Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Snöslunga "Friktionsväxel"

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#16 » 11:48:04, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser kattstruparn - allt löser sig :-)
Om ett tag lär jag skruva på mina slungor - å då lär jag kanske behöva ett sånt där drivhjul.
Minns inte diametern, men har för mig de finns i 2 storlekar; vilken, eller vilka, jag kommer att behöva får jag se när jag kommer dit.

Projekt 1, efter jag kladdat (=måla) färdigt på fäljen till Canadiana 521, blir nog en Stiga 420. Jap, tecumsemotor (!), som inte vill gå...
Canadianas gummitrissa är "slut". Har bytt den en gång, ca 15 år sedan. Så det är också ett projekt som väntar på genomförande.

Har en Ariens - kul maskin, kraftfull, ingen drivning - den la av "ur det blå" "bara så där". Gissar att det är gummitrissan som "gav upp". Den har en större trissa än Canadian 521. Måste fixa den innan snön kommer!


När gummitrissedrivningen -fungerar- så är den riktigt bra, men... det är ju en -klen- konstruktion som man gärna skulle bygga om till något mer driftsäkert! Gummi mår inte bra i låg tempratur. Gummi åldras... så även om det är fräsch när man gjort i ordning det, så är det inte säkert att det fungerar när väl snön kommer (för -det- gör den! Var ca 22 år med besked - tycks hänga ihop med solfläckarna. Räknade på skoj en gång, och prickade in alla större kända snöoväder över Sverige tillbaka till Karl den X och kriget med Danmark som ledde till Freden i Roskilde). Verkar vara "små pikar" var 11 år, så rent statistiskt så -bör- snöslungorna få gott om mat kommande vinter :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



kattstruparn (trådstartaren)

#17 » 17:12:53, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas verkligen att du har fel ang snömängd nästa år.
Det här året har nämligen varit fördj_vligt!
Min plogbil, Suzuki 410, räckte inte till alls. Det har den, med lätthet, gjort de föregående 5 åren.
Hyrde in en Lastmaskin för några dagar sedan för att frakta bort snöhögarna utanför köksfönstret, ca 80 kbm.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

dc_lindberg

#18 » 19:00:20, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se.
För oss på andra sidan vid östersjön så hänger snömängder ihop med vindriktning.
När det blåser från Murmanskt, via Wasa, o det är öppet hav... då blir det snö på ostkusten!
Viker det av, oavsett syd/nord, så att de drar tvärs över landet, så bör molnen lätta på bördan bl.a. över... Östersund...

Var Jet-strömmen löper spelar lika stor roll. Slinker den ned över Alperna... då ... blir här kallt!
Januari 1988 var det -28´C på Arlanda! Minns det så väl. Kom hem från ett "kallt" Madrid och hämtades med en VW Transporter, 1977 års model, med trasiga värmekamrar...

Nu såg jag att en vulkan som legat sovande i 800 år har åter vaknat på Island. Sist höll den på i 30 år innan den lugnade ned sig.
...är det månne "växthuseffekten" som slagit till mot Island?...
Jorden lever. Dess cykler är mycket längre än ett människoliv... eller som sjöfarare säger, det går upp och det går ned :-)

Såg också att man analyserat borrkärnor från Grönland som legat bordglömda sedan WWW.II - o hittat det som araberna kände till långt innan vi europeer fattat det - Grönland har varit -grönt- för inte så länge sedan: dvs is och snöfritt.

Så, lugn bara lugn, Kung Bore kommer på besök igen - o han kommer att ha stora gåvor med sig rätt vad det är. :skratta3:
:snow:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se