservdelar. Finns det något liknande alternativ?

Tänker mig här någon form startmotor som är avsedd för remdrift och kanske till och med har frihjul? Vet dock inte om detta ens finns, och i så fall var jag kan leta efter det.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 20:40:19, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har pratat med Anti, bättre att prata med För ;-)

Dynastart -är- dyra!
Men, de ger en intressant flexibilitet:
https://www.startmotor.se/sok/?submit=S ... =dynastart

När det gäller generatorer, så finns det ju permanentmagnetsvarianter på MC-skrotarna (i drivor).
BMW boxer har 180, 240 och 280W's original versioner (R75-100). Finns idag 400W i två olika versioner, en med permanentmagnet, och en med rotor aktivering:
https://bmwmotorcycletech.info/AftrMrktAlt.htm
https://airheads.org/techtips/88-tt-12- ... stallation
https://advrider.com/f/threads/a-new-an ... g.1041135/
EnDuraLast
Omega
Fanns visst lite till å välja på:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/r1 ... index.html

Bob-cat har marknadens minste standard generator. Startmotor har levererat sådan till HD åkare (något konverterings sats som finns till dem).


Frågar man "vill inte" så "går det inte";
fråga man "finns inga problem - finns bara lösningar" så "vad får det kosta (tid/pengar) - vi fixar det!"
https://forum.boxerworks.com/viewtopic. ... 5&start=20
https://bmwmotorcycletech.info/reallybigalt.htm
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus (trådstartaren)

#11 » 21:34:26, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag vet att jag har varit lite negativ till tanken att montera elektronik på dessa i den bemärkelse relativt oberoende maskiner, men min experimentlusta börjar slutligen komma tillbaka till mig :dancing_geek:

Tack för intressanta länkar! Jag visste faktiskt inte att man kunde köpa en ny dynastart. Det känns i plånboken när man tänker på dem, men troligtvis så är det ändå en skapligt ekonomisk lösning när man ser till helheten, om det fungerar bra, det vill säga. vad är rotoraktivering förresten?

En vanlig bilgenerator känns faktiskt inte som en orimlig lösning, då effekten i de motorer jag har tycks räcka och bli över! Jag är bara orolig över att den radiella lasten av en kilrem blir problem för del lager som sitter på vevaxeln... Men om man har två kilremsdrivna enheter (generator och startmotor), en på vardera sida av motorn, så borde man väl kunna minimera denna belastning? Men finns det startmotorer som är avsedda för remdrift, utöver dynastart?

Ska nog läsa på lite om hur dessa arrangemang fungerar på en motorcykel!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#12 » 10:37:07, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt -går- att fixa ;-)
Tyvärr är det för det mesta fråga om ekonomisk kostnad.

Jag fick också "går inte" gällande mer el på min Suzuki:
BMW, BMW /7, R60, R69, R75, R80, R100, generator, bilgenerator
Det var dock -billigare- än jag befarade. Om det var värt det? Varenda öre!

Jag hade -exakt- samma fråga om sidobelastningen som dina farhågor, med -exakt- samma fundering (dvs en lika stor motkraft).
Du kommer att få höra att det spelar ingen roll; men... det gör det på lång sikt!
Är det glidlager, då skall du absolut sträva efter en lika stor motkraft, 180' => så belastningen på lagringen blir så liten som möjligt.
Men, om det är kullagrat, då spelar det så -liten- roll att det kan vara värt att planera för tätare lagerbyten istället.

På en Irus, U-900, som gick i många år på Gotland, så hade ägaren (som varit ÅF för Hirth motorer om jag minns rätt), låtit installera en 55A bilgenerator med remdrift på/från svänghjulet (!)
Det var en lösning som skrek :red_card: ; jag tvingades dock inse att det jag tittade på hade fungerat i närmare 40 år!

Vi har en Maskinist som monterat drivning av bilgenerator från vevaxeln mellan motorn och växellådan på en Belos. "Omöjligt"! Fungerar perfekt!

Varför jag föreslagit generator från motorcykelsidan, permanent magnets alternativ, är för att de med "lätthet" (kan diskutteras iof...) kan adapteras på fläkthjul/dragstart. Så fort axeln roterar startar generatorn, vilket gör att man har mkt mer el vid låga varv än på en vanlig bilgenerator. Klara fördelar alltså.
På en Jordfräs kommer nog 240W (var nog den vanligaste storleken på Japan generatorerna under 70-80:talet) att räcka bra.
De levererade 3 fält om ca 110V (om jag minns helt rätt). Regulatorerna som höll var Hondas, Yamaha och Kawasaki. Suzukis höll inte. Orsaken till detta var att Honda hade "överflödes" "dränering" (man jordade bort överskottet) vilket Suzuki inte hade. Du bygger själv en bättre regulator idag med den elektronik som finns nu ;-)

Totalt sett bör inte bygget kosta mer än 5000kr inkl allt material du behöver och de verkstadsarbeten som du kanske måste köpa.
Det är förvisso en grov uppskattning/gissning, men ser du till min tråd om bilgenerator på motorcykel så ser du att jag har skaffat mig en hyfsad idé/uppfattning om det (även om kunskapen är 20-25år gammal). Allt var inte bättre förr. Det är billigare idag än vad det var förr (relativt sett).

Vad det blir för lösning kommer att bli resultatet av rena tillfälligheter.
Du planerar för en idé, men under vägens gång händer saker.
Som stöd för din tanke - läs den här tråden:
Kompressormatad Honda CB250

Allt går att lösa!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#13 » 11:35:39, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att Dynastart är en viss specifik tillverkares inregistrerade varumärke på kombinerad startmotor och generator (misstänker att det är Delco / GM:s uttryck). Andra tillverkare av snarlika maskiner får inte använda det namnet utan kallar dem för andra saker. Bosch skriver t ex startgenerator eller tändstartgenerator i svenskspråkig litteratur.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#14 » 20:16:11, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack och för intressanta länkar! :grin:

Jag tror faktiskt att jag har sett en bild på denna Irus! Kan dock inte minnas var jag hittade den. Hirth-motorerna har kullager på vardera sida av veven, de ser inte allt för kraftiga ut, men om det fungerar på en Hirth-Irus så ska det väl fungera på en Hirth-Agria. Skulle det bli att jag ger mig på att konvertera någon av Berning-motorerna så känner jag mig lugnare, dessa har rullager som är betydligt större än kullagerna på Hirtharna.

Det snyggaste hade ju varit om sprängkåpan runt kopplingen gick att modifiera så att det gick att sätta transmissionen där, så att den hamnar i bakkant av motorn, men just nu är mitt bildminne inte tillräckligt tydligt för att avgöra om det är möjligt. Får kika nästa gång jag är i verkstaden!

Så motorcykelgeneratorerna fungerar bättre vid låga varvtal alltså? Intressant! Ska googla på lite bilder på hur det brukar sitta monterade!

Bra att veta att det inte bara är Dynastart som är sökvärt! Startgenerator ger ju desto fler träffar och ledde mig in på att liknande teknik börjar bli aktuell i nya personbilar igen. ISG (Instant Starter Generator) har ju blivit ett begrepp inom hybridisering av bilar, men funktionen i den är ju i sin enkelhet en startgenerator (som förvisso används som lite mer än så i vissa fall) Tänk om man kunde hitta en liten ISG med tillhörande elektronik, byggd för att köras mot en 12V-system :idee3: Eller ja, en motor med tillhörande elektronik som duger till båda dessa uppgifter.

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtC

#15 » 15:13:47, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agria 1700 med Ilo 251 och Bing förgasare.

Nyligen köpt, sannolikt inte använd på något årtionde.

Problem: startar och går på relativt högt varv efter att jag flödat ordentligt, viss effelt på varvet när jag sedan drar ner gaswn mwn relstivt högt varv. Sedan stannar den även om jag gasar på.

Otroligt länge sedan jag sist skruvade i en Bing förgasare.

Finns två inställningsskruvar (bild) en som gör snett uppåt (A) och en som går horozontellt. (B).
Jag tolkar det som att A justerar luftflödet och B ställer in bränsleflödet (eller ???)

Tacksam goda råd! Bild

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
BengtC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:02, 05-05-2013
Ort: Rönninge
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Agria 1700 1957, IH Scout II 1977, Zundapp Bella 150 1955.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se