Och på 30 år har det ju hänt en del på oljemarknaden. Lägg märke till att det aldrig förekommer W (winter) efter SAE-siffror för
viskositet som överstiger 20.
Vilken modern
olja som helst som har någon form av API-klassning för bensinmotorer (alltså en kod med två bokstäver där den första är S), och som har någotsånär normal viskositet bör duga bra. 5W-30 eller 0W-30 kanske blir lite för blaskig i
värme, men t ex 10W-40, 5W-40, 15W-40 eller liknande kan vara utmärkta. Vill man ha bra sotlösande egenskaper så siktar man på en hel- eller delsyntetolja hellre än en mineralolja. Vanligtvis köper man nog inte hem någon särskild olja till gräsklipparen utan använder samma som till personbilar och andra motorer på gården.
Beträffande elschemat så ser det lite konstigt ut, det borde finnas en punkt som visar att ledningen från laddningslikriktarens (diodens) katod samt högra änden av den vänstra säkringen är förbundna med + från batteriet Om du ska byta
tändningslås, så kolla NOGA att inte anslutning M (den som går till tändsystemet) någonsin kan bli förbunden med +12 V från batteriet. Lägg till en extra
säkring i serie med dioden, som sagt. T ex 3 A. Säkringen för lyset tror jag egentligen inte fyller någon större funktion, lysspolen ger förmodligen inte så hög kortslutningsström att säkringen någonsin kan lösa av den anledningen. Möjligen sitter den där som ett
skydd för lysspolen om man av någon anledning skulle få in likström från batteriet på belysningskretsen. För att få tändlåset att hålla längre, kan det vara bra att sätta någon form av
gnistsläckare (t ex en 20-30 V varistor) parallellt med startreläts spole.