Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Ariens snöslunga med trasigt block

65 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

tortap (trådstartaren)

#16 » 13:02:13, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se vad vi har under huven. Huga :huh:
Bild
En kontakt till jag antar lyset och en kabel och en jord på andra sidan. Det var allt.
Bild
Min medskruvare tyckte inte det var så intressant.
Bild
Sådär, då får vi vänta och se vad vi kan behöva plocka över. Lite rostlösare på remskivan sen är jag nöjd för idag.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



dc_lindberg

#17 » 21:24:13, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:
dc_lindberg skrev:Med 22hk V-tvinn blir den riktigt bra!


Det blir inga såna utsvävningar. Det är bra med standardgrejer då kan man få tag i reservdelar från snälla maskinister :thumme:


För står det, samtidigt så måste du ju sporras ju!
Kostnaden för att byta från Tecumseh till B&S är -betydande- , så det avstår man gärna ifrån om man inte måste.
Piffa till topplocket är ett -hett- tips; och det är helt klart värt "priset" (kanske en ny topplockspackning).

Generellt anser jag att snöslungor har för hög hastighet, på hjulen... och för lågt varvtal på impellern... tyvärr så drar det iväg -duktigt- många dinarer om man skall fixa till de förhållandena.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#18 » 21:50:50, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där om farten håller jag nog med om. Men nu finns väl banddrivna med hydrostat? Jag tror att man använder snöslungorna annorlunda i staterna än vad jag gör. Jag går inte fram och tillbaks som en jojo över gården och skottar fluffsnö med slunga utan jag skottar strängar med snöbjörn som jag sen slungar, kanske inte ens samma dag. Så gjorde vi vid fältpluton på flygbasen i lumpen också. Fast med V8 eller 6 cyl Øveraasen.

Fast nu blir det mest 4300 på gården. Slungan skottar gångar med drevsnö och takras. Det är i princip lägsta växeln jämt och handjucka när det inte driver :ohnej:

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#19 » 09:31:42, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har vi exakt samma erfarenhet om slungas "framfart".

Trots kostnaden, dreva om drivningen - det "lönar" sig.
Ca 15% minde diameter på remskivan för hastigheten blir hyfsat lagom. Drar tyvärr med sig annan rem också...
Har du tillgång till svarv, så... testa o se om du kan svarva ned spåret närmast motorn.
[Trädgårdsmaskiner] Snöslunga, Toro, Toro Power Max 826 LE
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#20 » 19:13:21, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har vi varit på roadtrip. Långa avstånd i norrland.

Bild

I skellefteå kör man porsche.
Bild

Träffar på maskinist rospigg och torbjorn_forsman mitt i västerbotten. Jag får en enstånka av rospigg och han hämtar upp en enstånka av forsman.
Bild

Stöddigt svänghjul.
Bild

Sen blir det sidospår till norrmaskiner i Orrliden och kollar på skrot.
Bild

Gjutningarna är samma så det ska nog få att få ihop en motor av det här.
Bild

Magnapullen till den vita finns men jag kanske plockar det mesta från den svarta. Det blir projekt för en annan dag.
Bild

Tack till rospigg för motor och torbjorn_forsman för luncherbjudande. Jag hade bråttom hem till barnen så det blev bara en kort visit. 379 km körde jag :driver: rospigg kanske dubbla det åt andra hållet idag :thumme:

8 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#21 » 18:21:57, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika bra att dra igång när man fått upp ångan - så på't igen. Börjar skruva lös lite plåtar och skifta över till nya vita motorn, tar även med tanken och magnapullen rakt av från svarta. Det mesta är exakt lika... famous last words.

Till vänster är nya motorn. Den har en extra elgrunka som saknas på den gamla motorn. Det där aluminiumblocket ovanför startkransen. Vad kan det tänkas vara?

Bild

Lite tråkig slang som sitter på den vita men jag kan ta den från svarta.
Bild

Skiftar över plaströret med nivåstickan och kollar oljan. Tomt. När man grävde ett kabeldike för fiber för nåt år sen hade man grävt fram en oljeflaska ur marken :klia: som jag tog reda på. Super HD! jag hade nöjt mig med vanlig HD till den här :)
Bild

Nån extra kabel på vita som inte fanns på gamla men dess nyckel kanske satt nån annanstans.
Bild

Lite soppa behöver jag, brukar köra akrylat i slungan men enda bensinen finns i skotern så vi stjäl lite 98 där.
Bild

Den blev så till sig av uppmärksamheten att den utvecklade inkontinens. Kapade en bit mitt i den dåliga slangen från tidigare och så var det dags för provstart. Gav den en sup bensin i tändstiftshålet sen lite startgas i förknasarn. Se på rackarn, den hosta igång nån sekund. Sen fick jag dra ett bra tag innan det går upp för mig att kranen där den läckte kanske ska vara öppen :ohnej: Men sen går den! Spelade in en liten film på det men det är för jobbigt att lägga upp så ni får tro mig på den punkten. Men den startar och går och reagaerar fint på gaspådrag. Ställde ner tomgången lite och känner mig rätt nöjd.
Bild

Det här gick ju bra, ska vi chansa på att den ska gå framåt för egen maskin ikväll? Hade kört rostlösare för några dar sen, sen värmt upp med varmluftspistol och låtit motorolja krypa kring remskivan men hade väl inga större hopp om att få lös den enkelt men se på fan den kom frivilligt. Verkar ha fuktat hela vägen.
Bild

Men man får aldrig vara riktigt nöjd. Axeldiameter på den nya är mindre än gamla motorn! Gamla verkar vara 1 tum, nya är 19.2 nånting mm vad det då är i tum. Ridå.
Bild

Jag får se hur vi löser det här. Svarva ny remskiva kanske går men jag vet inte om jag har nåt sätt att göra kilspåret.

6 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

mr belos

#22 » 20:30:12, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

19,1 mm är väl 3/4"

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

tortap (trådstartaren)

#23 » 20:56:32, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är nog 3/4", det verkar vara vanligt på dessa maskiner om det inte är 1". Sett att det finns adapter mellan de storlekarna, som en bussning med ett kilspår i. Det är en möjlig lösning som jag nog kan göra själv.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rospigg

#24 » 22:13:52, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevligt skrivet, och tack för bär och lasthjälp av storstånkan.
Helkul att den ger liv ifrån sig, Tecumsehn! :thummar:

Ja, mina mil blev fler, +130 stycken innan jag var hemma igen.
När jag ändå var i omgivningarna passade jag på att besöka Hr Leif A, som guidade runt i omgivningarna, bjöd på kaffe och kändes som en gammal kompis vid första personliga mötet. Han sammanfattade det hela med:
-"Det var ju kul att få ett ansikte på dig också, även om det inte är så mycket att skryta med".
En långmilahelg med idel trevliga människor. :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magirus

#25 » 22:35:57, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses, då va du ju int så långt från jag! :uupps:
Jo, Herr L är en trevlig man som man gärna tar kaffe me surr tillsammans med! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#26 » 09:32:59, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den "extra elgrunkan" är troligen likriktare/spänningsregulator för en laddspole.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap (trådstartaren)

#27 » 01:10:24, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär skulle en lösning kunna se ut. Siffrorna ser lite roliga ut men om man mäter dem som tumfraktioner med digitala skjutmåttet blir det oftast runda fina siffror.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#28 » 20:28:49, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen!
Bild

Rospigg trodde att remskivan kanske suttit på motorn från början och erbjöd sig att göra en adapterhylsa. Mycket generöst! Motvilligt accepterade jag erbjudandet bara för att det blir en bra historia och fin fortsättning på tråden. Men så återkommer han att det är lika bra att göra ett helt nytt hjul - därav ritningen. Det är enormt imponerande att hjälpa en helt okänd person på det sättet. Stort tack! :shake_hands: :bira: :thummar:

Men vi tar dagens bilder från början. Det kom ett paket med posten, blank och fin.
Bild

Men jag får inte dit remskivan då jag redan monterat motorn i slungan. Men Ariens har varit fiffiga, bara två bultar så viker sig slungan på mitten.
Bild

Putsar av lite rost från axeln med röd putsduk och sen är det tight!
Bild

Då vet jag att det kommer passa så putsar av ytorna och rengör med aceton sen kallblånering. Här är mitt i första strykningen.
Bild

När medlet får verka blir det som att det nästan börjar rosta och skiftar i lite olika nyanser.
Bild

Stryker tre snabba lager sen är jag nöjd.
Bild

Bilderna i bra ljus visar inte riktigt hur mörk den blir när man oljat in den i Owatrol. Nu får det härda till imorrn sen kan jag testa. Behöver nya remmar men vill bara se att det funkar först :)
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rospigg

#29 » 21:04:34, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir så jäkla vackert med blånering!!
Om det är gravrost i de andra remskivespåren så är det en god idé att putsa/fila bort det,
för annars tär det kolossalt på remmarna! :thumme:
(remskivan sändes med Postnord, så helt usel service har dom inte!)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

tortap (trådstartaren)

#30 » 20:59:00, 01-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remmen som satt är helt slut. Jag höll på att rackla med en annan slunga för flera år sen så jag råkar ha en kilrem som är "ungefär" rätt. Men jag vet att dessa vanliga fläktremmar inte pallar. De är för mjuka och när belastningen blir högre ger de upp fort om de alls orkar driva.

Bild

Men där sitter den och nöter in skivorna. Impellern går, fräsen snurrar. Driften funkar, framåt/bakåt och den här slungan har öppen diff eller låst valbart i navet!
Bild

Börjar mäta mig fram i elsystemet. Eller eltråden, singular. 6V fram till lyktan, knappen och över lampan men inget lyse.
Bild

En nit i den svarta sargen har lossnat och skruven är borta... om jag skulle prova dra i en skruv bara :idee3: och vi har lyse!
Bild

Bilden kan inte riktigt förmedla vilket ljus det är.
Bild

Inte i nån positiv bemärkelse, det är löjligt lite ljus när det inte finns nån snö :skratta3: Uppskattningsvis som en ledlenser pannlampa på lägsta effekt, fast gulare. Pannlampa på fullt så ser man inte att slungan är igång ens. Kanske finns nån värsting LED för 6V man kunde mickla dit istället. Men nu nöjer jag mig såhär. Ska försöka beställa rem till första slungsnön bara.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se