Kul att det gått framåt med startapparaten! Mycket riktigt ska det vara wire i den. Jag har själv lyckats att dra sönder den ett par gånger då jag har svårt att hitta på något bra sätt att fästa den i startapparaten och handtaget. Mitt mest framgångsrika försök har varit att hårdlöda med mässingslod, men det tenderar visst att göra wiren spröd så att den går av strax intill istället...
Vad jag har lärt mig hittills: Dör den med en ljudlig smäll så får den sannolikt för lite
bränsle. Går den väldigt orent och rökigt så får den för mycket bränsle. Är det inget av detta, utan den dör så som jag tolkar din beskrivning så tänder den inte. Oavsett så skulle jag rekommendera dig att plocka ner förgasaren och ultraljudstvätta delarna samt att plocka ned hela tändsystemet och kontrollera alla ingående delar. Detta har jag fått hjälp med av detta fantastiskt hjälpsamma forum och mina maskiner brukar starta på första draget om de inte har stått länge. Min startprocedur är ungefär:
Öppna bensinkranen
Ge
ungefär 1/5-1/4 gas (känn efter om du har glapp i gaswiren och korrigera för detta)
Tryck ner flödaren och släpp när det rinner över
Ta tag i starthandtaget, drag ut det så att du känner att det greppar.
Sätt foten mot ramen under motorn
Häv dig bakåt för att få ordentligt snurr på motorn
Om motorn inte startar så är det svårt att veta om den fått för lite eller för mycket bränsle. Jag brukar chansa och flöda likadant en gång till och se om det går på nästa drag. Funkar inte det så är den sannolikt sur, då brukar det hjälpa att öppna kranen på motorns vevhus (rinner det så kan du vara säker på att den var sur), stäng bränslekranen, ge full gas och drag runt tills den tänder. Så fort motorn går igång, stäng vevhuskranen, minska gasen och öppna bensinkranen.
Det ser bra ut med kärran!
Givetvis kan jag ta lite bilder på min smått bedrövliga
kärra med stort renoveringsbehov!
Tack för bilderna förövrigt!
På ditt stora fräsaggregat sitter det en reduktionsväxel, var rädd om denna! De finns att köpa på tyska ebay till ungefär samma kilopris om guld. Läs manualen noga innan du försöker att använda den, den är lätt att göra sönder om man gör fel!
Fräsaggregatet som står till vänster är troligtvis till någon annan maskin, jag känner inte igen det.
14''
hjul med vikter och greppjärn är guld när man ska plöja! Frontvikten har du för att balansera vikten över hjulaxeln.
Den lille fräshuven är för radfräsning. Denna skulle jag kunna vara intresserad av om den möjligtvis är till salu.
Och av ren nyfikenhet: Vad är det som ligger framför fronvikten? Det ser ut att vara samma interface som maskinen har mot redskapet?
Och vad är det som ligger på den lille fräshuven?