Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Agria 1700 med tillbehör

64 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Johanfilip (trådstartaren)

#1 » 21:44:47, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick fatt i en agria 1700 med massor av tillbehör idag. Första prio är att få igång släpet som eventuellt är ett hemmabygge. Är det någon som känner igen varianten? Har broms och tippfunktion.
Sen är det något fel på snörstarten som kuggar över vid ryck. Är det någon som har verkstadshandboken så jag vet hur det ska se ut när jag plockar isär?Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210523/fefa28e38cb15a71cab18545bab1843a.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet



Johanfilip (trådstartaren)

#2 » 21:46:34, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210523/2444f0ea61794cee8537ed5caa13f0fb.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#3 » 09:52:37, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag rätt finns önskade pdf på Maskinisten både i "biblioteket" och i trådar om Agria.

Ser ut som JLO motor.
Oavsett! Var -mycket- försiktig när du skruvar isär! På JLO sitter en stark fjäder, som är snudd på omöjlig att återmontera utan rätt verktyg.
Walter Reimer AB tillverkade ett eget verktyg - företaget finns kvar och är aktivt. Ligger i Huddinge.

Troligtvis är det kransen som "vipparmarna" ska hugga tag i som är utsliten, o den sitter på vevaxeln.
Ta närmare bilder på motorn så kan Maskinistens Hjärntrust nog hjälpa dig ett bra steg på vägen ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johanfilip (trådstartaren)

#4 » 21:42:15, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jlo 251 är det minsann men några kuggar har jag inte. Däremot sitter det en krans med rullar som tvingas ut mot en kopp fäst på svänghjulet. Allt finns på plats med kransen är givetvis sliten så rullarna tvingas inte till sitt ytterläge.
Bild
Bild
Hittade liknande krans på nätet som en reservdel till snöskotrar. Är det någon som sett något liknande lite närmare än usa och som inte kostar en arm och ett ben? https://www.ebay.com/itm/274141575327
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#5 » 22:02:12, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

dc_lindberg

#6 » 08:48:18, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus

#7 » 21:46:19, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inkopplingen av startapparaten ser precis ut som den jag har på mina Hirth-motorer och jag har viss erfarenhet av den, de kan vara lite lynniga. Min erfarenhet är att allt måste vara helt rent och röra sig lätt. Det enda stället som möjligtvis ska ha lite fett på sig är där den mittre aluminiumbiten rör sig mot den inre axeln. Det får alltså absolut inte vara något fett på de tre rullarna eller där de ska gripa. De flesta problem jag har haft med mina startapparater är att hylsan (som sitter skruvad mot svänghjulet) har varit sprucken och därmed gett med sig av de radiella krafterna, så syna denna noga.

I övrigt, grattis till en bra maskin! Jag har själv ett par Agria 1700 som jag har gjort mycket nytta! Lägg gärna upp lite mer bilder på maskinen och tillbehören! Jag tycker mig kunna identifiera en tegplog, en kupplog och en potatisupptagare, utöver det självklara fräsaggregatet och vagnen.

Släpet påminner om ett av mina till utseendet. Mitt har dock ingen tippfunktion och en helt annan dragstång. Vad jag har förstått så tillverkade Agria inga egna släp, så det lär finnas många olika varianter av dessa.

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#8 » 08:56:07, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus - :thumme:

Hjälpte en annan Maskinist med sin Hirth med just samma problem för X-år sedan. Precis exakt det felet som du beskriver - väl smorda rullar. Minns jag rätt var det enbart rengöring som behövdes. Minns jag helt rätt så hade fett använts. Sviktar inte mitt minne så i det fallet tvättade jag bort fettet, men "smorde" med Omega 77 för att motverka rostangrepp; dess oljefilm är inte stark nog att hindra rullarna från att greppa, vilket fett är.

Hade helt total glömt bort den händelsen; men som f.d. förare av japanska "fartvidunder" (Kawa, Suzuki och Honda) så har jag haft mina beskärda problem den -permanentmagnet- rullar startarna. Är olja för bra, så glider rullarna istället för att låsa vevaxeln när startkransen dras runt av startmotorn - "idiotsäker" lösning... så länge det inte slirar...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#9 » 13:27:34, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa norska
Vi i agria
Mkt kunskap där

2 personer gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

Johanfilip (trådstartaren)

#10 » 10:49:31, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla utförliga svar. Rullarna rengjorda och nu griper den bra. Nästa problem infann sig omedelbart när startsnöret gick av. Typ 5 gånger. Efter lite research visade sig att denna ska vara utrustad med wire, inte rep. Originalwire (typ, jag hoppas den passar) beställd från rinab som hade den på lager för en billig peng tillsammans med nytt bränslefilter och annat krimskrams.

Nästa problem är att den verkar vara tjurig att starta. Startförsöken har gett mig några lyckade starter, men dessa har alltid slutat i ett tvärstopp efter några sekunder. Alltså, starten går bra och motorn varvar, jag ser att bensin rullar genom filtret. Sen är det som att nån trycker på dödarknappen och maskinen tvärstannar. Frågan är alltså om det är för mycket/för lite bränsle som flödar på alternativt att det är något elektriskt. Vad tror gänget?

@lateralus Jag ska absolut fota mer. Kärran renoveras för fullt och jag hoppas jag kan visa upp hela härligheten i monterat skick ganska snart. På flaket kommer det tyvärr bli formskiva av praktiska skäl men lämmarna blir trä. Färgen är givetvis Agria-grön (RAL 6001). Fota gärna din vagn och lägg ut så kanske jag får inspiration.

Har även en fråga om förgasaren som är en Bing 1/22/173 som jag skulle vilja friska upp lite. Hittade denna sats men är osäker på om den passar https://www.mopeddelar.se/p/bing/bing-slh-17-23/forgasare-renoveringssats-bing-slh-19.html
Vad jag kan se är de flesta dela samma på SLH trots att borrningen är olika. Vad tror ni?
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#11 » 15:32:25, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

se tråden Bing 1/32/331
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johanfilip (trådstartaren)

#12 » 21:05:29, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite småpyssel i väntan på startwire och annat. Formplyfa på plats och halva kärran målad. Bromsar genomgångna och armarna till dessa smörjda. Tyvärr var det slut på passande vagnsbult så det fick bli sexkant så länge. Kollar förgasardelar i morgon när jag har lite mer tid. På allmän förfrågan knäppte jag en snabb bild på tillbehören också. Synd att tegplogen är så sjukt rostig för den skulle jag behöva använda först.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#13 » 14:15:05, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det gått framåt med startapparaten! Mycket riktigt ska det vara wire i den. Jag har själv lyckats att dra sönder den ett par gånger då jag har svårt att hitta på något bra sätt att fästa den i startapparaten och handtaget. Mitt mest framgångsrika försök har varit att hårdlöda med mässingslod, men det tenderar visst att göra wiren spröd så att den går av strax intill istället...

Vad jag har lärt mig hittills: Dör den med en ljudlig smäll så får den sannolikt för lite bränsle. Går den väldigt orent och rökigt så får den för mycket bränsle. Är det inget av detta, utan den dör så som jag tolkar din beskrivning så tänder den inte. Oavsett så skulle jag rekommendera dig att plocka ner förgasaren och ultraljudstvätta delarna samt att plocka ned hela tändsystemet och kontrollera alla ingående delar. Detta har jag fått hjälp med av detta fantastiskt hjälpsamma forum och mina maskiner brukar starta på första draget om de inte har stått länge. Min startprocedur är ungefär:

Öppna bensinkranen
Ge ungefär 1/5-1/4 gas (känn efter om du har glapp i gaswiren och korrigera för detta)
Tryck ner flödaren och släpp när det rinner över
Ta tag i starthandtaget, drag ut det så att du känner att det greppar.
Sätt foten mot ramen under motorn
Häv dig bakåt för att få ordentligt snurr på motorn

Om motorn inte startar så är det svårt att veta om den fått för lite eller för mycket bränsle. Jag brukar chansa och flöda likadant en gång till och se om det går på nästa drag. Funkar inte det så är den sannolikt sur, då brukar det hjälpa att öppna kranen på motorns vevhus (rinner det så kan du vara säker på att den var sur), stäng bränslekranen, ge full gas och drag runt tills den tänder. Så fort motorn går igång, stäng vevhuskranen, minska gasen och öppna bensinkranen.

Det ser bra ut med kärran! :thumme: Givetvis kan jag ta lite bilder på min smått bedrövliga kärra med stort renoveringsbehov!

Tack för bilderna förövrigt!

På ditt stora fräsaggregat sitter det en reduktionsväxel, var rädd om denna! De finns att köpa på tyska ebay till ungefär samma kilopris om guld. Läs manualen noga innan du försöker att använda den, den är lätt att göra sönder om man gör fel!

Fräsaggregatet som står till vänster är troligtvis till någon annan maskin, jag känner inte igen det.

14'' hjul med vikter och greppjärn är guld när man ska plöja! Frontvikten har du för att balansera vikten över hjulaxeln.

Den lille fräshuven är för radfräsning. Denna skulle jag kunna vara intresserad av om den möjligtvis är till salu.

Och av ren nyfikenhet: Vad är det som ligger framför fronvikten? Det ser ut att vara samma interface som maskinen har mot redskapet?

Och vad är det som ligger på den lille fräshuven?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#14 » 19:33:12, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger upp en bild på mitt släp på trådskaparens begäran:

Bild

Ganska tråkigt, men fortfarande användbart skick. Träet är sannolikt bytt minst en gång av föregående ägare och snart är det dags för mig med, för hålen börjar bli lite väl stora. Däcken har jag själv bytt till första bästa jag hittade med rätt dimension som såg rejäla ut. Dragstången är formad så att man kan ha fräsaggregat med reduktionsväxel monterat samtidigt som släpet vilket är praktiskt ibland. Bromsen består av två plåtflärpar (den ena syns på bild) som ska trycka mot däcket, detta ger knappt någon bromsverkan över huvud taget vilket gör körningen lite onödigt spännande när man till exempel har lastat släpet fullt med sten. Som tur är så funkar bromsarna på maskinen bra. Planen då släpet ska renoveras är att byta axeln till en med trumbromsar, vilket även kommer att innebära nya fälgar då dessa har lagerna inuti sig. Drömmer om ett ha en drivkärra, men dessa finns nog inte i Sverige...

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johanfilip (trådstartaren)

#15 » 11:09:22, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all värdefull information och tips Lateralus. Det underlättar verkligen.
Startapparaten är nu fixad med wire. Som du sa var det trixigt att få dit den och det tänkta sättet att fästa den var trasigt. Jag körde en popnit och böjde wiren över den istället. Funkar ganska bra.

Jag har börjat misstänka att det inte är en JLO som sitter utan en Hirth. Det verkar stämma bättre med förgasare, startapparat och ljuddämpare. Hur ser jag det? Skickar med lite bilder så kan ni se själva.

Bild
Bild
Bild

Det tråkiga är att den fortfarande inte startar ordentligt. När jag flödat så hostar den och tänder enstaka gång eller går väldigt kort och svagt. Ytterligare drag ger också bara enstaka tändning. Någon gång har den varvat igång ordentligt men det är bara korta omgångar, säg 3-7 sekunder. Tanken är rensad, ny tankventil är beställd för den var slut (kanske har nån tips om var det går att beställa packning till den), nytt bränslefilter och förgasaren är rensad. Min nuvarande tes är att jag inte lyckats med rensningen av förgasaren. Det funkar ju att flöda så det kommer bränsle ner i förgasaren och det känns som att den startar på den flödade bensinen men sedan får svårt att liksom "gasa in" nytt bränsle. Jag begriper inte riktigt hur allt funkar men ni kanske kan hjälpa mig.

Alternativet är kanske själva tändningen. Kan detta vara något symptom på trasig del där? Att det bara orkar tända enstaka gånger men inte mer. Ska beställa nytt tändstift även om det nuvarande ser nästan helt nytt ut.
Johanfilip
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:42, 20-04-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se