Hej alla maskinister!
Mitt första inlägg... So here we go!
Jag blev i vintras ägare till en Stiga Park Diesel. Tyvärr oklart vilken årsmodell, skulle gissa på sent 80- till tidigt 90-tal.
I början var den dels väldigt svårstartad och när den väl gick igång rusade den iväg på full gas. Som tur är ingen riktig "run away" då det var insprutningspumpen som hängt sig. Dvs det gick att döda motorn genom att lossa på bränsleröret.
Efter en renovering av just insprutningspumpen och lite justering av regulatorn går den nu mycket bättre.
Då äntligen till frågan :
Hur ska gasreglaget se ut på motorn? Alltså där vajern ansluter till regulatorn.
Det sitter en solid vajer monterad nu och vid full gas "puttar" vajern. Således borde den komma in från toppen.
Maskin: Stiga Park Diesel 13-7116-11
Motor: Lombardini 6LD360/V
Här finns en liten illustration:
Gasreglaget
Finns två hål för vajer i motorblocket. Ett ovanifrån och ett underifrån. Det nedre finns spår av gängor. Något borde väl ändå suttit här som styrt eller överfört rörelsen från gasvajern?
Eftersom det sitter solid vajer på maskinen nu känns det tveksamt att denna ska gå rakt i hålen, då det blir nära 90 graders böjning på vajern. Gul pil visar rörelsen vid gaspådrag.
Ställskruv 1 & 2: Min- och max-gas.
Ställskruv 3: Maxläge för regulatorn.
Dödaren
Solid vajer tvingar vid drag regulatorn till "noll".
Röd pil: Rörelse för att stanna motorn genom att strypa bränslet.
Tanken är väl att renovera hela maskinen och samla all information i en byggtråd här på forumet framöver.
EDIT*
Lägger in en bild på maskinen också
Cheers