Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Tips på dåliga konstruktioner

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Orsa (trådstartaren)

#1 » 18:22:05, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippo är väl min stil och man har och har haft några men inte många, för det är ju Klippo. Klippo är ju allt förutom motorn liksom. Känd för gedigenhet och livslängd.
Idag är det väl 3 st som körs. Sommarnöjet, föräldrahemmet och jobbet.

Den här handtagskonstruktionen med justering av höjd och plastrattar som en av Klippona har var en kass lösning redan från början. Konsulten som ritade måsten hållit ut projektet i det längsta för den började säljas otestad. Rattarna gängade upp sej oavbrutet ända från början. Men som ni vet blir mest det som är trasigt lagat, inte det som fortfarande håller ihop.
Sen efter 20 år sprack plasten i bitar och det blev vanliga bultar men eftersom det är så påfrestat just där så funkade inte det heller.

Bild

Det tog 1 timme att steloperera idag och sen undrar man varför man inte gjorde det redan för 20 år sen...
Slipa, svetsa, sprejzink som lirar perfekt med silvertejpen i färg.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Galne

#2 » 18:26:35, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet att den röda plasten och även plastrattarn finns som reservdel och kostar tack ska du ha!! Apropå att rattarna gängar av sig beror nog på kniv eller krokig axel på motorn, mina rattar har aldrig släppt och kan inte påstå att den vibrera speciellt lite..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Stridis2

#3 » 22:04:09, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:Du vet att den röda plasten och även plastrattarn finns som reservdel och kostar tack ska du ha!!...

Jag kollade lite snabbt hos Briggspart men hittade inte dem. Jag har kvar mina rattar, men de tandade plastbitarna har gått ohjälpligt itu. Har funderat på steloperation jag också men inte blivit av. Men om de inte är speciellt dyra så kan man göra originalrenovering istället.
Har du tips på var man kan få tag på dessa?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johan.eriksson

#4 » 22:32:33, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippo ägs av Husqvarna idag, så närmsta ÅF för Husqvarna löser det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Orsa (trådstartaren)

#5 » 11:52:44, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det varit en bra konstruktion hade man inte slutat med den. Det är inte bara rattarna som borde vara reservdel. Det är den enklaste delen. Även den fasta motdetaljen är lika mycket reservdel och den hittade inte jag som reservdel förra året då jag Googlade grundligt.

Kliper man på plan mark funkar det säkert ett tag men med buskar, slänter, vinklar och vrår då man tvingas köra "aktivt" så är konstruktionen dömd som dålig. Det glappar upp sej. Plast"kuggarna" har ju kuggflanker som kilar loss delarna i stället för att ha 90-gradersflanker som låser vridläget bestämt. Ett examensarbete.
Nej, jag tycker det där är ett bra tips på en dålig konstruktion.

Hur sen plasten blir spröd och allt slutligen faller isär, om det nu vore för att både vev och eller kniv var skakis och bakis, det förslaget vet jag inte hur det är tänkt ikring?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se