På alla 1700 som jag har skruvat med så har svänghjulet suttit på en
kona, så det gör det nog på din också. Nya motorer brukar ha
cylindrisk axel med
kilspår.
I den första ebay-annonsen du länkade till så vill jag minnas att det stod att säljaren ville ha det gamla svänghjulet och sprängkåpan i retur innan han skickade de nya delarna, högst troligtvis därför att han modifierar gamla delar för att passa på nya motorer.
Gällande tvåtakt vs. fyrtakt: Specificerad axeleffekt måste väl ändå motsvara specificerad axeleffekt? Jag köper fullt ut att tvåtaktaren borde ha lättare att ha det lite lättare då den producerar vridmoment vid varje varv, men det borde kunna hjälpas av litegrann med ett tyngre
svänghjul på fyrtaktaren? Momentkurvan för bägge motortyperna bestäms väl i huvudsak av porttiderna?
De fyrtaktsmotorer som typiskt satt på dessa maskiner var just 6-7 hästarsmotorer. Men dessa har en väldigt tung svängmassa jämfört med moderna motorer.