Som vissa av er som läser på dessa delarna av forumet kanske lagt märke till så har jag snöat in lite på Agria-maskiner. Som insnöad små-maskinist så har jag ju såklart inte kunnat nöja mig med att köpa en maskin och de nödvändiga tillbehören, utan har istället köpt på mig flertalet maskiner och en rad tillbehör, vissa nödvändiga och andra som jag måste hitta ett användningsområde för. Givetvis så hade jag ju tänkt att denna resa skulle gå att följa på maskinisten och istället för att skapa en tråd per maskin/tillbehör så kände jag att det var lämpligt med en liten samlingstråd.
För tillfället så håller vi på och bygger en ny redskapsbod (läs Agria-garage ), så mycket av tiden går till det istället för maskinerna och dessutom är verkstaden knökfull av maskiner, så där går ändå inte att göra något vettigt arbete. Men det är ju på väg att lösa sig, men som ni förstår så kommer det att dröja lite innan projekten (och bilderna) dyker upp här i tråden.
Men varför startar jag tråden redan nu då? Jo, jag tänkte ventilera ett par tankar som ligger och gnager i huvudet.
1. Varvtalsreglering av en tvåtaktare. Någon som har erfarenhet av något sådant? En vanligt förekommande motor på dessa maskiner är enkla tvåtaktare med Bing-förgasare, utan någon form av varvtalsreglering. Detta innebär att man måste parera med gasen så fort belastningen ändras, vilket blir extra besvärligt när man till exempel fräser och gärna vill hålla lågt varvtal. Förslag på lösningar? En tanke jag haft själv är en elektrisk lösning med ett RC-servo som sköter gasen och en extern P-regulator (eller möjligtvis PI) som får varvtalssignal från generatorn. Men det tar emot att besudla en konstruktion av denna ålder med dylik elektronik... Hade det fungerat att sätta ett extra spjäll efter förgasaren? Tänker mig att man styr önskat maxmoment med trotteln och önskat maxvarvtal med en regulator som styr spjället, likt på en B&S.
2. Drivkärra. I dagsläget har jag en kärra som jag drar efter en Agria 1700 som har kommit till mycket mer nytta än jag kunnat gissa. Det har dock visat sig att framhjulsdriften, trots dubbelmontage och hjulvikter inte alltid räcker till när det är tung last på kärran. Det finns (fanns) färdiga kärror med drift som kopplas till kraftuttaget, men dessa verkar betinga samma kilopris som guld och hittills har jag inte hittat en enda till salu i Sverige. Det är dessutom inte helt sällan som jag nyttjar full svängradie (= hoppa av släpet och gör fullt utslag på styret så att axlarna nästan ligger 90 grader ifrån varandra) och detta går ju inte riktigt att göra om det sitter en axel kopplad till kraftuttaget. Tankarna går naturligtvis kring vad man kan bygga själv och vilken magisk komponent som kan överföra mekanisk effekt, likt en axel, men utan att begränsa svängradien Några idéer?