Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Park 2002 - renovering

118 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

torbjorn_forsman

#16 » 11:26:02, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är batteriet så dåligt (eller det är spänningsfall nånstans), att spänningen sjunker så långt att startrelät inte orkar hålla sig tillslaget då det belastas med startmotorns ström?

Se upp noga med tändningslåsproblem, om det ligger lösa delar i tändningslåset som kan ställa till med överledning mellan 12 V-kretsen och kretsen som ska kortsluta tändningen då man slår av med nyckeln, kan det leda till att man bränner sönder tändspolen. Den tål inte alls att få in 12 V från batteriet på "dödarkabeln".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Frank69 (trådstartaren)

#17 » 11:28:16, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns inget "laddrelä" på den där åkgräsklipparen. Sådana saker, även kallade bakströmsrelä, är något som används på gammaldags likströmsgeneratorer för att hindra ström att gå bakvägen från batteri till generator då motorn står stilla. På sätt och vis så fyller dioden samma funktion i detta fall, liksom den inbyggda likriktarbryggan gör det på en modern växelströmsgenerator till bil.


Ok.
Det var tändspolen jag menade... :???:
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#18 » 11:32:46, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är batteriet så dåligt (eller det är spänningsfall nånstans), att spänningen sjunker så långt att startrelät inte orkar hålla sig tillslaget då det belastas med startmotorns ström?

Se upp noga med tändningslåsproblem, om det ligger lösa delar i tändningslåset som kan ställa till med överledning mellan 12 V-kretsen och kretsen som ska kortsluta tändningen då man slår av med nyckeln, kan det leda till att man bränner sönder tändspolen. Den tål inte alls att få in 12 V från batteriet på "dödarkabeln".


Tackar för alla tips!
Nä, batteriet är det bra kräm i, och även nyladdat.
Det låg ju och gnistrade en kabel som gick till just tändningslåset, (åtgärdat)
men om tändspolen är kass påverkar det spänningen som jag beskrev för startmotorn?
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

torbjorn_forsman

#19 » 12:27:26, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tändspolen har inget alls med 12 V-systemet att göra. Den får ju sin energi från magneterna i svänghjulet och ska fungera även om den sitter på en motor som helt saknar 12 V-installationer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Frank69 (trådstartaren)

#20 » 15:03:07, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för info Torbjörn! :thumme:
Misstänkte att det var så, men nu vet jag.
Nu har frugan kommit hem från jobbet, hon får stressdricka kaffet och hjälpa till. :grin: :coffee:
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#21 » 20:04:39, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som väntat, ingen ström förbi startreläet... blinkade bara till.
Nytt beställt + en massa annat. :smile:
typ:
Startrelä till Stiga Park.
Kilrem 9585-0057-00
Insatsfilter 399806 (gammalt nummer: 491519)
Förfilter 271962
Bränslefilter 298090
Tändstift 992300 (gammalt nummer: 802592)
Tändspole 591459 (gammalt nummer: 492341)
2st Däck 16x6,50-8 grip 539

Så lusentapparna sprang iväg. :grin: :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

BM425

#22 » 22:59:16, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du fick länk till beskrivning hur man renoverar ett startrelä :grin: :bira:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Frank69 (trådstartaren)

#23 » 06:38:29, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den var fin.
Men mitt "made in china" skall inte renoveras. :grin:
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#24 » 08:38:10, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag & farsan planerar en shoppingrunda imorgon.
Saknar däckjärn, fettspruta med tillbehör, fett, motorolja och en säkringshållare för flatstifts säkringar.
Skall använda en B&S 30w olja.
Tänkte separera elsystemet lite så man bla minskar alla kablar till batteriet.
Det är ju sånt säkringshållaren får ta hand om. :thumme:
Skall ut och titta på klipparen vad som behövs.
Idag sitter det bara 2st 16A säkringar på maskinen. Behöver minst 3st kanske fler.
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#25 » 09:09:12, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev ut kopplingsschemat, så skall kablar bytas ut till bättre, rätt färg & utan en massa skarvar.
Dessutom är inte kabeldragningen optimal eller snygg.
På minst 4ställen är det avskalat hölje, så det får åtgärdas.
Troligtvis behövs kablarna strapsas upp så de får mjuka böjar och lite distans till ram och plåtar.
Såg också att säkringarna är max 8A, så kanske skall man börja ha sådana och se om det kan räcka.
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

gedholm

#26 » 09:13:39, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta en startkabel från + på batteriet till startmotorn då skall då skall startmotorn aktiveras kolla även jordkabeln så det inte är rost i anslutningen till godset
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

torbjorn_forsman

#27 » 09:28:46, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frank69 skrev:Skall använda en B&S 30w olja.


Ett tips där: Läser man instruktionerna från B&S noga, så ser man att de där "raka" specialoljorna för gräsklipparmotorer mm endast är nödvändiga i samband med inkörning av en ny motor. När motorn väl är i drift och inkörd, kan man använda vilken modern bilmotorolja som helst. En multigradeolja ger bara fördelar, framför allt ändrar den inte viskositet så mycket med temperaturen som de gamla "raka" oljorna gör, vilket kan vara värdefullt på en åkgräsklippare där motorn ofta är inbyggd så den går med otillräcklig kylning och otrevligt hög oljetemperatur. Att bilmotoroljorna har bättre sotlösande egenskaper kan också vara till fördel om det rör sig om en gammal motor där det kanske finns mycket avlagringar i vevhuset som borde få en chans att lösas upp. Om man märker att den nya oljan blir svart efter bara någon timmes körning, så kan det vara läge att kosta på ett par ytterligare oljebyten med kanske bara 5-10 timmars drift mellan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Frank69 (trådstartaren)

#28 » 09:53:30, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:ta en startkabel från + på batteriet till startmotorn då skall då skall startmotorn aktiveras kolla även jordkabeln så det inte är rost i anslutningen till godset


Tjena! :grin:
Jo, har fått tipset innan och tror helt klart att den kan starta så.
När det gäller jordningen så var den både glappande & lite rostig. (är åtgärdat)
Men kommer att förbättra jordningen på alla ställen.
Tackar för tipsen! :thumme:
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#29 » 09:56:44, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips där: Läser man instruktionerna från B&S noga, så ser man att de där "raka" specialoljorna för gräsklipparmotorer mm endast är nödvändiga i samband med inkörning av en ny motor. När motorn väl är i drift och inkörd, kan man använda vilken modern bilmotorolja som helst. En multigradeolja ger bara fördelar, framför allt ändrar den inte viskositet så mycket med temperaturen som de gamla "raka" oljorna gör, vilket kan vara värdefullt på en åkgräsklippare där motorn ofta är inbyggd så den går med otillräcklig kylning och otrevligt hög oljetemperatur. Att bilmotoroljorna har bättre sotlösande egenskaper kan också vara till fördel om det rör sig om en gammal motor där det kanske finns mycket avlagringar i vevhuset som borde få en chans att lösas upp. Om man märker att den nya oljan blir svart efter bara någon timmes körning, så kan det vara läge att kosta på ett par ytterligare oljebyten med kanske bara 5-10 timmars drift mellan.


Flera bra tips där & det tackar man för!
Tänkte inte på kylningen, men helt rätt förstås. :thumme:
Skall ha koll på färgen. Ser en del kör med 5w-30w till b.la vinterkörning.
Är det den som vore att föredra?
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T

Frank69 (trådstartaren)

#30 » 10:01:00, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit ute och kollat på kabeldragningen, ser ut så här:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Frank69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 08-06-2021
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park 2002
Husqvarna Automower® 310
MTD Optima ME 66 T


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se