Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga kompostkvarn

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

farmall (trådstartaren)

#1 » 12:49:22, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en stiga biomaster 2200 som jag skruvade isär i höstas har nu fått tag i nytt kretskort till den men jag kommer inte ihåg
Hur kablarna satt
Det är 2 ledare till motorn och 2 från säkerhetsbrytaren i locket
4 stift på kretskortet
AC1 . M1 . M2 . AC2

Är det någon som kan hjälpa mig ?
Bild

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
farmall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:45, 29-08-2013
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Farmall DED3
Zetor 5745



torbjorn_forsman

#2 » 15:32:50, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är kretskortets uppgift i maskinen?
De två ledningarna till motorn, ligger de i serie med matningen till motorn från elnätet eller är de kopplade på något annat sätt?
En bild på lödsidan av kretskortet kan göra det lättare att reda ut vad det är tänkt att ha för funktion.
Kolla också om man kan dra några slutsatser av hur de lösa kabeländarna ligger och är böjda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

farmall (trådstartaren)

#3 » 16:08:40, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den vita pluggen med 3 stift ska kabeln från strömbrytaren sitta
Jag tror att sladdarna från motorn ska på m1 och m2 och sladdarna från säkerhetsbrytaren ska in på ac 1 och 2
Stift ac1 sitter uppe brevid den gula saken
M1 sitter under den vita saken m2 och ac2 sitter på höger kantBild

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
farmall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:45, 29-08-2013
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Farmall DED3
Zetor 5745

torbjorn_forsman

#4 » 19:35:54, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ser vi att M2 och AC2 är hopkopplade med varandra.
M1 går till AC1 via ett par lågohmiga motstånd och en triac (den stora trebeningen som sitter på kylfläns). Reläet (den vita saken) har sin kontakt parallellt med triacen och kan alltså kortsluta den. Den gula saken längst upp är en avstörningskondensator. Kortets funktion är nog att vara en mjukstart.

Då är det väl mest troligt att motorn ska anslutas till M1-M2 , och inkommande nätspänning till AC1-AC2. Om man ska vara petig, så ska nollan (blå kabel) gå till AC2.

Kortet ser lite fuktskadat ut på lödsidan, och en del lödningar håller på att spricka upp (t ex vid AC1) Lödningarna vid triacen ser fult påbättrade ut sedan tidigare och skulle nog må bra av att lödas om en gång till.

Innan du tar kortet i bruk, föreslår jag att du bättrar på alla dåliga lödningar (kortet är säkert lött med blyfritt lod på fabrik eftersom det verkar vara tillverkat efter 2006, så använd sådant lod vid påbättringen också), och tvättar bort flussmedelsresterna. T-sprit eller isopropanol (frysskydd för tryckluftbromsar) och tandborste fungerar bra, skölj noga med rent vatten efteråt, innan spriten har avdunstat. Låt torka ett bra tag, så att även vatten som ev har kommit in i relät får avdunsta, innan du sätter ihop och provkör. Det går bra att lägga kortet i varmluftugn på t ex 60 grader. Tejpa över hålet på summern (den svarta runda burken längst ned) innan tvättningen, så det inte kommer in sprit eller vatten i den.
Kolla att skruv/mutter som håller triacen är väl åtdragen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

farmall (trådstartaren)

#5 » 14:44:08, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En omgång med lödkolven så blev det bra
Tackar för hjälpen

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
farmall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:45, 29-08-2013
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Farmall DED3
Zetor 5745


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se