Sida 1 av 8

Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 08:09:12, 08-06-2021
av Frank69
Hej!
Frank här från sydsmåland.
Är ny här, och hatar att börja på ett forum med en massa frågor.
Har läst lite här ett tag och tyckte att det är ett helt klart vettigt forum!
Då så... till projektet:
Köpte för ett par dagar sen vad jag fick beskrivit av säljaren som en bra maskin, men den hade startproblem.
Tänkte det kan väl inte vara så farligt & säkert lättåtgärdat. :grin:
Men var nog lite för godtrogen.
Jag har inget emot att laga lite rost och byta lite reservdelar, men det behövs nog mer än så.
Lägger upp lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 08:14:49, 08-06-2021
av Frank69
Vrider man på nyckeln, så aktiveras startmotorn, men slår av direkt igen.
Är mycket hemmadragna kablar osv så man vet inte var man skall börja.
Går det att få tag på ett original Stiga startrelä?
Tror dock inte det är problemet, men tänkte slippa "made in China" reläet. :)

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 08:28:49, 08-06-2021
av BM425
BM425 @ [Trädgårdsmaskiner] Startrelä Stiga Park HST Briggs

För nytt startrelä kolla med "Briggsparts" https://www.briggsparts.se/ per-åke här på forumet.

Vad händer om du kopplar batteriet direkt till startmotorn?

Jordning av startrelät på primärsidan hur ser den ut?

Plussidan på primärsidan går genom startspärr vid bromspedal (vänster) och nyckel. Kanske stolen också eller någon annan säkerhetsbrytare.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 08:39:17, 08-06-2021
av Frank69
Stort tack för tipsen BM425! :thumme:
Skall kolla och göra lite tester under dagen.
Gula kabeln man ser som går fram till ev startlåset var skarvad med en sockerbit och lite av koppartråden låg utanför, den låg och gnistrade mot en bult.
Så jag bytte sockerbiten mot en annan "skarvhylsa".
Kommer nog att byta det mesta kablaget då jag inte vill ha en massa skarvar.
Men lagar lite provisoriskt så länge man felsöker.
Sitter även vad jag kan se ett motstånd lite halvlöst vid sidan av startmotorn.
Nog heller inte helt original... :grin:

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 09:00:43, 08-06-2021
av Frank69
Hittade i alla fall manual och reservdelslistahttp://www.briggsandstratton.com:
Motorbeteckningen på min motor är: 255707-0122-01
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... 07-0122-01
Det är en 10hp motor från 1989 som sitter på maskinen.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 09:04:32, 08-06-2021
av Frank69
Har sett att en del har lagt upp bilder på en skylt på klipparen med serienummer osv, hittar inte den på maskinen.
Nått tips på var man skall leta?

Edit:
Såg att det satt flagnade klistermärken på sadelstolpen, man kunde se siffrorna 2002

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 09:09:42, 08-06-2021
av BM425
Frank69 skrev:Sitter även vad jag kan se ett motstånd lite halvlöst vid sidan av startmotorn.
Nog heller inte helt original... :grin:


Menar du det som bilden visar? I så fall är det en diod.

Om laddningen inte har fungerat riktigt så kan de ha försökt att fixa det med dioden??!!

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 09:53:58, 08-06-2021
av Frank69
BM425 skrev:
Frank69 skrev:Sitter även vad jag kan se ett motstånd lite halvlöst vid sidan av startmotorn.
Nog heller inte helt original... :grin:


Menar du det som bilden visar? I så fall är det en diod.
Om laddningen inte har fungerat riktigt så kan de ha försökt att fixa det med dioden??!!


He, he! Där ser man. :grin:
Tackar för informationen. Då har de kablarna inget med start/gång att göra i alla fall. :thumme:

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 09:58:40, 08-06-2021
av Frank69
BM425 skrev:Jordning av startrelät på primärsidan hur ser den ut?
Plussidan på primärsidan går genom startspärr vid bromspedal (vänster) och nyckel. Kanske stolen också eller någon annan säkerhetsbrytare.


Jordningen är dragen till skruven som det sitter fastmonterat i ramen med.
Har letat, men ser ingen startspärr någonstans, varken vid bromspedal, säte eller någon annanstans (typ vid växelspaken) så det finns nog inte på denna modellen, eller i alla fall inte längre.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 10:10:21, 08-06-2021
av torbjorn_forsman
Den där typen av startrelä brukar fungera bäst om de monteras vertikalt med polskruvarna uppåt. När de ligger på sidan så kan tyngdkraften få ankaret att kärva. Och om de sitter med polskruvarna nedåt så kan det bli svårt för returfjädern att hålla kvar det tunga ankaret i viloläge, risk att startmotorn okynnesstartar om man kör på något knöligt ställe.

Om dioden är avsedd som laddningslikriktare, så bör den vara vänd med anoden mot laddspolen och katoden (änden med vit ring) mot batteriet. Se till att det finns en säkring på ca 3 A i serie med den, så riskerar du inte att laddspolen bränns om det skulle bli kortslutning i dioden.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 10:22:41, 08-06-2021
av Frank69
torbjorn_forsman skrev:Den där typen av startrelä brukar fungera bäst om de monteras vertikalt med polskruvarna uppåt. När de ligger på sidan så kan tyngdkraften få ankaret att kärva. Och om de sitter med polskruvarna nedåt så kan det bli svårt för returfjädern att hålla kvar det tunga ankaret i viloläge, risk att startmotorn okynnesstartar om man kör på något knöligt ställe.

Om dioden är avsedd som laddningslikriktare, så bör den vara vänd med anoden mot laddspolen och katoden (änden med vit ring) mot batteriet. Se till att det finns en säkring på ca 3 A i serie med den, så riskerar du inte att laddspolen bränns om det skulle bli kortslutning i dioden.


Tackar så mycket Torbjörn för all info!
Finns en säkringshållare vid batteriet med 2säkringar i, men har inte kollat vad de är kopplade till.
Tänkte även byta ut den till lite mer modern typ av säkringar.
Skall kolla på hur dioden är vänd, men byter nog ut laddreläet till ett nytt så småningom.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 10:28:40, 08-06-2021
av Frank69
Om nån skulle undra vart klippaggregatet är så har det fått en ny ägare. :grin:
Jag köpte maskinen för att den skulle bli en dragare av en trädgårdsvagn.
Har även en snöplog till den, men den ligger nu ute på försäljning.
Var igår och hämtade en beg. vagn, blev en Jonsered pro traktorvagn. Gav ca halva nypriset och den var i mycket bra skick.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 11:01:43, 08-06-2021
av Frank69
torbjorn_forsman skrev:Om dioden är avsedd som laddningslikriktare, så bör den vara vänd med anoden mot laddspolen och katoden (änden med vit ring) mot batteriet. Se till att det finns en säkring på ca 3 A i serie med den, så riskerar du inte att laddspolen bränns om det skulle bli kortslutning i dioden.


Dioden är vänd rätt, men det finns ingen säkring separat för den.
Den är byglad via säkringshållaren med 2st 16A säkringar direkt till batteriet.

Bild

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 11:22:52, 08-06-2021
av torbjorn_forsman
Frank69 skrev:Skall kolla på hur dioden är vänd, men byter nog ut laddreläet till ett nytt så småningom.


Det finns inget "laddrelä" på den där åkgräsklipparen. Sådana saker, även kallade bakströmsrelä, är något som används på gammaldags likströmsgeneratorer för att hindra ström att gå bakvägen från batteri till generator då motorn står stilla. På sätt och vis så fyller dioden samma funktion i detta fall, liksom den inbyggda likriktarbryggan gör det på en modern växelströmsgenerator till bil.

Re: Stiga Park 2002 - renovering

InläggPostat: 11:23:19, 08-06-2021
av Frank69
Var ute och mätte spänning till + sidan av startmotorn.
När tändningen är på/av är spänningen 0 Volt.
När man vrider nyckeln till startläget så blinkar det till lite i spänningsmätaren, startmotorn går upp och försöker starta, men spänningen bryts direkt.
Så det går nog att få den startad om man kopplar direkt spänning till startmotorn.
Kan det vara tändreläet?
Får troligtvis vänta med test tills frugan är hemma och kan vrida på nyckeln när jag mäter. :grin: