Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Spännrullearm på Rider 13C

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

MartinF (trådstartaren)

#1 » 13:38:17, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en tidigare tråd (https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=139&t=315658) ställde någon en likande fråga som inte fick något svar, men jag försöker ändå.
I mitt fall är leden slut så spännarmen som aktiverar klippaggregatet lutar och hjulet ligger snett mot remmen.
Det sitter en smörjnippel som tidigare ägare inte sett, så axeltappen och/eller bussningen måste bytas.
Problemet är att det inte finns plats att lossa armen.
Jag har provat att lossa motorn men kan bara höja den några mm innan det tar i svänglagret ovanför remskivan.
Hur gör jag?

Bild
Bild
Bild
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405



viktor meck

#2 » 15:45:16, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lossa remskivan på motorn. Sitter med en insex. Lyfta motorn och ta bort remskivan. Det brukar vara lite glapp i dem. Sen så händer det att dem böjer sig neråt med tiden med. Då får man sätta ett spett mellan ramen och armen och bända den uppåt tills den är rak. Då funkar den 10-15 år till
Ska du va här inne så får du gå ut!
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner

MartinF (trådstartaren)

#3 » 16:18:35, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En insex upp genom axeltappen, ja, naturligtvis. Tack!
Jag la märke till att armen slog hela tiden. Trots att den var sned så var det svårt att förstå varför. Men nu fann jag ett utslitet lagersäte på remskivan framför. Undrar om det kan räcka för att få armen att slå? Har inte mycket erfarenhet av sådant och axeln är svetsad... men finns som reservdel ändå, så jag får väl försöka mig på att byta den.

Bild
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

martin wheelnut

#4 » 22:30:56, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderar inte dig att köpa den svetsade axeln ny då det är VÄLDIGT dålig precision på dessa tappar. Innerringen på lagret snurrar på tappen då den är lite för smal och nöter ut den nya tappen igen.... Been there done that :sad: .
Jag köpte senare axeln som sitter på lite nyare riders (från 2007 tror jag), den är dels billigare, har bättre precision och sedan är den skruvad i chassit så OM den går sönder är den lättare att byta. Är dock lite mer pyssel/jobb att montera denna. Dels får du borra hål i chassit under stolen för att kunna montera skruven samt även svetsa dit en distanbricka på undersidan chassit på 3-4mm har jag för mig, detta då den nya tappen är lite kortare än den gamla modellen. Får även slipa hålet i distansbrickan lite special för att inte tappen ska kunna rotera när du spänner denna med skruven. Du förstår vad jag menar om du väljer att köpa den nya modellen.
Har kört med detta själv på en Rider 13C från 2006 och det har funkat bra.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

MartinF (trådstartaren)

#5 » 22:54:33, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Tyvärr är den redan beställd. Får se om det är samma problem. Jag tänker att det blir ju ett tryck på de inre lagerbanorna när skruven dras åt, men det kanske inte räcker? Kanske går det att hjälpa till med Loctite?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

martin wheelnut

#6 » 00:28:54, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja då är det inte mycket att göra. Provade själv både att göra körnslag i tappen för att ”kraga” ut lite material som lagret kunde låsa i samt loctite men det fungerade dåligt för mig. Hoppas på bättre tur för dig!
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se